توضیحات رضا میرکریمی در نخستین نشست رسانه ای جشنواره جهانی فیلم فجر + تصاویر
نخستین نشست رسانه ای چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر روز ۲۲ فروردین 1397 با سخنرانی رضا میرکریمی دبیر جشنواره انجام شد.

رضا میرکریمی: چنین جشنواره ای نیاز به کاخ رسانه ای مستقل دارد

نخستین نشست رسانه ای جشنواره فیلم فجر با نمایش و رونمایی از پوسترهای بخش های مختلف از جمله جام جهان نما، بازسازی کلاسیک ها، دارالفنون، جشنواره جشنواره ها، سینمای ایتالیا، مروری بر سینمای گرجستان، بازار، زیتون های زخمی و ... آغاز شد.

در ابتدای این نشست سیدرضا میرکریمی دبیر این جشنواره ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران و اصحاب رسانه بیان کرد:

به همکارانم بابت کار مستمری که انجام دادند خسته نباشید گفته و پیشاپیش عید مبعث را تبریک می گویم. جشنواره امسال به حق یکی از قدیمی ترین جشنواره های قاره کهن امسال سی و ششمیم دوره خود و چهارمین دوره استقلال خود از جشنواره ملی را تجربه می کند.

وی افزود:
برای این جداسازی کار کارشناسانه زیادی انجام شد و از سعی بر این بود از اتلاف هزینه جلوگیری شود.

میرکریمی در ادامه در رابطه با کشورهایی که با آن ها در جشنواره جهانی فیلم فجر همکاری خواهد شد توضیح داد:

علاقه داریم بیشتر با کشورهای مسلمان و در وهله دوم کسانی که با ایران هم آرمان هستند، به کرامت انسانی ارج می نهند و عدالت خواه هستند، همکاری کنیم. ما در پی دوست یابی برای سینمای ایران هستیم. این افتخاری است که با تلاش و دلسوزی همه کسانی که جشنواره جهانی فیلم فجر برایشان مهم بوده است محقق شده است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد:
امسال میهمانان مهمی در جشنواره داریم و از بیش از 50 کشور جهان فیلم انتخاب و پخش کردن کار ساده ای نیست و آن هایی که جشنواره را برگزار کرده اند می دانند که چه کار سنگینی است.

وی با اشاره به اهمیت داشتن دبیرخانه دایمی در طول سال عنوان کرد:
ما سعی کردیم در طول فعالیت خود را دنبال کنیم و دایمی بودن دبیرخانه کمک زیادی به رسیدن به نظم کرد.

میرکریمی ضمن تشکر از همکاری پردیس سینمایی چهارسو اظهار داشت:

چنین جشنواره ای نیاز به کاخ رسانه ای مستقل دارد. وی به رایزنی با شهرداری تهران اشاره کرد که این مذاکرات در راستای راه اندازی یک کاخ شایسته برگزاری جشنواره های مهم سینمایی بوده است.

امسال یک سالن نمایش در چارسو به ظرفیت نمایش ها اضافه شده است.

حضور خبرنگاران و اهالی رساله های بین المللی در جشنواره

  • شبکه تلویزیونی ماهواره ای Rai ایتالیا
  • شبکه تلویزیونی ماهواره ای Rapotki روسیه
  • شبکه تلویزیونی ماهواره ای Almayadin لبنان
  • شبکه تلویزیونی ماهواره ای Almasireh یمن
  • شبکه تلویزیونی ماهواره ای Imedi گرجستان
  • شبکه تلویزیونی Alaraqieh عراق
  • خبرگزاری بین المللی AFP فرانسه
  • خبرگزاری بین المللی DW دویچه وله آلمان
  • تلویزیون بین المللی Radio Spain اسپانیا

حضور خبرنگاران و اهالی رساله های بین المللی در جشنوارهحضور خبرنگاران و اهالی رساله های بین المللی در جشنواره

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر به حضور نیروهای داوطلب از بین دانشجویان از رشته های مختلف و کمک در بخش تشریفات اشاره کرد و گفت:

من به تک تک این افراد افتخار می کنم و سطح رضایت از کار آنها بسیار بالاست. آنها میهمانان خارجی را از فرودگاه تا همه برنامه های جشنواره همراهی می کنند. این ها نشان از مشارکت بالای مردمی است و نشان می دهد که مردم جشنواره را مال خودشان می دانند.

وی اعلام کرد:
امسال برای ثبت نام در جشنواره اعلام کردیم کسی که می خواهد فیلمش را برای جشنواره ما بفرستد باید رقمی را بپردازد. این الگوی جشنواره های بزرگ دنیا است و با همین الگو بیش از 1600 فیلم شرکت کردند و برای فیلم شان 20 دلار پرداخت کردند. این نشان می دهد که متقاضی واقعا علاقمند شرکت در جشنواره است و حاضر است هزینه آن را بدهد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر به تقویت بخش علمی جشنواره تاکید کرد و گفت:

فیاپ هم بر این مساله تاکید داشت که ما استادان خوبی در این سال ها دعوت کرده ایم و آنها ورک شاپ های خوبی برگزار کرده اند و این باعث تقویت بنیان های علمی جشنواره ما شده است.

رضا میرکریمی با اشاره به بخش بازار در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت:

ما شاهد استقبال خوبی در بخش بازار هم هستیم و وقتی آنها با هزینه شخصی برای حضور در بازار به ایران می آید این علامت خوبی برای ما است و باعث می شود ما هم بازار را بیشتر جدی بگیریم.

میرکریمی به 120 فیلم پذیرفته شده از 54 کشور جهان در میان ۲۰۰۰ اثری که ثبت نام کرده بودند, اشاره کرد و گفت:

فیلم هایی که انتخاب شدند فیلم هایی هستند که ارزش های سینمایی در آنها شاخص است و این معیار اول ما در انتخاب فیلم ها بود. تنوع ژانر و موضوع هم مدنظر ما قرار گرفت زیرا سینمای ما هم نیاز به مواجهه با سوژه ها و ژانرهای جدید دارد. در این میان سلیقه و نیاز مخاطب هم لحاظ شده است.

به گفته وی، در کنار فاکتورهای اشاره شده انتخاب بهترین فیلم های روز جهان هم مدنظر قرار گرفته است.

میرکریمی تاکید کرد:
حق پخش این فیلم ها برای نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر پرداخت شده است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بخش «مستند زیر ذره بین» عنوان کرد: 

بهترین های فیلم های مستند را می توانید در این بخش جستجو کنید و توصیه می کنم فیلم های این بخش را ببینید.

وی افزود:
نمایش های ویژه ما امسال به بهترین فیلم های کشورها که به اسکار معرفی شدند تعلق دارد البته نفس اسکار برایمان مهم نبود بلکه این مهم بود که بهترین ها را داشته باشیم و فرصت خوبی برای فیلم بین ها است بخشی به اسم  فانوس خیال داریم البته سال گذشته بخش سینمای وحشت را داشتیم و امسال کاری کردیم که ژانرها و گونه های مختلف در یک بخش جا بگیرند برای علاقه مندان سینما و افرادی که دوست دارند بخش سینمایی همراه با علاقه مندی هایشان باشند.

نگار جواهریان در نشست رسانه ای چهارمین جشنواره جهانی فجر
نگار جواهریان در نشست رسانه ای چهارمین جشنواره جهانی فجر

میرکریمی با اشاره به اینکه سال گذشته اتفاقی شوم رخ داد و مساله تغییر پایتخت فلسطین مطرح شد، بیان کرد:

این شیطنت صهیونیست ها با واکنش جدی جهانیان مواجه شد و ما هم امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به این موضوع واکنش داریم و در بخش «زیتون های زخمی» فیلم های مهمی درباره مسایل فلسطین و منطقه خواهیم داشت.

وی افزود:
خوشحالم که فیلم های زیبا و خوبی از فلسطین و سوریه داریم و همچنین دو فیلمی درباره یمن و میانمار داریم که این دو فیلم در این بخش رونمایی می شوند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بخش «زنگ هفتم» گفت:
با هماهنگی شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش در بخش «زنگ هفتم» 25 هزار دانش آموز فیلم هایی را در جشنواره می بینند و همچنین هدیه ای حاوی پاکتی که حاوی 4 بلیت است که بتوانند با خانواده سفر فرهنگی بروند، برای تعدادی از دانش آموزان درنظر گرفته شده است.

وی افزود:
ما امسال درباره محیط زیست بی تفاوت نبودیم و فیلم هایی درباره آلودگی آب و هوا داریم. به دنیای ورزش هم بی تفاوت نبودیم و فیلم مهمی با موضوع فوتبال داریم که بی ارتباط با جام جهانی فوتبال نیست.

میرکریمی در بخش دیگر نشست ضمن معرفی میهمانان جشنواره از برگزاری یک کنسرت ویژه میهمانان جشنواره در تاریخ 5 اردیبهشت در تالار وحدت با حضور پیووانی آهنگساز مطرح ایتالیایی خبر داد که این کنسرت با هماهنگی سفارت ایتالیا انجام می گیرد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد :

مهمان ویژه دیگری به نام اولیور استون فیلمساز برجسته آمریکایی داریم که همراه ما خواهد بود. او ابراز تمایل داشت که در جشنواره برنامه ای داشته باشد و ما برنامه مفصلی برای او چیدیم.

کیوان کثیریان مدیر رسانه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در این بخش نشست به آغاز پیش فروش بلیت های جشنواره از ساعت 12 امروز در سایت سینماتیکت و سایت جشنواره خبر داد و اعلام کرد اهالی رسانه نیز باید بلیت را در سایت انتخاب کنند ولی برای آنها رایگان است.

رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از حمایت ویژه سازمان سینمایی و شخص وزیر ارشاد تشکر کرد و گفت:

خوشحالم که غیر از حوزه وزارت ارشاد، حوزه های دیگر هم با جشنواره همکاری و همدلی زیادی داشتند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ