عکاس معروف در 90 سالگی درگذشت + عکس
آرا گولر یکی از معروف‌ترین عکاسان دنیا در ۹۰ سالگی در ترکیه درگذشت

 «چشم استانبول» درگذشت

 آرا گولر عکاس ارمنی تبار ترکیه که چشم استانبول لقب گرفته بود، روایتگر شهری بود که دوست می‌داشت. عکس‌های سفید و سیاه او این شهر را آن طور که در دهه ۵۰ تا ۷۰ میلادی بود، در تاریخ ثبت شده است.

آرا گولر که او را را به نام عکاس استانبول می‌شناختند، عکس‌های خود را عمدتا با دوربین لایکا می‌گرفت.

گولر می‌گفت: اگر عکس های من از استانبول نبود، شهر قدیم تا حالا به دست فراموشی سپرده شده بود زیرا از شهر قدیم استانبول دیگر چیزی نمانده است.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرده است که آرا گولر روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه در بیمارستانی در استانبول به دلیل نارسایی قلب درگذشت.

آرا گولر در یک خانواده ارمنی در استانبول متولد شد. او عکاسی را با یک روزنامه در ترکیه آغاز کرد و در سال‌های ۱۹۵۰ به عنوان خبرنگار خاور نزدیک مجله لایف انتخاب شد.

چشم استانبول,آرا گولر,عکاس
آرا گولر چشم استانبول


او با عکاسان مشهوری چون مارک ریبو و آنری کارتیه-برسون آشنا شد و از اواخر دهه ۵۰ همکاری خود را با آژانس مگنوم فوتوز آغاز کرد.

گولر یک بار گفته بود: من را عکاس استانبول لقب داده‌اند، ولی من یک شهروند-جهان هستم، یک عکاس جهانی.

آرا گولر از شخصیت‌های معروفی چون وینستون چرچیل نخست‌وزیر دوران جنگ جهانی دوم بریتانیا، ایندیرا گاندی نخست‌وزیر اسبق هند، برتراند راسل فیلسوف و پابلو پیکاسو نقاش معروف عکس گرفته است. تنسی ویلیامز نمایشنامه‌نویس آمریکایی از جمله شخصیت‌هایی است که گولر از او عکس گرفته است.

آرا گولر,چشم استانبول
از عکس های آرا گولر چشم استانبول



آرا گولر از رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه هم عکس گرفته و اردوغان شب گذشته به خانواده‌اش تسلیت گفته است. اردوغان گفته است: آقای گولر به خاطر آثارش همیشه در خاطرها باقی خواهد ماند.

اوایل سال جاری میلادی موزه‌ای به نام گولر در استانبول افتتاح شد.

بیشتر بدانید : بهترین عکس های آرا گولر «چشم استانبول»


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع:mehrnews.com