توهین وقیحانه و زشت به رخشان بنی اعتماد! آقای کوشکی حیا کنید!
آیا هر کسی که با رویه و روش ما موافق نباشد اجازه داریم هر حرفی در مورد او بزنیم و هر تهمتی را به او و خانواده‌اش روا داریم؟ مرز این حرفها به لحاظ عرفی، شرعی و اخلاقی تا کجاست؟

توهین جنسی به رخشان بنی‌اعتماد جریان‌ساز شد!

شنبه شب (21 دی) در برنامه جهان آرا از شبکه افق به مسئله هواپیمای اکراینی و اتفاقات بعد از آن پرداخته شد، بخشی از سخنان مهمان برنامه محمد صادق کوشکی با هیچ معیاری قابل قبول نیست.

در برنامه راجع به سقوط هواپیما و جانباختگان و اتفاقات ناشی از آن به تفصیل حرف زده شد، در بخشی از سخنان محمد صادق کوشکی اشاره کرد: « اگر اون بچه‌های سپاه تو مرز نبودند خانمی که میای فراخوان می‌زنی…می‌دونی دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت و کس‌وکارت می‌رسید... شاید هم خوشت می‌اومد، شاید دوست داشتی ولی مردم ایران دوست ندارن»

بیشتر بدانید : توهین بی شرمانه به رخشان بنی اعتماد در تلویزیون و اعتراض به آن + عکس

از محمد صادق کوشکی به عنوان عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه تهران واقعا بیان چنین سخنانی بعید است، حتی اگر به هر دلیلی ایشان عصبانی شده و به خشم آمده باشد، چنین شیوه بیانی قابل قبول نیست.

اصل این اتفاق برمی‌گردد به فراخوانی که هنرمندان در فضای مجازی منتشر کرده بودند که روز یکشنبه ساعت 18 به احترام جانباختگان هواپیمای اوکراینی در میدان آزادی جمع شوند، که رخشان بنی اعتماد هم این فراخوان را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده بود و البته بنی اعتماد آن پست را حذف کرد و گفت این مراسم لغو شده است و از مردم خواست که شرکت نکنند.

بهرحال موضع کوشکی با هر متر و معیاری قابل درک نیست و معلوم نیست چرا چنین بی محابا این واژگان را بر زبان جاری کرد؟ آنهم در تلویزیون؟

حسین انتظامی از توهین به رخشان بنی اعتماد در تلویزیون شاکی شد

حسین انتظامی (رئیس سازمان سینمایی) به این سخنان واکنش نشان داده و در توئیتر نوشت:
« به کسانی که هنجارهای اخلاقی جامعه را رعایت نمی‌کنند و بی‌پروا به نوامیس کشور و هنرمندان توهین می‌کنند، آنتن زنده می‌دهند!؟»

اعتراض شدید انجمن مستندسازان به توهین تلویزیون به رخشان بی‌اعتماد

انجمن مستندسازان سینمای ایران هم با انتشار بیانیه‌ای عکس العمل نشان داد، در بخشی از بیانیه اعلام کرده بودند:
«بخش هایی از این برنامه در ساعات گذشته دست به دست در شبکه های اجتماعی می‌چرخد و عرق شرم بر پیشانی مردم سیاهپوش کشور می‌نشاند. آیا نمی‌شود پایان و نهایتی برای این بی‌احترامی‌ها به شان و حقوق مردم در صدا و سیما متصور بود ؟

بانو رخشان بنی‌اعتماد از مفاخر فرهنگ و هنر این سرزمین و از پیشکسوتان به نام انجمن مستندسازان سینمای ایران است.»

مهرزاد دانش (منتقد سینما) هم در توئیتر نوشت:

«هیچ دیدگاه دینی و سیاسی، اجازه وقیح‌گویی درباره یک انسان، به‌ویژه یک خانم را نمی‌دهد. شگفت‌زده و متأسفم که از تلویزیون این مملکت، به بانویی هنرمند، با آثاری ماندگار درباره عدالت/انسانیت، نسبت لذت بردن از گرفتار شدن نزد نابکاران داده می‌شود. پروای از خدا کجاست؟»

باید از آقای کوشکی پرسید: اون خانم چی را دوست داشتند؟ این که به دست عبدالمالک ریگی و امثال او بیافتد هم خودش و هم دخترش؟ شما بر چه اساسی این حرف را می‌زنید؟آیا هر کسی که با رویه و روش ما موافق نباشد اجازه داریم هر حرفی در مورد او بزنیم و هر تهمتی را به او و خانواده‌اش روا داریم؟ مرز این حرفها به لحاظ عرفی، شرعی و اخلاقی تا کجاست؟

نکته ناامید کننده این است که مجری برنامه و دیگر مهمان برنامه (نادر طالب زاده) هم ساکت نشسته‌اند و در مقابل چنین ادبیاتی سکوت نشانه رضا اختیار کرده اند!

آیا در تلویزیون افق هیچ کسی نیست که مرز و حدود رسانه را برای مهمانانش تشریح کند، مهمان برنامه اجازه دارد هر حرفی حتی (تهمت ناموسی) بزند؟ مدیران و مسئولان صدا و سیما می‌دانند چنین رفتار و گفتاری چه عواقبی در پی دارد و آیا این تشویش اذهان عمومی نیست؟

فقط باید گفت در چنین شرایطی که همه به نوعی داغداریم و دل و جانمان به درد آمده است بهتر است که به جای آزردن و رنجاندن، سعی در تسلی دادن همدیگر داشته باشیم.

آقای محمد صادق کوشکی را باید به این حدیث امام علی (ع) ارجاع داد: خشم هم‌نشین بسیار بدى است؛ عیب ها را آشكار، بدى‌ها را نزدیك و خوبى‌ها را دور مى‌كند.

آقای کوشکی! عزیز، استاد بزرگوار، وقت دلجویی و همدلی است نه جدایی و افتراق، خودتان را کنترل کنید.

بیشتر بدانید : سرانجام شکایت رخشان بنی اعتماد از کوشکی چه شد؟

بیشتر بدانید : کوشکی: واژه جنسی به کار نبردم، ذهن بعضی ها معیوب است!

بیشتر بدانید : واکنش ژوله، معتمدآریا و سعید روستایی به تحریم جشنواره فجر + عکس

بیشتر بدانید : واکنش هدیه تهرانی، اصغر فرهادی، هانیه توسلی و ... به سانحه ی سقوط هواپیما + عکس

بیشتر بدانید : ترانه علیدوستی به سیم آخر زد! + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: asriran.com