ماردیک مارتین درگذشت + بیوگرافی مختصر و معرفی آثار
فيلمنامه‌نويس فيلم‌هاي تحسين شده‌اي چون «گاو خشمگين» و «خيابان‌هاي پايين شهر» در ۸۲ سالگي درگذشت

مارديک مارتين فيلمنامه‌نويس اسکورسيزي درگذشت

 به نقل از ورايتي، مارديک مارتين فيلمنامه‌نويس فيلم‌هاي «گاو خشمگين»، «خيابان‌هاي پايين شهر» و «نيويورک نيويورک» مارتين اسکورسيزي در ۸۲ سالگي درگذشت.

اين فيلمنامه‌نويس ديروز در لس‌آنجلس درگذشت.

وي از خانواده‌اي آمريکايي در ايران متولد شده و در عراق بزرگ شده بود و همانجا وقتي يک نوجوان بود به عنوان توزيع‌کننده فيلم کار کرده بود. وي بعد راهي آمريکا شد و در رشته اقتصاي در دانشگاه نيويورک تحصيل کرد و بعد جذب سينما شد و سال ۱۹۶۱ با ملاقات با اسکورسيزي به اين مسير وارد شد. او به زودي در يکي از فيلم‌هاي اوليه اسکورسيزي  که فيلم کوتاهي با عنوان «چه کسي به در من مي‌زند؟» و مستند «آمريکايي‌هاي ايتاليايي» همکاري کرد.

مارتين سال ۱۹۷۳ در همکاري با اسکورسيزي فيلمنامه «خيابان‌هاي پايين شهر» را نوشت و بعد با همکاري يکديگر «نيويورک، نيويورک» را نوشتند. پس از نقل مکان کردن به هاليوود وي با چارتوف وينکلر همکاري کرد و فيلمنامه «والنتينو» را براي کن راسل نوشت.

گرچه فيلم «آخرين والس» اسکورسيزي در سال ۱۹۷۸ يک فيلم مستند درباره آخرين کنسرت يک گروه موسيقي بود، اما مارتين در نوشتن فيلمنامه آن با اسکورسيزي همکاري کرد و همين کار را براي مستند «پسر آمريکايي: پرونده استيون پرنس» نيز انجام داد.

براي فيلم «گاو خشمگين» در سال ۱۹۸۰، مارتين يک سال و نيم را صرف تحقيق درباره زندگي بوکسور جيک لاموتا کرد و فيلمنامه را با پل شرايدر نوشت و براي آن نامزدي گلدن گلوب را کسب کرد. وي سال ۲۰۰۷ در مصاحبه‌اي گفته بود دنيرو دوست داشت فيلم ساخته شود اما مارتي (اسکورسيزي) دوست نداشت زيرا از بوکس متنفر بود.

آخرين فيلمنامه‌اي که او نوشت براي فاتح آکين در سال ۲۰۱۴ براي فيلم «برش» بود.

مستندي درباره زندگي وي با عنوان «مارديک: بغداد تا هاليوود» سال ۲۰۰۸ ساخته شد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com