درگذشت چوی ایون هی بازیگر مشهور کره جنوبی که زمانی کره شمالی او را ربوده بود
چوی ایون-هی بازیگر زن اهل کره‌جنوبی که مدعی بود برای ساخت فیلم تبلیغاتی به دست عوامل حکومت کره‌شمالی دزدیده شده، در ۹۱ سالگی از دنیا رفت.

 چوی ایون-هی درگذشت

خانم چوی عصر دوشنبه ۱۶ آوریل در بیمارستانی در شهر سئول درگذشت.

شین جیونگ گیون، پسر بزرگ خانم چوی که کارگردان سینماست به آژانس خبری کره جنوبی، یان هاپ، گفت:

"عصر روز دوشنبه هنگامی که مادرم برای انجام عمل دیالیز به بیمارستان آمده بود، درگذشت."

چوی ایون هی، در اواخر دهه هفتاد میلادی و در اوج محبوبیت در کره جنوبی، ربوده و به کره شمالی برده شده بود. همسر سابقش، شین سنگ اوک که یک فیلمساز مشهور بود هم چند ماه بعد از او ربوده شد. این دو بعدها موفق به فرار شدند. این برنامه آدم ربایی زیر نظر کیم جونگ ایل اجرا شد، که قبل از به ارث بردن رهبری کشور از پدرش، کیم ایل سونگ، ریاست صنعت فیلم کره شمالی را برعهده داشت. حکومت کره شمالی همواره ربودن این دو نفر را تکذیب کرده و ادعا می‌کرد که آنها خودشان به آن کشور پناهنده شده‌اند.

چوی ایون هی در سال ۱۹۲۶ در ایالت گیونگی دو کره جنوبی متولد شد و از سال ۱۹۴۷ فعالیت هنری خود را آغاز کرد. او بعدها با شین سنگ اوک، کارگردان مشهور سینمای کره جنوبی ازدواج کرد و به یکی از محبوبترین ستارگان آن زمان سینمای کره جنوبی تبدیل شد.

خانم چو و همسرش شین در فیلم مستند"عشاق و حاکم ستمگر"

خانم چو و همسرش شین در فیلم مستند"عشاق و حاکم ستمگر"

در اواخر سالهای دهه هفتاد میلادی، این زوج از هم جدا شدند و این مساله به پیشرفت کاری چو صدمه زد. همان زمان بود که فردی که خود را یک تاجر هنگ کنگی معرفی کرده بود به او پیشنهاد می‌کند که مشترکا یک شرکت فیلمسازی تاسیس کنند و از این طریق شهرت و ثروت او را احیا کنند. براساس شواهدی که در کتاب جدیدی با عنوان فیلمسازی کیم جونگ ایل ارائه شده است، این بازیگر را قانع کردند که به هنگ کنگ و از آنجا به یکی از جزایر حاشیه هنگ کنگ سفر کند. در بین راه اتومبیل حامل آنها توقف کرد و فردی که همراه او بود و بعدا معلوم شد که جاسوس کره شمالی است، او را از اتومبیل خارج و به یک قایق منتقل کرد. هشت روز بعد او به پیونگ یانگ رسید و یک ویلای مجلل را که همواره تحت مراقبت بود دراختیار او قرار دادند. با آنکه شین سنگ اوک کارگردان سرشناس و چوی ائون هی سالها قبل طلاق گرفته بودند ولی هنوز مناسبات نزدیکی داشتند. به همین خاطر شین سنگ اوک در جستجوی همسر سابق خود به هنگ کنگ رفت. ولی او را نیز ربودند.

خانم چو بعدها گفت:
"ناگهان یک نفر کیسه ای روی سر من انداخت، نه چیزی می‌دیدم و نه می توانستم خوب نفس بکشم."

 شین سنگ اوک و چوی ایون هی در کنار رهبر پیشین کره شمالی

 شین سنگ اوک و چوی ایون هی در کنار رهبر پیشین کره شمالی

گفته شده که کیم جونگ ایل، عاشق دیوانه وار سینما بود و به فیلم های هالیوودی علاقه زیادی داشت. او امیدوار بود که با ربودن مشهورترین زوج سینمای کره جنوبی، بتواند جایگاهی جهانی برای سینمای کره شمالی پیدا کند. بالاخره پس از هشت سال این زوج سینمایی توانستند اعتماد کیم جونگ ایل را جلب کرده و اجازه پیدا کردند که به وین سفر کنند. در این سفر فرار کرده و به سفارت آمریکا پناه بردند. سازمان سیا پس از بازجویی کامل و کسب اطلاعات از آنها در مورد کره شمالی، آنها را رها کرد و این دو به کره جنوبی بازگشتند. آقای شین در سال ۲۰۰۶ میلادی درگذشت.

در سال ۲۰۱۶، فیلم مستندی با عنوان "عشاق و حاکم ظالم" درباره ربوده شدن این دو و انتقال آنها به کره شمالی ساخته شد. خانم چو همچنان در کره جنوبی از محبوبیت زیادی برخوردار بود و بسیاری در شبکه های اجتماعی درباره مرگ او نوشتند. مراسم تشییع خانم چو روز پنجشنبه در سئول برگزار خواهد شد.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bbc.com