پیشنهادهای هنری برای 7 روز هفته!
 اکران فیلم‌های تازه‌نفس «بمب یک عاشقانه» و «کلمبوس»، اجرای نمایش «خانه برناردا آلبا»، برپایی نمایشگاه آثار احمد وکیلی و کنسرت‌های رضا یزدانی و بابک جهانبخش، مهم‌ترین رویدادهای هنری هفته آینده هستند

از بازگشت لیلا حاتمی و پیمان معادی تا طناز طباطبایی در سینمای کمدی

 علاقه‌مندان به حضور در رویدادهای هنری این هفته را اصلا از دست ندهید که حسابی پیشمان خواهید شد، از سینما و تئاتر گرفته تا گالری و کنسرت، اتفاقات جذاب و هیجان انگیز بسیاری در انتظارتان است که مطمئنا از هیچ کدام ناامید نخواهید شد و دست خالی باز نخواهید گشت. در روزهای میانی آخرین ماه پاییز بهترین فرصت است تا سری به سالن‌های سینما، تماشاخانه‌های تئاتر، کنسرت‌های متعدد خوانندگان و گالری‌ها و نگارخانه زده و هفته‌ای جذاب و هنری را برای خودتان رقم بزنید. در ادامه مروری خواهیم داشت بر مهم ترین رویدادهای هنری که این هفته برگزار می‌شوند. طرفداران پروپا قرص سینما، این هفته، جهان بر وقف مرادشان می‌گردد و با سه فیلم جدیدی که به تازگی روی پرده رفته است می‌توانند هفته خود را بسازند زیرا که چهره‌های بسیار جذاب و پرطرفداری با این سه فیلم به سینما آمده‌اند؛ چهره‌هایی که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. پس فرصت را از دست نداده و پس از خواندن این مطلب به نزدیک‌ترین سینمایی که می‌شناسید رفته و به تماشای ‌فیلم موردنظرتان بنشینید.

عاشقانه‌ای متفاوت از پیمان معادی: «بمب یک عاشقانه»

نخستین پیشنهاد هنری ما برای هفت روز آینده، «بمب یک عاشقانه»، دومین اثر پیمان معادی در مقام کارگردان است که فضایی کاملا متفاوت را نسبت به اثر قبلی‌اش، «برف روی کاج‌ها» دنبال می‌کند. «بمب یک عاشقانه» داستان عشق و امیدی است که در بحبوحه جنگ ایران و عراق و بمباران تهران نیز جای خود را به ترس از مرگ و ناامیدی نمی‌دهد و انسان‌های آن همچنان بر عهدی که بسته‌اند، هستند. لیلا حاتمی این بار نیز با حضور در کنار پیمان معادی، یاد یک زوج سینمایی ماندگار را زنده کرده‌ است؛ زوجی که برای همه یادآور «جدایی نادر از سیمین»، اثر موفق اصغر فرهادی است. البته تنها نقطه مشترک و مشابه این دو فیلم، حضور این دو بازیگر در آن است. ترکیب دیگر بازیگران این فیلم نیز به جذابیت‌های بصری آن افزوده است؛ حضور بازیگرانی چون سیامک انصاری، حبیب رضایی، بهادر مالکی و سیامک صفری باعث شده تا نقش‌های مکمل نیز فضا را برای مخاطب ملموس‌تر کرده و به قول معروف لاجرم بر دل نشیند.

لیلا حاتمی,پیمان معادی,بمب یک عاشقانه,لیلا حاتمی و پیمان معادی
لیلا حاتمی و پیمان معادی در «بمب یک عاشقانه»

در این میان اما شرط مروت نیست که از بازی تحسین برانگیز محمود کلاری یادی نشود، بازی بسیار شیرین و جذابی که به راحتی مورد پذیرش و باور مخاطب قرار می‌گیرد. فیلم معادی در چند هفته اخیر نیز کمی دچار حاشیه شد و اخباری مبنی بر اکران نشدن آن قبل از جشنواره فجر نیز به گوش رسید، تا اینکه معادی با انتشار پست‌هایی در اینستاگرام اعلام کرد که «بمب یک عاشقانه» در حال آماده سازی برای اکران است و هیچ مشکلی ندارد، او در آخرین پست اینستاگرامی‌اش نیز این‌طور نوشت: «نذاشتیم که نذارن.»، جمله‌ای کنایه آمیز که گویی خطاب به افرادی است که سعی در جلوگیری از اکران این فیلم داشتند.

بیشتر بدانید : اولین نامزدی جوایز آسیاپاسیفیک برای فیلم پیمان معادی

تجربه یک فیلمساز اجتماعی در سینمای کمدی

دیگر فیلمی که به‌تازگی رنگ پرده را به خود دیده، «کلمبوس» ساخته هاتف علیمردانی است، فیلمی کمدی از کارگردانی که هیچگاه اثر طنز نساخته و باید دید در اولین تجربه‌اش در این عرصه تا چه اندازه موفق بوده است. ساخت «کلمبوس» پیام‌آور این است که فیلمسازان اجتماعی سینمای ایران نیز برای جذب مخاطب و تضمین گیشه راهی جز کوچ به سینمای کمدی پیدا نکرده‌اند، روندی که در طی چند سال اخیر نیز بارها مشاهده کرده‌ایم، نکته اینجاست که اگر ساخت فیلم‌های کمدی تنها به عنوان کسب تجربه باشد بسیار هم نیکو است اما اگر به روندی مستمر تبدیل شود، به نظر می‌رسد که آسیب‌زا باشد.

هانیه توسلی در «کلمبوس»
هانیه توسلی در «کلمبوس»


فضای جدیدی که در فیلم‌های کمدی سینما شکل گرفته است، مانند استفاده از جذابیت‌های کشورهای خارجی چون آمریکا که با اقبال خوب مخاطبان نیز همراه شده، عاملی است تا کارگردانان آثار غیرکمدی را نیز به این سو کشانده تا توانایی خود را در ساخت یک اثر کمدی و مخاطب پسند محک بزنند و باید دید این تجربه‌ها چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت. فارغ از این مسایل، فرهاد اصلانی که همواره در نقش‌های جدی و کمدی بازی قابل قبول و مخاطب پسندی را اجرا کرده است، در این فیلم برای دومین بار در ظاهر یک روحانی حاضر شده است، او پیش از این در فیلم «یه حبه قند» به کارگردانی رضا میرکریمی این فضا را تجربه کرده بود که مطمئنا با فضای «کلمبوس» هاتف علیمردانی متفاوت بود و باید دید که تجربه جدید او تا چه اندازه موفق بوده است. حضور هانیه توسلی و مجید صالحی نیز از دیگر عواملی است که به نظر می‌رسد به جذابیت های «کلمبوس» افزوده و ترکیب بازیگران جالبی را تشکیل داده است.

بیشتر بدانید : هانیه توسلی با لباس عروسی در «کلمبوس»

تجربه جدید طناز طباطبایی و صابر ابر در فیلم کمدی

«میلیونر میامی» به کارگردانی مصطفی احمدی سومین فیلمی است که به تازگی به چرخه اکران اضافه شده و در واقع حد وسط دو فیلم دیگر به شمار می‌آید و مضمونی کمدی اجتماعی دارد. حمید فرخ‌نژاد که در چند سال اخیر به سینمای کمدی بسیار سر زده و بازی‌های جذابی در فیلم‌هایی چون «گشت ارشاد» و «خوب بد جلف» داشته است، در این فیلم نیز بار دیگر فضای نسبتا متفاوت و فانتزی را تجربه کرده و باید منتظر ماند و دید که این تجربه چطور از کار درآمده است.

طناز طباطبایی در «میلیونر میامی»
طناز طباطبایی در «میلیونر میامی»


همچنین حضور بازیگرانی چون طناز طباطبایی و صابر ابر در این اثر و بازی متفاوتی که داشته‌اند، جذابیت‌های «میلیونر میامی» بیش از پیش افزوده است، دو بازیگری که پیش از این کمتر در فیلم‌های کمدی به ایفای نقش پرداخته بودند.

حضور سه هنرمند با سابقه با آثاری تازه در گالری گردی

علاقه‌مندان به گالری‌گردی و فعالیت‌های تازه هنرمندان، این هفته نیز شاهد برپایی نمایشگاه‌های متعددی در نگارخانه و گالری‌های تهران هستند که تماشای هر کدام خالی از لطف نیست، در این میان اما دیدار از چند نمایشگاه را باید در اولویت برنامه‌ها قرار داد.

نمایشگاه گروهی خطاطان و نقاشان معاصر ایران در گالری کلاهدوز، روز جمعه ۱۶ آذر افتتاح می‌شود و تا ۲۳ آذر نیز ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه آثار هنرمندان برجسته و نام آشنای ایران از جمله محمد احصایی، نصرالله افجه ای، حجت امانی، یعقوب امدادیان، فرامرز پیلارام، مهدی حسینی، صادق تبریزی، مریم سالور، داوود قنبری، رضا مافی، حسین محجوبی، منوچهرنیازی و گیزلا وارگا سینایی به تماشا گذاشته می‌شود.

دیگر نمایشگاه مهمی که این هفته برگزار می‌شود، به سیمین اکرامی مجسمه ساز پیشکسوت اختصاص دارد که روز جمعه ۱۶ آذر در گالری دیلمان افتتاح می‌شود. آثار این هنرمند را مطمئنا همه بارها و بارها در نقاط مختلف شهر دیده‌اند، از جمله مجسمه زمین بر اساس نقشه ابوریحان بیرونی از کره زمین در پاویون هیئت دولت در فرودگاه مهرآباد، چهار مجسمه سنگی در پارک جمشیدیه تهران و هفت پرنده سنگی در باغ خانه هنرمندان.

احمد وکیلی نقاش پیشکسوت و از چهره‌های پیشگام مکتب الخاص نیز این هفته آثارش را به تماشا گذاشته و نمایشگاهی از آثارش را با عنوان «انعکاس ذهن» در گالری ساربان از ۱۶ تا ۲۶ آذر به مدت ۱۰ روز برپا کرده است. وکیلی در این نمایشگاه، بار دیگر به سمت طبیعت و منظره نگاری کوچ کرده و با سبک و سیاق منحصر به فردش آن ها را به تصویر کشیده است.

بازگشت علی رفیعی به تالار وحدت

تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتر نیز این روزها با اجراهای متعدد گروه‌های نمایشی پذیرای علاقه‌مندان به هنر هستند، نمایش‌هایی که از حضور چهره‌های مطرح سینمایی نیز بهره‌مند هستند. اما مهم‌ترین اتفاق تئاتری این هفته، بی‌شک آغاز اجرای نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی یکی از بزرگ‌ترین استادان هنرهای نمایشی کشور است؛ دکتر علی رفیعی. رفیعی، طراح و کارگردان مطرح تئاتر ایران که پیش‌ از این دو نمایشنامه «عروسی خون» و «یرما»، اثر فدریکو گارسیا لورکا را به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۹۲ به صحنه برده بود، این بار «خانه برناردا آلبا» را به‌عنوان سومین اثر از سه‌گانه نمایشی این شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی، اجرا خواهد کرد. این نمایشنامه با ترجمه احمد شاملو و دراماتورژی محمد چرمشیر برای اجرا آماده شده است. ستاره اسکندری تهیه‌کنندگی این نمایش را برعهده دارد و بازیگرانی چون رویا تیموریان، مریم سعادت، مائده طهماسبی و ... در آن بازی می‌کنند. «خانه برناردا آلبا» در تالار وحدت روی صحنه رفته است.

از سوی دیگر، نمایش موزیکال «بینوایان» به کارگردانی حسین پارسایی، پرتماشاگرترین نمایش تاریخ تئاتر ایران، این روزها در حالی در رویال هال هتل اسپیناس روی صحنه می‌رود که ۸۰ هزار بلیت آن فروخته شده و رکوردی دست نیافتنی را به جا گذاشته است. نمایشی که با تمام این تفاسیر هنوز تنها برای درصدی از افراد جامعه قابل تماشاست و اقشار طبقات پایین‌تر با توجه به قیمتی که بلیت‌های این نمایش دارد بعید به نظر می‌رسد که بتوانند سهمی از این رکورد تاریخی داشته باشند.

بیشتر بدانید : گریم خاص بازیگران از سحر دولتشاهی تا پریناز ایزدیار و نوید محمدزاده

همچنین نمایش «فاندو و لیز» به کارگردانی هوشمند هنرکار که از بیست و نهم مهرماه به مدت پنج شب در تالار مهرگان روی صحنه رفت، اما در ادامه با ممانعت مدیر سالن مهرگان مواجه و اجرای این نمایش متوقف شد. حالا بعد از گذشت یک ماه و نیم گروه اجراکننده این نمایش، «فاندو و لیز» را در تالار چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه خواهند برد. «فاندو و لیز» قصه‌ پنج انسان است که در برهوت رهسپار شهر خیالی تار هستند. پرستو کرمی، میثم یوسفی، مهناز غمخوار، علی طاهری و سیاوش خادم حسینی بازیگران این نمایش هستند و هنرکار خود مسئولیت طراحی صحنه را برعهده دارد.

بیشتر بدانید : گزارش تصویری نمایش توقیف شده «فاندو و لیز»

«شاه لیر» به کارگردانی مسعود دلخواه و با بازی مهدی سلطانی، الهام پاوه نژاد و بهاره رهنما نیز دیگر اثر شاخصی است که این روزها در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. اثری که با آهنگسازی و رهبری گروه موسیقی توسط نادر مشایخی دلنشین‌تر و جذاب‌تر شده است.

نمایش «شیروانی داغ» نیز به کارگردانی ایوب آقاخانی و با بازی نسیم ادبی، امیرعلی دانایی، لیلا بلوکات، فریبا متخصص و فرید سجادی حسینی هر شب ساعت ۲:۳۰ در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. نمایشی که از حضور بازیگران جوانی که تجربه کمتری در حوزه نمایش دارند بهره‌مند است و فرصتی بسیار مناسب برای رشد و همچنین به معرض تماشا گذاشتن تواناهایی‌های‌شان است.

رضا یزدانی و بابک جهانبخش روی صحنه می‌روند

کنسرت خوانندگان نیز همچون هفته‌های گذشته بدون وقفه در حال برگزاری است و این هفته را می‌توان گل سرسبد کنسرت‌ها دانست، زیرا که خوانندگان با سابقه نیز در این هفته با طرفدارانشان دیدار خواهند کرد.

بهنام بانی که روز گذشته با شادی پس از گل زنی در بازی تیم‌های پرسپولیس و استقلال هنرمندان سوژه فضای مجازی شده بود، از ۱۷ تا ۲۰ آذر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه می‌رود.

بابک جهانبخش خواننده با سابقه و نام آشنا نیز این هفته و در روزهای ۲۱ و ۲۲ آذر در برج میلاد به اجرا می‌پردازد تا شب های خاطره‌انگیزی را برای مخاطبانش بسازد.

همچنین ماکان بند که این روزها حسابی حاشیه‌دار شده‌اند و هنوز به دلیل اشتباهی که در به کار بردن انواع دستگاه های موسیقی ایرانی داشتند، نقل محافل هنری هستند، روزهای ۲۴ و ۲۵ آذر در سالن میلاد نمایشگاه با طرفدارانشان دیدار می‌کنند.

در این میان رضا یزدانی نیز کنسرت «۲۰ سال با رضا یزدانی» را به پاس سال‌های فعالیتش در عرصه موسیقی برگزار می‌کند و خاطرات آثار گذشته‌اش را با مخاطبانش روز ۲۳ آذر در برج میلاد زنده خواهد کرد.

 

بیشتر بدانید : کنسرت بهنام بانی, به نام استرالیا به کام صهیونیست ها !



 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir