روایت فرزاد موتمن از دختری که پس از ماجرایی مبهم دو ماه به خواب رفت
علی رغم اطلاع قبلی فیلم سراسر شب فرزاد موتمن در جشنواره جهانی فیلم فجر اکران نگردید، سیمرغ با فرزاد موتمن درباره علت این مساله گفت و گویی انجام داده است، که در ادامه میخوانیم.

گفت و گوی اختصاصی سیمرغ با فرزاد موتمن

فیلم سراسرشب موتمن که در جشنواره ملی پذیرفته نشد، قرار بود که در جشنواره بین المللی فجر به نمایش درآید، که این مساله اتفاق نیفتاد. از فرزاد موتمن کارگردان این فیلم علت را جویا شدیم. وی چنین پاسخ داد:

واقعا به علت مشکل فنی به جشنواره نرسید، و بعد مساله اش حل شد.

اما زمان زیادی از به اتمام رسیدن ضبط این فیلم می گذرد

پروسه و مراحل بعد از فیلمبرداری آن خیلی طولانی شد و البته لازم بود که تا این همه طول بکشد.

آیا قصد ارائه آن را به جشنواره های دیگر دارید؟

بله قطعا. این فیلم در اختیار فارابی است و پس از این جشنواره برنامه ریزی را برای پخش بین المللی آن آغاز خواهیم کرد و این مساله برایم از همه چیز مهم تر است.

می شود برایمان خلاصه ای از داستان فیلم را بگویید؟

این فیلم داستان دختری ست به نام مهتاب که دانشجوی رشته پزشکی ست و 24 ساله است روزی سوار تاکسی می شود تا به کافه ای که پاتوق فیلمسازی میان سال به نام داوود مرادی ست برود. اصلا به قصد یافتن داوود مرادی به آنجا رفته است. او میخواهد از وی بپرسد که بین او و خواهرش مریم چه اتفاقی افتاده است که مریم دو ماه است خوابیده و از خواب بیدار نمیشود.

شما در گفت و گوی قبلی اشاره کرده بودید به این نکته که سراسر شب به نوعی ادامه فیلم شب های روشن است، و تا حدودی برگرفته از کتاب میعاد در لجن اثر نصرت رحمانی.

بله شاید به نوعی بتوان گفت این فیلم ادامه داستان شب های روشن است، اما، در مورد میعاد در لجن اشاره ای داشتیم که در نهایت مجبور به حذف آن شدیم.

با توجه به روزمه کاری شما و همینطور پرونده کاری الناز شاکردوست، خیلی ها از انتخاب ایشان برای بازی در فیلم تان متعجب گردیده بودند، نظر خودتان در این باره چیست؟

به نظر من پرونده آدم ها مهم نیست، توانایی هایشان مهم است. الناز شاکردوست، بازیگری ست که تازه در سینمای ایران کشف شده است. او بازیگری فوق العاده است و من خیلی خوشحالم که با وی کار کرده ام. شاید اگر هر فرد دیگری جای او بود نتیجه به این خوبی نمیگرفتم. واقعا از وی راضی هستم.


شما در یکی از گفت و گوهای اخیرتان گفته اید که یک فیلمساز ارزشی نیستید، میشود بیشتر توضیح دهید؟

فکر نمی کنم چنین حرفی زده باشم.


من این جمله را در روزنامه جوان از زبان شما خوانده ام

بله یادم آمد. آنها واژه نامه ای دارند و با اصطلاحات خاص خودشان افراد را به دو دسته ارزشی و غیرارزشی تقسیم میکنند.


غیر ارزشی از دیدگاه شما به چه معناست؟

یعنی مهم نیست آنچه شما میگویید، من آن نیستم. (بلند میخندد)


البته این را از طرف طرفداران تان میگویم شما خیلی هم ارزشمند هستید

من نمیدانم کارهایی را میکنم که بلد هستم.


به عنوان آخرین سوال: اگر فردا بخواهید فردا یک صبحانه کاری بخورید با هر هنرمندی از هر گوشه جهان، دوست دارید آن فرد چه کسی باشد؟

ترجیح میدم صبحانه ام را تنها بخورم. اصولا دوست ندارم کسانی را که خیلی دوست شان دارم ببینم. چون ممکن است در ذوقم بخورد. فقط دوست دارم فیلم های شان را ببینم.



گزارش: پگاه ماسوری


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ