رفتار بی‌ادبانه ی بهاره رهنما و هنر توجیه کردن!
 اجمالا در جریان یک ویدئوی عجیب از خانم بازیگر هستید. ویدئویی که نشان می‌دهد او در میانه خیابان و احتمالا برای باز کردن در ورودی، شیشه را پایین کشیده و ضمن فریاد و داد و بیداد، تلاش می‌کند تا نگهبان و نیروی حراست، مانع جلوی در را برداشته و مسیر را برای ورود خودرویش باز کند

 واکنش بهاره رهنما به انتشار ویدئوی جدیدش

 این‌که بعد از دو سه روز از گذشت واقعه ما بیاییم و یک مطلب سوخته را به اطلاع شما برسانیم قطعا کار درستی نیست. با این همه، اما اتفاقی که دارد در مورد رفتار عجیب بهاره رهنما می‌افتد آنقدر عجیب هست که پی قضیه را رها نکرده و کمی در موردش صحبت نکنیم.

اجمالا در جریان یک ویدئوی عجیب از خانم بازیگر هستید. ویدئویی که نشان می‌دهد او در میانه خیابان و احتمالا برای باز کردن در ورودی، شیشه را پایین کشیده و ضمن فریاد و داد و بیداد، تلاش می‌کند تا نگهبان و نیروی حراست، مانع جلوی در را برداشته و مسیر را برای ورود خودرویش باز کند.

هنر توجیه کردن!

این ها، اما همه ماجرا نیست. در ویدئوی منتشر شده، حرکاتی هم از رهنما دیده می‌شود که در فرهنگ عمومی، اصلا معنای خوبی ندارد. نه این‌که معنای خوبی نداشته باشد که معنای زشتی هم دارد. همین هم باعث شد بعضی بخش‌های خبری مانند خبر بیست‌وسی، این رفتار را تقبیح کرده و در ادامه، آن را با رفتار چهره‌هایی مانند حسین علیزاده مقایسه کنند.

پشت صحنه بود!

رهنما در صفحه شخصی اینستاگرام خودش توضیحاتی را درباره این موضوع منتشر کرده. رهنما با انتشار یک استوری توضیح داده که این ویدئو مربوط به فیلم «روز عکس» به کارگردانی میلاد بهار است.

او در توضیحی که با موضوع این ویدئو منتشر کرده چنین نوشته: «چندی پیش تیزر ماربازی به عنوان عربده‌کشی من در فضای مجازی پخش شد و اکنون پشت صحنه فیلم کوتاه روز عکس به کارگردانی میلاد بهار! برای رفع نگرانی شما عزیزانم و روشن شدن اذهان عمومی لطفا این استوری را نشر دهید!» رهنما در ادامه جناب میلاد بهار را پای این استوری تگ کرده و از هشتگ‌هایی مانند #خشونت_علیه_زنان و #نشر_اکاذیب برای آن استفاده می‌کند.

آن طرف قضیه، کارگردان مربوط هم ویدئویی در اینستاگرامش منتشر و این موضوع را تایید می‌کند. اجمالا متنی که آقای کارگردان هم راستا با رهنما منتشر می‌کند به این شرح است:

«این روزها، این حجم از خشونت علیه افراد مشهور را اقداماتی از پیش فکر شده می‌دانم. پس از ماجرای خانم ستاره اسکندری و خیلی از دوستان، این دومین بار است که بعد از واقعی جلوه دادن تیزر تئاتر ماربازی حالا با تصاویر پشت صحنه فیلمی قصد تخریب بهاره رهنما را دارند. در طول سومین همکاری‌ام با این ایشان، متوجه خیل عظیمی از خشونت زنان علیه ایشان شدم و جالب است که موضوع فیلم روز عکس هم دقیقا همین نوع خشونت است.» جناب بهار البته در ویدئوی دیگر عنوان کرده‌اند این فیلم توسط بعضی از عوامل پشت صحنه منتشر شده است.

۲ سوال معمولی

واقعیتش را بخواهید ما هم مثل خیلی از کسانی که این ویدئو را دیده‌اند، این توجیهات برایمان به‌شدت جالب آمد. نخست آن‌که اگر کسی اعمال و رفتار رهنما را در این ویدئو ببیند، این ادعا که یکی از موقعیت‌های پشت صحنه یک فیلم بوده را نخواهد پذیرفت. نکته مهم آن‌که رهنما به‌جز سر و صدا‌های عجیبش، احتمالا در اعتراض به خودداری نگهبان از باز کردن در ورودی، دست به کاری می‌زند که در فرهنگ عمومی مردم کوچه و بازار، معنای زشتی دارد. حال این‌که چطور در پشت صحنه یک فیلم این عمل انجام شده و بعد در ادامه قرار است این‌چنین صریح در فیلم به تصویر کشیده شود، سوالی است که آقای کارگردان و خانم بازیگر باید به آن پاسخ دهند.

نکته بعدی واکنش افراد حاضر در صحنه است. بعضی از آن‌ها حرف‌هایی را به زبان می‌آورند که نشان می‌دهد موقعیت مزبور نه بخش‌هایی از یک پشت صحنه بلکه یک موقعیت واقعی است و آن‌ها هم مانند ما از حرکات عجیب رهنما تعجب کرده‌اند. در بخشی از این ویدئو یکی از افراد حاضر در صحنه خطاب به دیگران و در توصیف حرکات رهنما می‌گوید: «اینم حالش خوش نیست...» در ادامه هم یکی از میان جمع پیشنهاد می‌کند که با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته شود. با فرض این‌که این موقعیت بخشی از سناریو و پشت صحنه یک فیلم بوده چرا بعضی از عوامل از آن تعجب کرده و پای پلیس را هم وسط می‌کشند؟!

بالاخره هست یا نیست؟

راستش را بخواهید ما هنوز نمی‌دانیم این صحنه واقعی بوده یا نه! حداقلش این است استدلالی که میلاد بهار و بهاره رهنما در تشریح این موقعیت اقامه کرده‌اند با قرائن واقعی آن سازگار نیست. در صورتی که این موقعیت واقعی است با عذرخواهی می‌توان بر آن یک نقطه پایان گذاشت و در صورتی که واقعی نیست بهتر است دلیل اصلی آن را ذکر کرد نه آن‌که با دستاویز قرار دادن استدلال‌هایی که با واقعیت همخوان نیست، اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه جام‌جم