اولین زن ۱۰۰ میلیون دلاری سینمای هالیوود درگذشت
پنی مارشال بازیگر سریال «لاورن و شرلی» که بعدها به کارگردانی روی آورد و فیلم‌های مشهوری مانند «بزرگ» و «بیداری‌ها» را کارگردانی کرد در سن ۷۵ سالگی درگذشت

پنی مارشال اولین کارگردان زن فیلم‌های پرفروش تاریخ سینما درگذشت

پنی مارشال بازیگر سریال «لاورن و شرلی» که بعدها به کارگردانی روی آورد و فیلم‌های مشهوری مانند «بزرگ» و «بیداری‌ها» را کارگردانی کرد در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

 پنی مارشال کارگردان فیلم‌های «بزرگ» و «بیداری‌ها» که در کشور آمریکا بیشتر برای بازی در سریال خاطره انگیز «لاورن و شرلی» شناخته می‌شد، روز ۱۷ دسامبر در سن ۷۵ سالگی دیده از جهان فروبست.

سخنگوی خانم مارشال به فاکس نیوز گفت که این بازیگر و کارگردان آمریکایی در خانه‌اش در هالیوود بر اثر علائم ناشی از دیابت در آرامش از دنیا رفت.

خانواده مارشال در بیانیه درگذشت این بازیگر و کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون چنین گفتند: «خانواده ما از درگذشت پنی مارشال غم‌زده است. پنی دختری اهل برانکس بود که به غرب آمد، او یک حرف L شکسته روی پیراهنش گذاشت و داستان موفقیت خود را در هالیوود به وجودآورد.» (اشاره به لباس شخصیت پنی مارشال در سریال «لاورن و شرلی» دارد.)

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما امیدواریم که زندگی او الهام بخش دیگران شود.»

پنی مارشال در دهه ۷۰ میلادی با مجموعه کمدی موقعیت «لاورن و  شرلی» ستاره شد، او بعدها در دهه ۸۰ میلادی به کارگردانی روی آورد.

مارشال در سال ۱۹۸۸ تام هنکس را در فیلم «بزرگ» هدایت کرد، این فیلم برای تام هنکس نخستین نامزدی جایزه اسکار بازیگری را به ارمغان آورد. از فیلم «بزرگ» به عنوان اولین فیلم ساخته شده توسط یک زن در تاریخ سینما که توانسته است به رقم فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دست پیدا کند، یاد می‌شود. مارشال در سال ۱۹۹۲  بار دیگر با فیلم «لیگ خودشان» توانست فیلمی موفق در گیشه را کارگردانی کند، «لیگ خودشان» نیز در گیشه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشت.

مارشال در سال ۱۹۹۰ فیلم «بیداری‌ها» را با بازی رابرت دنیرو و رابین ویلیامز کارگردانی کرد، این فیلم نیز برای رابرت دنیرو بازیگر نقش اصلی فیلم، نامزدی جایزه اسکار را به همراه آورد.

در طول دوران فیلمسازی، مارشال ستارگان پرشماری مانند جینا دیویس، رابرت دنیرو، تام هنکس، ووپی گلدبرگ، رابین ویلیامز، مدونا، دنزل واشینگتن، رزی اودانل و ویتنی هیوستن فقید را کارگردانی کرد.

پنی مارشال خواهر کوچک‌تر گری مارشال کارگردان مشهور آمریکایی و همسر سابق راب راینر کارگردان و بازیگر شناخته شده سینما بود.


در ادامه به نقل از ورایتی واکنش برخی از شخصیت‌های شناخته شده سینما و تلویزیون آمریکا را به خبر درگذشت پنی مارشال با هم می‌خوانیم:

رابرت دنیرو در بیانیه‌ای نوشت: «پنی دلم برایت تنگ می‌شود.  خداوند او را مورد آمرزش قرار دهد.»

 مارک والبرگ نوشت: «در آرامش بخواب پنی، بانوی بامزه و با استعداد فوق‌العاده. بدون حمایت و تشویق او به جایی که اکنون هستم نمی رسیدم،  دلم برایش تنگ می شود.»

دنی دویتو درباره مارشال گفت: «پنی مارشال یک زن دوست داشتنی بود، من بسیار خوش شانش بودم که زمانی را با او گذراندم، چقدر می خندیدیم او قلبی از طلا داشت.»

بیلی کریستال در واکنش به این خبر نوشت: «از شنیدن خبر درگذشت پنی ناراحت شدم، یک کمدین بزرگ، یک کارگردان محشر و یک دوست نازنین»

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com