علت مرگ هوشنگ آزادی ور + مختصری از بیوگرافی
 هوشنگ آزادی‌ور، سینماگر، مستندساز، مترجم، نظریه‌پرداز تئاتر و شاعر، ساعاتی پیش به دلیل مشکلات قلبی و ریوی درگذشت.

هوشنگ آزادی ور درگذشت

ابراهیم مختاری، کارگردان و مستندساز ایرانی ضمن تایید خبر فوت هوشنگ آزادی‌ور بیان کرد:

«این هنرمند پیش از این مشکل قلبی و ریوی سابقه‌داری داشت و یک سکته ناقص هم کرده بود. او در چند روز اخیر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بود و متأسفانه حدود یک ساعت پیش به دلیل تشدید مشکلات قلبی و ریوی دار فانی را وداع گفت.»

به گفته ابراهیم مختاری این هنرمند فارغ التحصیل مدرسه عالی سینما و بازنشسته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. از او کتاب‌ها و ترجمه‌های معتبری در زمینه تاریخ تئاتر جهان به چاپ رسیده است‌. معروف‌ترین اثر مستند او نیز «گل قالی» نام دارد.


بیوگرافی هوشنگ آزادی ور


هوشنگ آزادی‌ور متولد 1321 در شهر تهران بود. او در دهه 40 به استخدام تلویزیون ملی ایران درآمد و از دانشکده صداو سیما مدرک کارشناسی در رشته کارگردانی را دریافت کرد. چند سالی به تهیه و کارگردانی فیلم مستند پرداخت و سپس و چند سالی هم در تئاتر فعالیت کرد. او در مستندسازی به فیلم‌های مردم شناسانه و آموزشی گرایش داشت و عمده فیلم‌های خود را در این زمینه ساخت. از سال 1361 در جوار مستندسازی به ترجمه متون تئاتری و سینمایی پرداخت و چندین جلد کتاب ترجمه و کتابی درباره هنرهای سنتی ایران تألیف کرد. او همواره در کنار ساختن فیلم و ترجمه کتاب، مقالاتی را در زمینه سینما و تئاتر در مجلات هنری منتشر کرده است.

آزادی‌ور هنرمندی جامع‌الاطراف در حوزه‌های گوناگون از شعر و ادبیات گرفته تا سینما و تئاتر بود که در اغلب جریان‌های مهم ادبی و هنری معاصرش، حضوری موثر و فعال داشته است.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir