از نپذیرفتن سیمرغ «مسخره باز» تا بوسه راه دور گوهر خیراندیش
آیین پایانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور هنرمندان سینما در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد

ستاره‌های سیمرغ سینمای ایران بر دوش "شبی که ماه کامل شد"

 آیین پایانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، از ساعت ۱۸:۳۰ امروز (دوشنبه ۲۲ بهمن) در مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد و برگزیدگان سیمرغ بلورین معرفی شدند. بعد از پخش سرود ملی، قرائت قرآن و نمایش کلیپی با تصاویر مربوط به انقلاب در سالن همایش‌های برج میلاد، مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اجرای محمدرضا شهیدی‌فرد و خوشامدگویی او به همه حاضران در سالن، ادامه پیدا کرد. حاضران در این مراسم با شنیدن نام علی نصیریان و جمشید مشایخی که در برج میلاد حضور داشتند، این بازیگران پیشکسوت را به گرمی تشویق کردند.

با دعوت شهیدی فرد از ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمد و  در سخنانی گفت:

«سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید. در این میان آنچه شایسته توجه است، استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.»

سالی پُربار برای سینمای ایران و جشنواره‌ای سخت برای داوران

او ادامه داد:
«حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.»

داروغه‌زاده درباره کیفیت آثار جشنواره سی و هفتم توضیح داد:

«آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.»

ابراهیم داروغه زاده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
ابراهیم داروغه زاده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت:
«بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد، همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه‌ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.»

او ادامه داد:
«با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند، شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود. نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌ای متمایز ساخته بود.»

داروغه‌زاده سخنان خود را چنین پایان داد:
«از همه همکارانم، خصوصا هیئت‌های محترم داوری که می‌دانم و می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاس‌گزارم. امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته‌ شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم.»

پرواز سیمرغ‌های بخش‌های فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن و نگاه نو

پس از سخنرانی دبیر جشنواره، نوبت به اهدای جوایز فیلم‌های بخش نگاه نو، فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن رسید که به این منظور، محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری به عنوان داور روی صحنه رفتند.

با اعلام رای هیئت داوران، سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «بچه‌خور» به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.

این فیلمساز در سخنانی پس از دریافت جایزه‌اش با تشکر از داوران گفت:

«خیلی خوشحالم که این جایزه را می گیرم و از همه عوامل فیلم تشکر می کنم. امیدوارم که همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر استمرار داشته باشد.»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به فیلم «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.

این کارگردان پس از دریافت سیمرغ بلورین بخش مستند گفت:
«از همه عوامل فیلم و هیات انتخاب و هیات داوری تشکر می کنم. سینمای مستند امروز ما جسور و خلاق است که سینمای داستانی را تحت تاثیر خودش قرار داده و در عرصه جهانی جایزه می‌گیرند ولی متاسفانه در داخل توجهی به آن‌ها نمی‌شود. امیدوارم مشکلات سینمای ایران به زودی حل شود.»

سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی هم به «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو هم به فیلم «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد. همایون غنی‌زاده جایزه‌ نگاه نو را نپذیرفت.

برای دریافت این جایزه، خیال محمد، یک مهاجر افغانستانی روی صحنه آمد و متنی را به این شرح خواند:
«اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنی‌زاده کار می‌کنم. من یک مهاجر افغانستانی هستم. از ایشان خواستم اگر توانست امروز از مشکلات مهاجران افغانستانی بگوید و بگوید که زندگی درد دارد. ایشان از من خواست به جای ایشان اینجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگویم و بگویم زندگی درد دارد. در راه فکر کردم مگر مشکلات ما را همه نمی‌دانند؟ مشکلات تحصیلی، دانشجویی، امتیازات حقوقی و اجتماعی اما خود مردم ایران مگر مشکلات کم دارند؟ برای همین دیگر نیکو نیافتم در این شرایط گله کنم. امروز باید فقط حرف‌های خوب بزنیم. می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز که آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته ما مردم افغانستان به پاس سال‌های میزبانی شما برایتان آرزوی عبور از مشکلات و بحران ها می‌کنیم. امید که رنگ آرامش دوباره به کشور بازگردد.»

 خیال محمد، نامه‌ای از همایون غنی‌زاده، کارگردان برگزیده نگاه نو  را به این شرح خواند:

«نامه‌ای از همایون غنی‌زاده که باید موفق شده باشد نگاهی نو به جشنواره تزریق کرده باشد. من که این نامه را می‌خوانم حاکی از آن است که این اتفاق رخ داده. لذا  با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال، اینجانب همایون غنی‌زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم امید که در دوره‌های دیگری کارگردان مقبول‌تری برای جشنواره باشیم.»

بیشتر بدانید : شوک بزرگ در اختتامیه جشنواره فیلم فجر 97

تعظیم گوهر خیراندیش دربرابر آزادگان جنگ تحمیلی

این مراسم با پخش بخش‌هایی از فیلم سینمایی «۲۳ نفر» ادامه یافت. شهیدی‌فرد هم با اشاره به چند فیلم‌ِ این دوره از جشنواره که براساس وقایع تاریخی یا شخصیت‌های تاریخی ساخته شده‌اند؛ از «۲۳ نفر»، «شبی که ماه کامل شد» و «غلامرضا تختی» نام برد. او در ادامه، اسامی آزادگانی را که فیلم «۲۳ نفر» براساس زندگی آنان ساخته شده است، خواند و از این آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده بودند، روی صحنه حاضر شوند. هم‌زمان با حضور آزادگان روی صحنه، حاضران در سالن برج میلاد، آنان را ایستاده تشویق کردند.

گوهر خیراندیش، بازیگر با سابقه که برای تقدیر از آزادگان روی صحنه حضور یافته بود، در سخنانی گفت:

«من سلام و تعظیم می‌کنم به این قهرمانان کشورم. استادم جناب آقای نصیریان و جناب آقای مشایخی، ببخشید که من ِکوچکترین جای شما را می‌گیرم. به سینما رفته بودم ولی با این پای آسیب دیده نتوانستم بیشتر فیلم‌ها را ببینم. من برای دیدن «مردی بدون سایه» و «قصر شیرین» به سینما آستارا رفته بودم. وسط این دو فیلم، اکران «بیست و سه نفر» بود که فکر می‌کردم با یک فیلم جنگی که لابد حمایت‌های دولتی را دارد روبه‌رو خواهم شد و می‌خواستم آن را نبینم. اما وقتی فیلم شروع شد، من دیگر نتوانستم آن را رها کنم. به خودم می‌گفتم اگر فرزندان ما در جوانی و نوجوانی بخواهند اینقدر رشادت به خرج بدهند تا یک وجب از خاک ما به دست بیگانه نیفتد و اینجور عمر خود را در اسارت بگذرانند، ما باید چه کنیم؟»

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

او ادامه داد:
«من شاهد یک فیلم با استانداردهای جهانی بودم. بعد از ۱۳۰ فیلم که بازی کردم و فیلم‌هایی که دیدم، قاب‌بندی‌ها، فیلمبرداری و بازی گرفتن از نابازیگران در این کار آن‌قدر درخشان بود که همه را درگیر خود کرد.»

این بازیگر با سابقه با اشاره به اتفاقی که سال ۱۳۸۱ در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم حقیقت در شهر یزد برایش اتفاق افتاد و او به دلیل دست دادن و بوسیدن سر یکی از جوانان فیلمساز به  ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد، در سخنانی به شوخی گفت:

«آن سال، قاضی دادگاه به لهجه شیرین یزدی به من گفت دوباره اگر خواستی این کار را بکنی، از دور روی دیگران را ببوس. برای همین من از پشت همین تریبون و با فاصله، روی همه این آزادگان عزیز را که به خاطر کشور از خود گذشتند، می‌بوسم.»

در ادامه، با حضور گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسین انتظامی (سرپرست سازمان سینمایی) و ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر جشنواره)، از آزادگان فیلم «۲۳ نفر» تقدیر و یک سیمرغ بلورین نمادین به نماینده این آزادگان اهدا شد.

 سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به «۲۳ نفر» به تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد.

مجتبی فرآورده در سخنانی گفت:
«اجازه می‌خواهم این سیمرغ ارزنده را به کسانی تقدیم کنم که ۸ سال و ۳ ماه و ۱۷ روز اسارت را تحمل کردند، برای اینکه ما در آسایش زندگی کنیم.»

 سیدعباس صالحی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و در آغاز سخنان خود، بخش‌هایی از پیام حسن روحانی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را خواند.

در بخشی از پیام رییس‌جمهور آمده بود:
«هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است.در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌ساز تحولی فرهنگ‌ و جامعه‌محور بوده و خواهد بود.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند. جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد.»

چشم اسفندیار سینمای ایران

پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور پوران درخشنده، مهرزاد دانش، محمود کلاری، ریما رامین‌فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه‌آهنگر و محمد بزرگ‌نیا (داوران بخش سودای سیمرغ)، مهم ترین بخش اختتامیه جشنواره سی و هفتم فیلم فجر آغاز شد که در این میان، مهرزاد دانش به نمایندگی از اعضای هیئت داوران، بیانیه‌ای را قرائت کرد.

در بخشی‌هایی از متن بیانیه هیئت داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آمده است:

«- رشد چشمگیر فنی و صنعتی در سینمای ایران،‌ یکی از بارزترین نمودهای جشنواره امسال است،

- تنوع گونه‌ها و لحن‌ها و سبک‌های مختلف سینمایی، ویژگی دیگر فیلم‌های جشنواره امسال است.

- مدت‌های مدید است که قاب سینمای‌ ایران، به دلایل مختلف، گرفتار فضاهای محدود و بسته و عمدتا آپارتمانی معطوف به مشاجره‌های خانوادگی شده است. باعث خشنودی است که عوامل فیلم‌های امسال، این قاب محدود را شکستند و دوربین خود را به محیط‌های باز معابر و خیابان‌ها و جاده‌ها و دشت‌ها و شهرهای مخلتف کشور بردند تا گستره‌های وسیع و پس‌زمینه‌های عریض و تنوع چشم‌اندازها، قابی در خور نام و هویت سینما پیدا کنند.

- فیلمنامه، همچنان چشم اسفندیار سینمای ما است. انسجام روایی،‌آغازبندی و پایان‌بخشی منطقی، ضرباهنگ روایت، توجه به عمق و باورپذیر بودن انگیزه‌های رفتاری و موقعیتی شخصیت‌ها، و حل شدن ایده و درونمایه در تاروپود دراماتیک داستان بایسته‌های کمتر دیده‌شده این عرصه است.»

اهدای تندیس‌های فنی بخش سودای سیمرغ

معرفی برندگان جایزه‌های فنی، آغازگر بخش سودای سیمرغ بود.

  •  سیمرغ جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» اهدا شد.

  • سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» تعلق گرفت.

  • سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

  • محمدرضا شجاعی سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» دریافت کرد.

  • سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید.

  • ایرج شهزادی برای فیلم «متری شیش و نیم» سیمرغ بلورین صدابرداری را دریافت کرد.

  • سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» اهدا شد.

  •  سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای «متری شیش و نیم» رسید.

  • سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» اهدا شد.

  • سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» دریافت کرد.

در ادمه، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

فرشته صدرعرفایی پس از دریافت سیمرغ گفت:
«واقعا خیلی سپاسگزارم از داوران و از خانم آبیار و ایمان امیدواری عزیز. از تیم خوب «شبی که ماه کامل شد» متشکرم و می‌خواهم آرزو کنم که دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر و دوستی در برابر خشونت و صلح در برابر جنگ باشد تا دنیای بهتری داشته باشیم.»

بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر 97:  فرشته صدرعرفایی
بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر 97:  فرشته صدرعرفایی

سپس با اعلام نام علی نصیریان برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد، سالن برج میلاد منفجر و یک‌پارچه تشویق شد.

محمدعلی باشه‌آهنگر که وظیفه خواندن نام علی نصیریان را داشت، در سخنانی گفت:
«یک بار در زندگی یک نفر مثل من پیش می‌آید که آقای نصیریان را برای دریافت سیمرغ به روی صحنه دعوت کند.»

علی نصیریان در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر علی نصیریان در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

علی نصیریان در حالی که حاضران در سالن به صورت ایستاده او را تشویق می‌کردند، روی صحنه آمد و پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «مسخره‌باز» گفت:

«من تا حالا سیمرغ نگرفته بودم. حس خیلی قرصی داشتم که بیایم. برای اینکه مشکلاتی داشتم که این روزها نمی‌توانستم خیلی روی پا باشم ولی دلم می‌خواست بیایم و فقط اینجا از این تریبون استفاده کنم و بگویم من آدم سعادتمندی بودم به دلیل اینکه در این سن این امکان و فرصت را پیدا کردم که با نوه خودم کار کنم. همایون جای نوه‌ام است. چرا خوشحالم؟ این سناریو را که من خواندم خیلی برایم جذاب بود. این شانس من بود که بتوانم در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوب‌های معمول، منِ پیرمرد مسن شرکت داشته باشم.»

علی نصیریان برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد جشنواره فجر 97
علی نصیریان برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد جشنواره فجر 97


او در ادامه گفت:

«من برای همایون غنی‌زاده آتیه بسیار درخشانی می‌بینم. از هیئت داوران که من را بین این همه استعداد جوان انتخاب کردند، تشکر می‌کنم. از جشنواره تشکر می‌کنم و از تماشاگران این فیلم هم تشکر می‌کنم.»

جمشید مشایخی هم وقتی علی نصیریان پس از دریافت جایزه‌اش به سمت او رفت، در سخنانی گفت:

«اولین تئاترم را با علی خان نصیریان کار کردم. من عاشقش هستم. ایشان قسمتی از وجودش را از دست داده است. نمی‌خواستم تسلیت بگویم اما امشب مجبورم. او همسر عزیزش را از دست داده است.»

حضور جمشید مشایخی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
حضور جمشید مشایخی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

همایون غنی‌زاده سیمرغ دومش را دوست داشت

در ادامه، سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به فیلم «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد.

این کارگردان که جایزه نخست خود در بخش نگاه نو را نپذیرفته بود، این بار روی صحنه آمد و  پس از دریافت جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه گفت:

«خیلی خوشحالم که امشب در جمع شما هستم. آقای نصیریان عزیز گفتند که بعد از ۴۰ سال جایزه‌شان را گرفتند. به من در یک شب دو سیمرغ دادند. سیمرغ اول را نگرفتم چون جایزه‌اش را دوست نداشتم. معادلات جشنواره را هم پذیرفتم ولی سیمرغ نگاه نو را دوست نداشتم چون در پایان دیدم فیلم من موفق نشده نگاه نویی به جشنواره تزریق کند اما این جایزه را دوست دارم و می‌گیرم.»

 الناز شاکردوست، بهترین بازیگر زن

اعلام بهترین بازیگر نقش اول زن، ادامه‌دهنده این مراسم بود که برای آن، پوران درخشنده پشت تریبون قرار گرفت. این کارگردان باسابقه گفت:

«همه بازیگرهای زنی که در این جشنواره بودند، خوب بودند. این انتخاب خیلی سخت بود. من به همه کاندیداها تبریک می‌گویم چون همه شان خوب بودند.»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، به الناز شاکردوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

الناز شاکردوست پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن گفت:

«همیشه خیال می‌کردم این مسیر را تا اینجا می‌دوم؛ نشد با دو بیایم اما بالاخره شد. خدایا شکرت. خیلی خوشحالم. واقعا الان که اینجا ایستادم فکر می‌کنم تشویق‌های شما ارزش آن همه سختی را داشت.»

الناز شاکردوست برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر 97
الناز شاکردوست برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر 97


این بازیگر ادامه داد:

«از بانو نرگس آبیار تشکر می‌کنم که در تاریک‌ترین بخش زندگیم آمد و کنارم ایستاد و فرصت زندگی در این نقش را داد. خانم آبیار شما جدا از نبوغ‌تان، یک انسان واقعی هستید. نقش فائزه برای من یک مسوولیت بزرگ داشت. فائزه نماینده همه مادرانی است که به جز خوشبختی بچه‌هایشان، آرزوی دیگری ندارند.»

بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر 97، الناز شاکردوست
بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فجر 97، الناز شاکردوست

شاکردوست افزود:
«امروز در جمع ما، مادر نقشی که بازی کردم هم حضور دارند و من را دخترم خطاب کرد و به من گفت فائزه و این بزرگ‌ترین جایزه بود. من با احترام به تک تک کاندیداها و از جمله خانم معتمدآریا که اسطوره من هستند، خانم ژاله صامتی، مهناز عزیزم که می‌دانم چقدر سختی کشیده و بهنوش‌جان طباطبایی خسته نباشید می‌گویم. از داوران تشکر می‌کنم و ممنونم که فائزه را شایسته جایزه دانستید و در آخر امیدوارم بتوانم امانتدار خوبی باشم.»

خوشحالی هوتن شکیبا از بزرگ شدن خانواده‌اش


سپس به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد رسید که به هوتن شکیبا برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.


هوتن شکیبا پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت:

«من خیلی خوشحالم که این جایزه را گرفتم. یک خوشحالی خیلی بزرگ دارم برای اینکه خانواده‌ام بزرگ تر می‌شود. اول خانواده خودم که در این سال‌ها حامی من بودند. بعد خانواده بزرگ تئاتر که ۱۶ سال از آنها یاد گرفتم و خانواده «شبی که ماه کامل شد» که همه از جان برای این فیلم سخت مایه گذاشتند و خانواده سینما که اجازه دادند عضوی از آنها باشم. از هیئت داوران ممنونم که اجازه دادید اسمم کنار نوید محمدزاده، امین حیایی، پیمان معادی و حامد بهداد باشد.»

بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فجر 97، هوتن شکیبا
بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فجر 97، هوتن شکیبا

این مراسم با حضور سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود واعظی (رییس دفتر رییس‌جمهور)، حسین انتظامی (سرپرست سازمان سینمایی)، ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر جشنواره فیلم فجر) در کنار داوران روی صحنه، ادامه یافت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داودی برای فیلم سینمایی «قصرشیرین» رسید.


سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران هم به نیما جاویدی برای «سرخپوست» اهدا شد. در غیاب نیما جاویدی، نماینده او جایزه ویژه را دریافت کرد. محمد بدرلویی، مدیر تولید فیلم «سرخپوست» که به جای نیما جاویدی این سیمرغ را دریافت کرد، گفت:

«برای اقای جاویدی مشکلی پیش آمد نتوانستند بیایند. از من خواستند از این فرصت استفاده کنم از مردم تشکر کنم که با استقبال فوق‌العاده از «سرخپوست» به ما خیلی انرژی دادند.»

شبی رویایی برای «شبی که ماه کامل شد»


در ادامه، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت.


نرگس آبیار پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره سی‌وهفتم گفت:

«دلگیری‌ای که همیشه داشتم این بود که در کشور خودم هیچوقت کاندیدای بهترین کارگردانی نشدم. این جایزه برای من خیلی بزرگ و مهم است ولی من را امشب خیلی خوشحال می‌کند و شب این گروه را که زحمت کشیدند، می‌سازد. ولی می‌دانم دوستانی که زحمت زیادی برای فیلم‌شان کشیدند ولی این جایزه را نگرفتند ته دلشان ممکن است غمگین باشند و این من را می‌آزارد. این جایزه برای همه دوستان کارگردانم است.»

نرگس آبیار برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره سی‌وهفتم فجر
نرگس آبیار برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره سی‌وهفتم فجر

این کارگردان ادامه داد:
«من هم می‌خواهم از مادر شهاب و فائزه واقعی، خانم اعظم محسن دوست تشکر کنم و تشکر کنم از تیم‌مان؛ ما یک تیم عالی داشتیم. بچه‌هایی که شبانه روز وقت گذاشتند و شرایط سخت را در درجه ۵۰ درجه دوام آوردند. من به نمایندگی از همه عوامل اینجا حضور دارم.»

اما این پایان جوایز فیلم «شبی که ماه کامل شد» نبود، چرا که سیمرغ بلورین بهترین فیلم را هم تصاحب کرد. محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده این فیلم پس از دریافت جایزه‌اش گفت:

«تشکر می‌کنم اول از خدای خودم؛ پدر و مادرم و مادر همسرم که اگر خدا به من نگاه می‌کند به خاطر آنهاست و از هیئت داوران و گروه خوبی که داشتیم تشکر می‌کنم. اصل و فرع این جایزه را هم به خانم اعظم محسن‌دوست تقدیم می‌کنم.»

محمدحسین قاسمی همسر نرگس آبیار، تهیه‌ کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد»
محمدحسین قاسمی همسر نرگس آبیار، تهیه‌ کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد»

مردم «متری شیش و نیم» را پسندیدند


پایان بخش اهدای جوایز در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، اعلام آرای مردمی بود. منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما برای معرفی فیلم برگزیده بهترین فیلم از نگاه مردمی روی صحنه حضور یافت و در سخنانی گفت:

«امشب را به همه سینمای ایران تبریک می‌گویم. باور دارم که بقیه نهادهای کشور باید از سینما یاد بگیرند که چگونه می‌شود همدل و رفیق بود و معرفت به خرج داد. سینمای ایران و همه ما مرهم زخم‌های این مملکت هستیم. ما زخم نمی‌زنیم. آن که زخم می‌زند حتما روزی گرفتار عقوبت خود خواهد شد. در این ایام همکاران من علی آشتیانی‌پور و همکارانشان در امانتداری این آرا سعی بسیار کردند. همینجا می گویم همه صاحبان آثار اجازه دارند به شکل خصوصی آرای فیلم هایشان را دریافت کنند.»

او با ارائه آرای مردمی و این که رقابت در این بخش بسیار نزدیک بوده است، اعلام کرد سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سیدجمال ساداتیان برای «متری شیش و نیم» تعلق گرفته است.

سیدجمال ساداتیان پس از دریافت جایزه گفت:


« فیلم «متری شیش و نیم» خیلی فیلم پرزحمتی بود. ۵ ماه فیلمبرداری و ۱۵ ماه پیش تولید و فیلمبرداری و ده هزار هنرور معتاد کارتن خواب داشت. این فیلم نتیجه طرز تفکر کارگردان جوان سینما، سعید روستایی بود. سینما کارکرد زیادی دارد. یک بزرگی می‌گفت زمانی که زبان از بیان قاصر می‌شود، تصویر به خدمت می‌آید. چرا ما سینما را در استانداردی قرار داده‌ایم که اگر ۲ تریلیون نقدینگی کشور است، گردش مالی سینما ۲۰۰ میلیارد تومان باشد؟ سینما و حوزه هنر را جدی بگیریم. برای توسعه فضاهای فرهنگی با سخاوت بیشتر کار کنیم. همانطور که برای توسعه توریسم و صنعت بودجه اختصاص دادیم برای توسعه فضاهای فرهنگی هم بودجه اختصاص بدهیم.»

سعید روستایی هم که به همراه دیگر عوامل «متری شیش و نیم» در این بخش روی صحنه آمده بود، در سخنانی کنایه‌آمیز گفت:

«من پشت دستم را داغ می‌کنم که پس از این پلیس نه از جلوی دوربین، بلکه حتی از پشت دوربین من رد شود.»

 



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir