چرا حمید نعمت الله زن ها را آدم های بهتری نسبت به مردان می داند ؟
حمید نعمت‌الله در نشست خبری «شعله‌ور» بر احترام و عشق عوامل این فیلم به مردم سیستان و بلوچستان تاکید کرد.

جشنواره فجر 36: نشست خبری فیلم شعله ور

جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «شعله ور» با حضور حمید نعمت‌الله؛ کارگردان فیلم،  محمدرضا شفیعی؛ تهیه کننده، هادی مقدم‌دوست؛ نویسنده، دارا حیایی، مژگان صابری؛ پانته‌آ مهدوی‌نیا، بازیگران فیلم، روزبه رایگا؛ مدیرفیلمبرداری، مهدی سعدی تدوینگر  و با مدیریت محمود گبرلو عصر امروز شنبه چهاردهم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

حمید نعمت‌الله در نشست خبری فیلم سینمایی «شعله‌ور» که امروز (شنبه ۱۴ بهمن) به عنوان اولین فیلم در پردیس ملت به نمایش درآمد گفت:
«واقعیت این است که من هنوز اطلاع ندارم که این اعتراض‌ها به توهین به مردم سیستان و بلوچستان جدی بوده یا نه. فقط می‌توانم بگویم احترام و عشق به این سرزمین و خطه در فیلم کاملا روشن است.»

او ادامه داد:
«مواد مخدر در هر شهری پیدا می‌شود. ما نمی‌خواهیم جایی را بد نشان دهیم. مسئله مواد مخدر مشکل این سرزمین است و حسن نیست داشتیم. ما حتی کم‌آبی این منطقه را بیان کردیم... همچنین در مورد فقر هم چیزهایی گفتیم.  بهتر است با مهربانی فیلم را ببینیم. از همین جا می‌گویم عاشق سیستان و بلوچستان هستم. فکر می‌کنم این نگرانی حاکی از حسن نیت ماست. ضمن اینکه کاراکتر معتاد ما از تهران آمده و نشان می‌دهد مواد مخدر همه جا پیدا می‌شود.»

همچنین محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده شعله‌ور نیز در این باره گفت:
«ماجرای اعتراض‌ها جدی نبوده چون کسی فیلم را ندیده است که بخواهد اعتراضی کند، فقط فیلم در افتتاحیه جشنواره در سیستان و بلوچستان اکران شد.»

شفیعی در ادامه نشست، در پاسخ به سوالی درباره غیرقانونی بودن حضور فیلم در بخش مسابقه امسال توضیح داد:
«فیلم سال گذشته به طور کامل آماده نبود. البته ما تصمیم رساندن فیلم را داشتیم و نسخه‌ای کوتاه را مونتاژ کردیم و برای دبیرخانه فرستادیم. شخص آقای حیدری طی تماسی اعلام کردند هیات انتخاب گفتند با دیدن این میزان فیلم نمی‌توانیم تصمیم بگیریم که فیلم در بخش مسابقه باشد یا نه، ما هم اعلام کردیم که فیلم نمی‌رسد. قوانین جشنواره را از هر دو دبیر می‌توانید بپرسید.»

نعمت الله در پاسخ به سوال چرا سیستان و بلوچستان را برای ساخت فیلم انتخاب نمودید گفت:

ما باید جایی را پیدا میکردیم که افراد بتوانند در آب های آن غرق شوند تا غریق نجات ها و غواصان به کمک او بیایند، و نیز با توجه به موضوع اصلی فیلم که حسادت بود, و حسادت یک معضل باستانی در میان مردمان است, و زابل نیز ریشه ای کهن و باستانی دارد این منطقه را برای ساخت این فیلم انتخاب نمودیم.

جعفر ملک خبرنگار ایرنا پرسید:
فکر نمی کنید فیلم کمی خسته کننده و طولانی بود؟

نعمت‌الله گفت:
حق با شماست هرچند هنوز با مردم فیلم را ندیده‌ام اما حرف شما را قبول دارم. فکر می‌کنم می‌توانیم صحنه‌هایی از فیلم را حذف کنیم...

محمدرضا اویسی از مجله تلویزیونی ایران گفت:
چرا سینمای ایران درگیر فضای آپارتمانی تهران است؟ چه کنیم که فیلم‌سازان به خارج از این مرز بروند؟ سوال دوم: چه سختی‌هایی برای ساخت فیلم در خارج از تهران داشتید؟

او گفت:
بحث هزینه و تنبلی می‌تواند دلیل این اتفاق باشد.

حمید نعمت الله در پاسخ به سوال پگاه ماسوری خبرنگار سیمرغ مبنی بر علت استفاده از نریشن در دو فیلم آخرش گفت:

این فیلم ها بر درون گرایی تاکید دارند و باید در آن ها نجوای درون شنیده شود، نریشن بخشی از بیت المال سینمای ایران است و ما هر جا لازم باشد از آن استفاده می کنیم.

چرا در فیلم های شما، شخصیت های مرد معمولا دچار مشکلات روانی هستند و یا عقده هایی دارند، اما زن ها معمولا مظلوم تر هستند و به نوعی از آن ها سواستفاده می شود؟

شما درست می گویید، به هر حال در یک قضاوت اولیه و از دور زن ها آدم های بهتری هستند از مردها ولی اگر از نزدیک تر نگاه کنیم، قضیه پیچیده تر می شود، اما به دیدگاه من این واقعیت دارد، زن ها هنوز به جوهر انسانی شان وفادارترند، من نگران زن ها هستم و به نظرم آن ها مورد ظلم واقع شده اند.

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ