نشست خبری فیلم «هایلایت» با حضور بازیگران و عوامل پشت دوربین و در غیاب جمشید هاشم‌پور، عصر امروز (پنجشنبه 19 بهمن) برگزار شد.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر: نشست خبری هایلایت

نشست پرسش و پاسخ فیلم «هایلایت» با حضور اصغر نعیمی؛ کارگردان، ساسان سالور؛ تهیه‌کننده، حمیدرضا علی‌نژاد؛ سرمایه‌گذار، حسن قورچیان؛ صداگذار، فرحناز نادری؛ طراح صحنه و لباس، مسعود عربی؛ چهره‌پرداز، پژمان بازغی، آزاده زارعی، الهه حصاری، مینا وحید؛ بازیگران با اجرای محمود گبرلو عصر امروز پنجشنبه نوزدهم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

پژمان بازغی در ابتدای نشست درباره تولید این فیلم اظهار داشت:
جشنواره بهار سینمای ایران است و قرار است روح تازه‌ای به سال آینده سینما بدهد. امیدوارم جلسه خوبی داشته باشیم و ما در خدمت شما هستیم با لبخند.

الهه حصاری گفت:
در این فیلم برای من افتخاری بود که برای بار دوم با آقای هاشم‌پور همبازی بودم. ایشان در این نشست حضور ندارند به افتخارشان دست بزنید.

اصغر نعیمی در واکنش به این اظهارنظر که منتقدان نمی‌توانند فیلمسازان خوبی باشند، گفت:
این موضوع یک جنبه نظری و یک جنبه عملی دارد. اینکه منتقدان نمی‌توانند فیلمسازان خوبی باشند، ثابت شده نیست. مرحوم ایرج کریمی، احمد امینی، کیومرث پوراحمد و فریدون جیرانی منتقدانی بودند که فیلمسازان خوبی هستند.اگر در جاهایی از فیلم لبخندی روی لب مخاطب می‌آید ناخواسته نبوده. جذابیت این موقعیت و کشمکش آنقدر غیرمعمول است که در جاهایی موجب خنده مخاطب می‌شود. در سینماهایی که فیلم را با مردم دیدیم واکنش‌ها قابل انتظار بود.

ساسان سالور درباره برگشت سرمایه این فیلم و ارتباط با مخاطب عام توضیح داد:
چند سالی است که ما برای اکران خط مشی تعیین می‌کنیم که فیلمی برای مخاطب خاص است یا عام. اگر عدالت در بخش اکران باشد و فضا در اختیار چنین فیلمی باشد که بعید می دانم چنینی اتفاقی بیفتد؛ فیلم می‌تواند با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. این فیلم به نظرم فیلم ساده‌ای است و قطعا مخاطب خودش را پیدا می‌کند. عمده‌ترین عامل موفقیت در اکران چنین فیلم‌هایی پخش کننده، سرگروه و شورای صنفی نمایش است. در واقع به شرطی که مسئولان وزارت ارشاد تصمیم جدی برای پخش بگیرند، چنین فیلم‌هایی می‌توانند اکران خوبی داشته باشند.

نعیمی در پاسخ به این سئوال که آیا تدوین مجددی برای اکران عمومی خواهید داشت، گفت:
این اکران‌ها در طول جشنواره به ما چشم‌اندازی برای تکمیل اثرمان می‌دهد تا یا اشکالات را در این فیلم تصحیح کنیم و یا در کارهای بعدی انجام ندهیم. درباره تدوین با سامان سالور تدوین‌گر فیلم صحبتی خواهیم داشت و بازنگری در تدوین انجام می‌دهیم.

کارگردان فیلم  «هایلایت» در توضیح شخصت پردازی این فیلم بیان داشت:
تخت بودن شخصیت‌های «هایلایت» عامدانه است زیرا نمی‌خواستم شخصیت‌ها را واکاوی کنم. قصدم این بود که گزارشی سرد و بدون قضاوت را ارائه دهم. اینکه تا چه میزان موفق شده‌ام، نمی‌دانم. اصلی‌ترین چالش من زمان نگارش و ساخت این فیلم این بود که چگونه در مواجهه با یک اتفاق، می‌توان برخورد کرد و انتقام نگرفت. اساس این درام از مضمونش شروع شد که برای من ارزشمند بود. این فیلم نوعی دعوت به گفتگو و درک کردن طرف مقابل است. اینکه در مواجه با این چالش‌ها چه تصمیمی بگیریم. ما در جامعه واکنش‌گری زندگی می‌کنیم. پایان «هایلات» دعوتی است برای گفت‌وگو.

وی ادامه داد:
اصلی ترین چالش من زمان نگارش و ساخت این فیلم این بود که چگونه در مواجه با یک اتفاق می توان برخورد کرد و انتقام نگرفت. اساس این درام از مضمونش شروع شد که برای من ارزشمند بود. این فیلم نوعی دعوت به گفتگو و درک کردن طرف مقابل است. اینکه در مواجه با این چالش ها چه تصمیمی بگیریم. ما در جامعه واکنشگری زندگی می کنیم. پایان هایلات دعوتی است برای گفتگو.

بازغی در پاسخ به انتقادی که شخصیت مرد را بی‌غیرت دانست، گفت:
این فیلم دو نسل مرد را به تصویر می‌کشد. دغدغه آقای نعیمی در به تصویر کشیدن این دو نسل و یک فضای گفتمان جدید بود. سینما به سراغ سوژه‌هایی می‌رود که در جامعه رشد و نمو ندارند. این فیلم با پایانش شروع می‌شود.

مینا وحید ادامه داد:
آقای نعیمی با نوشتن این فیلمنامه قصد داشتند درک متقابل را مطرح کنند.

نعیمی در پاسخ به این سئوال پگاه ماسوری خبرنگار سیمرغ که آیا درباره موضوع فیلم که خیانت است، تحقیقات میدانی انجام داده‌اید، گفت:
هم نمونه‌های حقیقی بودند و هم استنباط خودم از این وضعیت بود.

بازغی در ادامه نشست از سرمایه‌گذاران فیلم تشکر کرد و گفت:
سینمای مستقل به کسانی نیاز دارد که سرمایه گذاری کنند و خیلی به فکر گیشه نباشند.

در بخشی از این نشست خبری میان یک خبرنگار و مینا وحید، بازیگر فیلم بحثی درباره غیرت مرد فیلم به وجود آمد. در حالی که خبرنگار وحید را به نداشتن شناخت از دین متهم کرد، وحید در پاسخ گفت:
«متاسفم که مرد فیلم را بی‌غیرت نامیدید.»

پژمان بازغی بازیگر «هایلایت» نیز در این باره گفت:‌
«باور کنید نه شخصیت فیلم بی غیرت است نه من. لااقل من بی‌غیرت نیستم.»

آزاده زارعی درباره حضور در این فیلم گفت:
بعد از بازی «آمین خواهیم گفت» و سریال «آوای باران» به من بازی در جای شخصیت‌های پسر را پیشنهاد می‌دادند و تلاشم این بود که چنین شخصیتی را تکرار نکنم و به سمت تئاتر رفتم. من زمانی که فیلمنامه «هایلایت» را خواندم، برایم بسیار جذاب بود و موقعیتی بود که من آن را تجربه نکرده بودم. به نظر من یک بازیگر باید با سختی‌ها مواجه شود.

نعیمی درباره انتخاب اسم «هایلایت» برای این فیلم گفت:
«هایلایت» هم اسم قشنگی بود و هم به مفهوم فیلم که پررنگ کردن زوایای پنهان رابطه‌هاست، مرتبط است.

دیگر موضوع جالب توجه این نشست، انتقاد تند اصغر نعیمی از صحبت‌های دیروز بهرام توکلی بود. او در این باره گفت: «کسانی که از شیرخشک تا بودجه فیلم‌های میلیاردی‌شان از رانت بوده است، حق ندارند سینمای مستقل را انکار کنند. من درباره فیلم «هایلایت» ادعایی ندارم اما غمگینم  این فیلم مستقل ساخته شده است و اگر کسی یک ریال به آن کمک کرده، بیاید 10 تومان پس بگیرد. با سرنیزه نمی‌توان فیلم را به خورد مردم داد.» او در همین راستا خواستار عذرخواهی توکلی شد.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ


 


loading...
loading...



نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تازه ترین اخبار فرهنگ و هنر
بدرقه عزت الله انتظامی تا خانه ابدی + تصاویر
پیکر عزت الله انتظامی صبح روز 28 مرداد ماه پس از بدرقه خانواده، بستگان، هنرمندان و دوستدارانش از تالار وحدت، در قطعه هنرمندان و در کنار مرحوم خسرو شکیبایی به خاک سپرده شد


 

X