در ادامه حواشی "مست عشق" : شمس تبریزی و مثنوی مولوی از دیدگاه رهبر و شهیدمطهری
همزمان با حاشیه سازی برخی افراد با شیوه دریافت استفتائهای شخصی و انتشار آن در رسانه های عمومی، ضروری ست نظر رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه و شخصیت جناب شمس و مولانا مد نظر قرار بگیرد

نظر آیت‌الله خامنه‌ای و شهیدمطهری درباره شمس تبریزی و مثنوی مولوی

آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله مکارم شیرازی ساخت فیلم درباره شمس‌تبریزی و مولوی را شرعا جایز ندانستند. بر اساس گزارش‌ها قرار است حسن فتحی فیلمی با نام "مست عشق" را با بازی پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره شمس و مولانا بسازد که با نظر مراجع تقلید ممکن است ادامه روند تولید این فیلم با مشکل مواجه شود.

در لینک زیر جزئیات مربوط به این خبر را بخوانید:

بیشتر بدانید : ساخت سریال شمس تبریزی حرام است؟! + متن فتوای آیت الله مکارم شیرازی

در تماس با دفتر پاسخ به سوالات شرعی و مردمی آیت الله العظمی مکارم شیرازی صحت و سقم این خبر را جویا شدیم که مورد تایید نماینده دفتر ایشان قرار گرفت و صراحتاً اعلام کردند که آیت الله العظمی مکارم شیرازی ساخت این فیلم را جایز نمی دانند.

آیت‌الله نوری همدانی نیز پس از آیت‌الله مکارم شیرازی ساخت فیلم ⁧شمس⁩ و ⁧مولانا⁩ را حرام اعلام کرد. ‌آیت‌الله نوری همدانی در پاسخ به نامه جمعی از طلاب درباره این سریال، نوشته است: "طبق گفته حضرت صادق (ع) فرقه صوفیه دشمنان ما هستند و ترویج آن به هر شکلی باشد جایز نیست و حرام است."

رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از شعرا در تاریخ 25 شهریور 1387 می فرمایند:

« یک بخش مهمی  از شعر آئینی ما می‌تواند متوجه مسائل عرفانی و معنوی بشود. و این هم یک دریای عظیمی است.  شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را کسی یک قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین. »

آیت الله خامنه ای با اشاره به خاطره خود از شهید مطهری در ادامه می افزایند: « واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول اصول اصول الدین ... ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است

بیشتر بدانید : شهاب حسینی، شمس تبریزی شد! مست عشق در ترکیه

بیشتر بدانید : شهاب حسینی و حسن فتحی در ترکیه + عکس

بیشتر بدانید : انتخاب بازیگر ترک برای نقش مولانا! ترکیه در مصادره مفاخر کشورمان!

بیشتر بدانید : بازیگر نقش مولانا انتخاب شد: یک ستاره در کنار شهاب حسینی

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir/yjc.ir