تلاش رضا میرکریمی برای حفظ هویت و گذشته ای که برخی تقاضای نابودی آن را دارند
در نخستین نشست رسانه ای جشنواره جهانی فیلم فجر خبرنگار روزنامه جوان سوالاتی را پرسید که رضا میرکریمی پاسخ های جالبی را به آن ها داد.

پاسخ رضا میرکریمی به پرسش های خبرنگار روزنامه جوان

محرمی از روزنامه جوان در نشست رسانه ای جشنواره فیلم فجر از رضا میرکریمی پرسید: چرا تا این حد بی حال صحبت می کردی؟ چرا رفتارت جوری بود که انگار به زور شما را به این جلسه آورده اند؟ چرا این جشنواره از آرمان خاصی پیروی نمیکند؟ چرا مانند آش شلم شوربا از همه افکار و ... در آن فیلم وجود دارد؟ چرا در ابتدای این جشنواره فیلم به وقت شام را پخش نکردید تا در میان مخاطبان و مردم شور و حال ایجاد کنید؟ این جشنواره الهام بخش نیست. چرا در این جشنواره پوستری واپس گرایانه که نشان از عقبگرد دارد استفاده شده؟

اما پاسخ های رضا میرکریمی به سوالات این خبرنگار جالبتر بود.

رضا میرکریمی در ابتدا گفت:

نمی شود فقط فیلم هایی از عده ای که از تفکر خاصی پیروی میکنند در جشنواره حضور داشته باشند , همه دیدگاه ها باید حضور داشته باشند. متاسفانه در ایران شرایط طوری شده که کمی سان و رژه ای شده‌ایم. دوست داریم فقط به همدیگر گزارش دهیم و همین که مقام بالادست خوشش بیاید برایمان کافی است. من با این مساله که خانواده شهدا را روی سن بیاوریم و بعد فکر کنیم همه چیز درست است و با همین ویترین همه چیز را توجیه کنیم، مطلقاً مخالفم. اگر فیلم هایی در بخش زیتون های زخمی داریم، با اعتقاد آنها را انتخاب کردیم. برای تک تک فیلم هایش وقت گذاشتیم و زحمت کشیدیم. ما برای الهام بخش شدن جشنواره بر اساس گرایشات و هویت ملی مان در تراز جمهوری اسلامی تلاش کرده ایم.

وی در جواب به سوال دیگری که چرا «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره حضور ندارد، گفت:

ما اسفندماه با سرمایه گذار فیلم تماس گرفتیم و درخواست کردیم فیلم را در نوروز اکران نکنند و برای بخش مسابقه جشنواره جهانی فیلم فجر نگه دارند ولی صاحبان فیلم علاقه داشتند فیلم در نوروز اکران شود و طبق آیین نامه فیلمی که اکران عمومی شده است نمی‌تواند در بخش مسابقه حضور داشته باشد. درنهایت ما بهترین فیلم جشنواره ملی فیلم فجر فیلم یعنی «تنگه ابوقریب» را در بخش رقابتی خود داریم.


میرکریمی درباره فیلم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت:

من افتخار می کنم که مجید مجیدی فیلمساز برجسته ایرانی توانسته است با سرمایه گذاری یک کشور صاحب سبک در سینما مثل هند، فیلمی استاندارد بسازد تا آنجا که وزیر فرهنگشان در افتتاحیه فیلم در شهر بمبئی حضور پیدا می‌کند و می‌گوید ما به همکاری با ایرانی‌ها افتخار می‌کنیم که کمک می‌کنند سطح سینمای هند ارتقا یابد. به همین دلیل ما از این فیلمساز نامدار خواهش کردیم که فیلم «آن سوی ابرها» را به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره نمایش دهیم.


میرکریمی در پاسخ به انتقادی به پوستر جشنواره به استقبال بسیار زیاد از طراحی آن اشاره کرد و گفت:

ما هویت مان را دو دستی نمیریزیم دور, به خاطر موقعیت سیاسی ای که در آن برهه از زمان مورد تایید مان نبوده هیچ جا گذشته خود را نابود نمی کند. ما به صد و بیست سال پیشینه سینمای مان پشت نمیکنیم ما این پوسترهای را بر اساس هویت ملی مان طراحی کردیم تا جهانیان بدانند فرهنگ در کشور ما چه سابقه ای دارد. همه جا به دنبال این هستند که تاریخ قدیمی تری از خود به نمایش بگذارند مثلا چند استخوان از شن‌های عربستان بیرون کشیده اند و همه جا پر کرده اند که این برای ۱۲ هزار سال پیش است که تاریخ خود را چند هزار سال از تاریخ ما را قدیمی تر نشان دهند! هیچ جا با دست خودش گذشته خودش را نابود نمی کند. ما ۱۲۰ سال سابقه سینما داریم که با تفاوت ۵-۶ سال از سینمای جهان شروع شده است و باید به آن افتخار کنیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد:
در هر سه دوره نگاه من به اقلام تبلیغاتی جشنواره نگاه هویت گرا بوده و هدف مان به رخ کشیدن هویت ملی‌مان بوده است. سال گذشته مهمانان آنقدر از پوسترها استقبال کردند که ما دوباره آنها را چاپ کردیم تا آنها را با خود به کشورهایشان ببرند. من فکر می کنم چنانچه حتما یک الگوی تکراری بگذاریم و محدوده هویتی‌مان را محدود به پنج، شش المان کنیم، این به معنای کوچک کردن فرهنگ است. این یک تصویر غلط است که هر چیزی را می‌سازیم باید یک بخشی از آن موضوع در پوستر باشد و ما می‌خواهیم این نسبت را بشکنیم.  ما می خواستیم عادت ها و کلیشه های قبلی در طراحی پوستر جشنواره ها را بشکنیم و از المان های تکراری استفاده نکنیم.

گزارشگر: پگاه ماسوری


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ