درخشش نوید محمدزاده و لیلا حاتمی در نخستین دوره جایزه آکادمی سینماسینما + تصاویر
برگزیدگان نخستین دوره جایزه آکادمی سینماسینما اعلام شد و در شب اهدای جوایز، نوید محمدزاده و لیلا حاتمی تندیس بهترین بازیگر مرد و زن را به خود اختصاص دادند

رضا عطاران، چهرهٔ موثر سینمای سال ۱۳۹۶ 

مراسم نخستین دوره جایزه آکادمی سینماسینما شامگاه یکشنبه ۱۸ شهریور با حضور چهره‌های سینمای ایران با اجرای رامین حیدری‌فاروقی در هتل انقلاب برگزار شد و هنرمندان برتر، تندیس مهرگیاه را دریافت کردند.

سیدرضا میرکریمی، جواد طوسی، علی علایی، رویا نونهالی، رضا کیانیان، رضا عطاران، طناز طباطبایی، امیر اسفندریاری، افشین هاشمی، همایون اسعدیان، غلامرضا موسوی، مهدی رحمانی، کاوه ایمانی، سعید عقیقی، مهرزاد دانش، مصطفی احمدیان، مهران کاشانی، کاوه صباغ زاده، فرید مصطفوی، علی کریم، اصغر یوسفی‌نژاد، علیرضا شجاع نوری، مونا زندی‌حقیقی، حجت قاسم‌زاده‌اصل، احمد طالبی نژاد، مجتبی میرتهماست، آنا نعمتی، خاطره اسدی، سیروس الوند، عباس یاری، تینا پاکروان، محمدرضا اصلانی، مسعود مهرابی، امیر حاج رضایی، محمد متوسلانی، صالح میرزاآقایی و هوشنگ گلمکانی از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

آکادمی سینما سینما,هنرمندان و بازیگران,عکس هنرمندان,جوایز سینما سینما
نخستین دوره جایزه آکادمی سینما سینما

کیانوش عیاری ، رئیس آکادمی سینماسینما در ابتدای این مراسم گفت:
«عشق می‌تواند باعث برانگیختگی انسان تنهایی باشد که به جمعی که در اینجا جمع شده است، ختم شود. منظورم آقای کثیریان است که دست تنها این حرکت فرهنگی را انجام دادند و هدف‌شان هم این است که عشق جاودانه‌شان را نشان دهند. همه شما ایشان را می‌شناسید و می‌دانید که چه عشقی به سینما دارند.»

کیوان کثیریان، دبیر جشن سینماسینما، با اشاره به برگزاری این آکادمی گفت:

«قصد سخنرانی نداریم و سعی کردیم مراسمی کوتاه و مفیدی را ترتیب دهیم تا برای چند روز هم که شده به یادتان بماند. این آکادمی با لطف شما و اعضای آن که در این مراسم در خدمت‌شان هستیم آغاز به کار کرده است. سعی کردیم در مرحله اول 60 نفر از اهالی سینما در تخصص های مختلف را به عنوان اعضای اولیه آکادمی داشته باشیم و رای‌های آنان را درباره اکران هر سال جمع آوری کرده و اعلام کنیم.»

آکادمی سینما سینما,هنرمندان و بازیگران,عکس هنرمندان,جوایز سینما سینما 
کیوان کثیریان در نخستین دوره جایزه آکادمی سینما سینما

او ادامه داد:
«امیدوارم این حرکت که بسیار خصوصی است، اتفاق خوبی در سینما باشد. حضور گرم و صمیمی شما نشان می‌‌دهد که می‌توانیم گام اول را دل گرم کننده برداریم. ما هر رایی که به دست‌مان رسید، مانند ناموس‌مان از آن مراقبت کردیم زیرا می‌دانیم شفافیت در سایه امانت‌داری است.»

کثیریان توضیح داد:
«از 170 نفر از همکاران و اهالی رسانه ممنونم که در نظرخواهی بزرگ موثرترین چهره سال سینمای ایران در سال 96 شرکت کردند، این روند را هر سال خواهیم داشت. امروز 10 چهره برتر را معرفی می‌کنم که نفر اول جایزه این بخش را دریافت خواهد کرد. سعی کردیم به فضای همدلی را در این آکادمی نزدیک شویم و اگر همه شما کمک کنید می‌توانیم این اتفاق خوب را در سینمای ایران محقق کنیم. همه جشن‌ها و جشنواره‌ها که هر کدام یک ماموریت دارند برای سینمای ایران لازم و ضروری هستند و سعی کردیم در کنار همه این رویدادها قرار بگیریم.»

دبیر جشن سینماسینما با اشاره به این‌که قرار است این جشن از سال آینده در فروردین‌ برگزار شود، توضیح داد: «بنا بود تا این جشن پیش از جشن خانه سینما برگزار شود اما به خواهش همایون اسعدیان این مراسم به بعد از جشن خانه سینما منتقل شد تا آن را تحت‌الشعاع قرار ندهد.»

تجلیل از امیر نادری به بهانه یک عمر عشق به سینما، یکی دیگر از بخش‌های این مراسم بود. پس از پخش کلیپی در پاسداشت امیر نادری، محمدرضا اصلانی از کارگردان و مستندسازان پیشکسوت سینما، روی صحنه آمد و درباره امیر نادری گفت:
«چهره امیر نادری برای من نمونه رشد تحول و اعتلا است. کمتر فیلمسازی داریم که این مراحل را با شدت و حدت هوش هیجانی به نتیجه برساند. او با دست خالی این‌کار را انجام داده است. فیلم‌ کوتاه «انتظار» یکی از بهترین فیلم‌های کوتاه تاریخ سینمای ایران است. پشتکار و لجاجتی که او برای سینماگر شدن داشته، در سطح جهان کمیاب است. امیر نادری می‌تواند سرمشق بزرگی برای نسل کنونی سینمای ما باشد. سینمایی که دچار مشکلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی است. مسیر فیلم‌سازی او می‌تواند یک الگوی امیدبخش باشد.»

او ادامه داد:
«از وقتی که با هم فیلمنامه‌هایش را می‌نوشتیم تا زمانی‌که به کانون رفت و فیلم «انتظار» را ساخت، یک مسیر طولانی و شتابنده‌ای را برای رشد و فهم سینما، برای به دست آوردن یک زبان سینمایی طی کرد. او از درون یک سینمای تجاری قدم به قدم پیش آمد و یک سینمای هنری و واقع‌نگر را دنبال کرد که کار بسیار ارزشمندی است.»

پخش ویدیویی از ابراهیم گلستان که درباره امیر نادری می‌گفت، ادامه بخش این مراسم بود.

پس از پیام تصویری گلستان، محمود دولت‌آبادی ضمن بیان خاطراتی از امیر نادری، گفت:

«امیر نادری شخصیت بسیار سمجی است. او آدم بسیار هیجانی و پرانرژی است، حتی بیشتر از من. سختکوشی و سمج بودن و پشتکار او را تحسین می‌کنم. به‌واقع او از اعماق جامعه آمده است و سینمای او را بسیار می‌پسندم. او را آخرین بار در یک جشنواره خارجی دیدم و بسیار پیر شده بود. به من گفت فیلم «کوه» را ساخته‌ام، برو و آن را ببین. اما به جهت آن‌که رضایتی از سینما ندارم هنوز فرصت نکرده‌ام آن را ببینم.»

آکادمی سینما سینما,هنرمندان و بازیگران,عکس هنرمندان,جوایز سینما سینما
محمود دولت آبادی در نخستین دوره جایزه آکادمی سینما سینما

برگزیدگان جایزه آکادمی سینماسینما به شرح زیر معرفی شدند:

جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلم کوتاه با حضور احترام برومند، جمشید گرگین و مسعود رایگان، بهمن و بهرام ارک برای فیلم «حیوان» اهدا شد.

جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلم مستند با حضور مسعود رایگان و رویا تیموریان به آزاده موسوی و کوروش عطایی برای فیلم «در جست‌وجوی فریده» تقدیم شد. در این بخش رخشان بنی‌اعتماد با ارسال ویدئویی نام برگزیده را اعلام کرد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم‌ساز اول با حضور محمد متوسلانی و حسین محجوب به اصغر یوسفی‌نژاد برای فیلم «ائو(خانه)» اهداء شد.

تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلم‌ساز اول به احسان بیگلری برای فیلم «برادرم خسرو» تقدیم شد.

آکادمی سینما سینما,هنرمندان و بازیگران,عکس هنرمندان,جوایز سینما سینما
رضا کیانیان در نخستین دوره جایزه آکادمی سینما سینما

جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین بازیگر زن با حضور پوری بنایی و رضا کیانیان به لیلا حاتمی برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد. حاتمی پیش از این در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، نوزدهمین جشن خانه سینما و یازدهمین دوره جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی هم به خاطر بازی در این فیلم موفق به دریافت جایزه شده بود.

آکادمی سینما سینما,هنرمندان و بازیگران,عکس هنرمندان,جوایز سینما سینما
پوری بنایی در نخستین دوره جایزه آکادمی سینما سینما

حمید نعمت‌الله به نیابت از این هنرمند جایزه را دریافت کرد و پیامی را از طرف لیلا حاتمی خواند: «هر بار از دریافت جایزه برای این نقش به وجد می‌آیم و دلم می‌سوزد که امشب در کنارتان نبودم.»

جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین بازیگر مرد با حضور رویا نونهالی به نوید محمدزاده برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» اهداء شد. محمدزاده پیش از این در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، یازدهمین دوره جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی و بیستمین دوره جشن خانه سینما هم برای این فیلم موفق به دریافت جایزه شده بود.

آکادمی سینما سینما,هنرمندان و بازیگران,عکس هنرمندان,جوایز سینما سینما
نوید محمدزاده در نخستین دوره جایزه آکادمی سینما سینما

محمدزاده بعد از تشکر از عوامل سازنده این فیلم، بیان کرد:
«این هفتمین جایزه‌ای است که برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» دریافت کرده‌ام.»

جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلمنامه با حضور کمال تبریزی و فرید مصطفوی به وحید جلیلوند و علی زرنگار برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» اهداء شد.

وحید جلیلوند بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد:
«این جایزه را به داود کیانیان اهدا می‌کنم زیرا که سال‌هاست اجازه کار به او داده نمی‌شود، مخصوصا در حوزه تئاتر کودک.»

تندیس این آکادمی برای چهره موثر سینمای سال ۱۳۹۶ به انتخاب ۱۷۰ نفر از اهالی رسانه به رضا عطاران رسید.

رضا عطاران در سخنانی با اشاره به صحبت‌های سیروس الوند در مراسم جشن خانه سینما، به طنز گفت:

«آقای الوند گفتند وقتی جلوی آینه مسواک می‌زنیم ، چهره عطاران را می‌بینیم و من از این حرف واقعا تعجب کردم. امیدوارم دیگه من را نبینید.»

آکادمی سینما سینما,هنرمندان و بازیگران,عکس هنرمندان,جوایز سینما سینما
رضا عطاران در نخستین دوره جایزه آکادمی سینما سینما

عبدالرضا کاهانی نیز با ارسال ویدئویی به طنز درباره رضا عطاران گفت:

«کاش عطاران همه‌کاره بود و اگر هر جایی بود وضع‌مان بهتر از اینی که هست، می‌شد. امیدوارم به‌زودی بتوانیم با هم در پروژه‌ای همکاری داشته باشیم.»

جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین کارگردانی با حضور سیروس الوند و سیامک شایقی به همراه ارسال ویدیو از امیر نادری، به حمید نعمت‌الله برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد.

آکادمی سینما سینما,هنرمندان و بازیگران,عکس هنرمندان,جوایز سینما سینما
طناز طباطبایی در نخستین دوره جایزه آکادمی سینما سینما

جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلم با حضور کیانوش عیاری، رئیس این جشن، هوشنگ گلمکانی و علیرضا شجاع‌نوری به حمید نعمت‌الله برای فیلم «رگ خواب» تقدیم شد.

در پایان، جایزه ویژه آکادمی سینماسینما هم به وحید و علی جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» اهدا شد.


بیشتر بدانید : اکران خصوصی رگ خواب: سهیلا گلستانی, شبنم فرشادجو و ...

بیشتر بدانید : پوشش و حالت خاص لیلا حاتمی در پوستر فیلم رگ خواب


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : cinemacinema.ir