بهمن ارک: انسانی که تبدیل به حیوان شد و به رهایی رسید !
شب گذشته در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، چهار فیلم کوتاه از جمله فیلم حیوان ساخته تحسین برانگیز بهمن و بهرام ارک به نمایش در آمدند.

حیوان شدن خیلی هم بد نیست

فیلم کوتاه حیوان، ساخته برادران ارک تاکنون  موفق به دریافت جوایز بسیاری از جمله جایزه جشنواره کن شده است، بهمن ارک یکی از سازندگان این فیلم شب گذشته در پردیس سینمایی ملت حضور یافته بود، به ارائه توضیحاتی درباره آخرین ساخته اش پرداخت.

در ادامه میتوانید گفت و گوی خبرنگار سیمرغ این فیلمساز جوان را بخوانید:

به عنوان یک مخاطب هنگام تماشای فیلم، تا حدودی می شد فضای کافکایی را حس نمود، انسانی تبدیل به حیوان شد، نگرش شما در این فیلم بیشتر فلسفی بود یا اجتماعی، آیا به زمان و مکان خاصی اشاره داشتید، مثلا دوره مدرن و یا نه به هر زمان و یا مکانی اطلاق می شد؟

درستش این است که هر اثری را نسبت به زمان و مکان خاص خودش بسنجیم ، هر فیلمی ممکن است در زمان ها و مکان های مختلف معانی متفاوتی به خودش بگیرد، حتی همین آثار کافکا که شاید در روزگار ما نسبت به زمانی که نوشته شده، معناهای عمیق تری به خودش گرفته است، من کافکایی بودن فضای فیلمم را تایید می کنم چون در آن مسخ وجود دارد، و بن مایه ی فیلم همین است، من علاقه ای به این که بخواهم به زمان و مکان خاصی اشاره کنم نداشتم، من دوست نداشتم به محیط خاصی رفرنس دهم، مثلا نمیخواستم در فیلمم جوری به نظر بیاید که این فرد یک ایرانی ست و می خواهد از مرز فرار کند، هدفم این بود که بگویم انسانی می خواهد از مرزی عبور کند.

 

عوامل ساخت فیلم های کوتاه راه یافته به جشنواره فجر 96

عوامل ساخت فیلم های کوتاه راه یافته به جشنواره فجر 96

آیا این مرز صرفا یک مرز جغرافیایی ست؟

خیر از هر مرزی. این مرزی می تواند صدفا یک مرز جغرافیایی نباشد، می تواند یک مرز فکر باشد، می تواند مرز بین محیط زیست و محیط شهری باشد، ولی چون اصطلاح بوردر در فیلم استفاده شده است، به عنوان مرز سیاسی محسوب می شود، ولی معناهای دیگری هم در خودش دارد.

چرا عبور از مرز چنین تعبیر و نتیجه تلخی باید داشته باشد، انسانی تبدیل به حیوان شود و در نهایت بمیرد؟

حیوان شدن خیلی هم اتفاق بدی نیست،من حیوان شدن را صرفا خوی شهوانی و غریزی نمیدانم، حیوان شدن در این فیلم توام با یافتن حس آزادی ست، او زمانی که با حیوانات دیگر رو به رو میشود حس رهایی خاصی را تجربه می کند، انگار این انسان دوست دارد به لحظه ای بازگردد که هنوز آزاد بود، از حیوان بودن بازگشت به ذات و غریزه اصیلش را انتخاب می نماید، در ابتدا هدفش عبور از مرز بود، اما سرانجام هدف دومی پیدا کرد، و پس از عبور از مرز بر سر هدف دومش ماند، او ماسک حیوانی اش را برنداشت.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ