جشنواره فجر96 /کارگردان ماهورا: زن زیبا را باید دزدید + واکنش گبرلو
 نشست پرسش و پاسخ «ماهورا» به احترام زنده‌یاد حمید آخوندی، تهیه‌کننده فیلم، با یک دقیقه سکوت آغاز شد.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر: نشست خبری ماهورا

نشست پرسش و پاسخ فیلم «ماهورا» با حضور حمید زرگرنژاد (کارگردان)، علیرضا جلالی (تهیه‌کننده)، مرتضی غفوری (مدیر فیلمبرداری)، ساعد سهیلی، بهاره کیان‌افشار، کامران تفتی و مهدی صبایی (بازیگران) و دیگر عوامل فنی و هنری، شامگاه پنجشنبه (19 بهمن‌) در پردیس سینمای ملت برگزار شد.

این نشست با یاد و نام مرحوم حمید آخوندی، دیگر تهیه‌کننده این فیلم سینمایی و یک دقیقه سکوت برای گرامی‌داشت او آغاز شد.

در همین ارتباط، جلالی با گرامی‌داشت یاد زنده‌یاد آخوندی گفت:
«ایشان برای این کار زحمات زیادی کشیدند و در حال حاضر نیستند که نتیجه زحمات‌شان را ببینند. ما در طول فیلمبرداری «ماهورا» یا درون آب بودیم و یا روی آب.

بهاره کیان‌افشار، بازیگر «ماهورا» هم در این‌باره گفت:
«از نبودن پدر عزیزی که در این فیلم همراه ما بود و امروز نیست دلگیرم. حضور در این فیلم را هرچند کوتاه مغتنم می‌دانم.»

در ادامه، کامران تفتی از دو فیلم خوبی که در جشنواره دیده است گفت؛ نخست «تنگه ابوقریب» که اشکش را درآورده است و «مغزهای کوچک زنگ زده» که به نظرش عالی بوده. او در باره «ماهورا» هم گفت:
«برخی آدم‌ها به دلیل اینکه اول جنگ حضور داشتند و برخی که پایان جنگ بودند اسم‌شان از قلم افتاده است. همینکه آقای زرگرنژاد سراغ کسانی رفت که نادیده گرفته شده‌اند بس بود که در این فیلم حضور داشته باشم. ما در شرایط هیچ چیزی نداشتن این فیلم را ساختیم و حتی به ما یک فشنگ هم ندادند.»

همچنین ساعد سهیلی درباره حضور در این فیلم گفت:
«من سرم درد می‌کند برای بازی در کارهای سخت ولی فکر نمی‌کردم این کار تا این اندازه سخت باشد. خیلی خوشحال بودم که با چنین گروهی کار کردم.»

او درباره لهجه‌اش در این فیلم توضیح داد:
«من درمورد این لهجه تعصب دارم و مطمئنم که درست است. من سه مشاور داشتم و سه ماه درآن‌جا زندگی کردم. من با همین لهجه در آنجا صحبت می‌کردم که حتی بومیان آن‌جا لهجه من را باور می‌کردند و من صد در صد کارم را درست انجام دادم.»

در بخش دیگری از این نشست، حمید زرگرنژاد درباره چرایی ساخت چنین فیلمی توضیح داد:
«من مستندی به نام «حلقه در خاک» دراین روستا ساخته بودم و همیشه فکر می کردم پتانسیل ساخت یک فیلم سینمایی بلند را دارد. از آنجا که نگه داشتن مخاطب برای یک فیلم 90 دقیقه‌ای مشکل است با وسواس فیلمنامه آن را نوشتم.»

این کارگردان درباره تک‌خوانی زن در «ماهورا» گفت:
«یکی از چیزهای مهمی که در هور برای شکار مرغابی مهم، است صدای زیباست. مرغابی پرنده چموشی است و گرفتن این پرنده تنها با خواندن آواز امکان دارد. برای این آواز تمرین‌های زیادی انجام دادیم.»

او در واکنش به تشابه «ماهورا» با «عقاب‌ها» پاسخ داد:
«من حتی سقوط هواپیما را نشان ندادم. بیشتر یک لباس و بهانه‌ای بود. اینکه یک هواپیما سقوط می‌کند، زیاد در سینمای ایران پرداخت نشده و تنها یک فیلم «عقاب‌ها» بوده به همین دلیل آن فیلم را برای شما تداعی می‌کند.»

علیرضا جلالی، تهیه‌کننده فیلم در همین ارتباط گفت:
«مظلومیت یک طایفه را نشان دادن که کسی به آنها نگفته بجنگند و خودشان احساس تکلیف کردند، قابل تقدیر است. متاسفم که تاکنون این قوم دیده نشده‌اند و به آنها پرداخته نشده است و درود می‌فرستم به شهدایشان.»

یکی از خبرنگاران پرسید در حالیکه ما در روند داستان فیلم , ساعد سهیلی را مانند یک قهرمان می بینیم چرا گذشته او تاریک است, او زنی زیبا را دزدیده است و با خود برده است؟
زرگرنژاد در پاسخ گفت: او در مسیر زندگی تبدیل به یک قهرمان می شود, و از گناهان گذشته اش دوری می کند.

این کارگردان در ادامه به شوخی گفت: زن زیبا را می دزدند دیگر!

گبرلو نیز گفت: پس خانم های زیبا مواظب باشند.

بهاره کیان افشار در پایان صحبت هایش گفت:
من در ماهورا احوال یک کارگردان را متفاوت دیدم، تا به حال در کسی چنین حالی را ندیده بودم ...

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ