سینماگران ایرانی در جشنواره برلین 2020 + عکس و برنامه نمایش فیلم ها
در هفتادمین دوره جشنواره برلین «شیطان وجود ندارد»، «بادبادک‌ها»، «یلدا» و «نامو» از فیلم‌های ایرانی در برلیناله ۲۰۲۰ هستند. در فاصله چند روز به آغاز هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، برنامه نمایش فیلم‌های ایرانی در این رویداد سینمایی اعلام شد

از عباس امینی تا محمد رسول اف: در جشنواره برلین 2020

سینمای ایران در یکی دو دهه گذشته همواره حضوری کمابیش پررنگ و پربار را در برلیناله تجربه کرد، اگر چه باید اذعان نمود که شرکت ایران در سال ۲۰۱۹ نسبتا کم‌رنگ بود.

جشنواره سینمایی برلین در کنار جشنواره ونیز و کن از مهم‌ترین فسیتوال‌های فیلم در جهان محسوب می‌شود.

در هفتادمین دوره از جشنواره فیلم برلین که از ۲۰ فوریه تا اول ماه مارس برگزار می‌شود، چند فیلم از ایران یا ساخته سینماگران ایرانی شرکت دارند.

فیلم "شیطان وجود ندارد" محمد رسول اف، در جشنواره برلین 2020

شیطان وجود ندارد، تازه‌ترین اثر بلند محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی، در بخش مسابقه برلیناله با ۱۷ اثر سینمایی دیگر بر سر کسب جوایز اصلی جشنواره از جمله خرس طلایی برای بهترین فیلم رقابت می‌کند. فیلم‌نامه این اثر نیز از رسول‌اف است.

سینمای ایران در جشنواره برلین,هنرمندان ایرانی در جشنواره برلین,فیلم های ایرانی جشنواره برلین2020,جشنواره فیلم برلین2020
فیلم "شیطان وجود ندارد" محمد رسول اف

احسان میرحسینی، شقایق شوریان، کاوه آهنگر، علیرضا زارع‌پرست و سالار خمسه از بازیگران این فیلم ۱۵۰ دقیقه‌ای هستند که در کاتالوگ برلیناله از آن به عنوان محصول مشترک آلمان، ایران و جمهوری چک یاد شده است.

شیطان وجود ندارد چهار داستان را روایت می‌کند که پیرامون موضوع اعدام دور می‌‌زند. علیرغم تلاش‌های دست‌اندرکاران جشنواره فیلم برلین، حضور رسول‌اف در برلیناله نامحتمل است.

امتیاز پخش و فروش جهانی این فیلم را شرکت فیلمز بوتیک (Films Boutique) در اختیار دارد که دفترش در برلین است.

فیلم "نامو" یا بیگانه نادر ساعی ور در جشنواره برلین 2020

“نامو” (بیگانه) که نخستین فیلم بلند نادر ساعی‌ور محسوب می‌شود، در بخش فوروم به نمایش درخواهد آمد. تهیه‌کنندگی این فیلم را مستانه مهاجر و طهورا ابوالقاسمی برعهده داشته‌اند. بختیار پنجه‌ای، سویل شیرگیر، ناصر هاشمی، هادی افتخارزاده و فیروز عاقلی از جمله بازیگران “نامو” هستند.

این فیلم ۸۹ دقیقه‌ای داستان آموزگاری را روایت می‌کند که به شهری در کردستان ایران منتقل شده و می‌کوشد به همراه خانواده خود زندگی تازه‌ای شروع کند.

فوروم یکی از بخش‌های بسیار مهم جشنواره برلیناله محسوب می‌شود که علاقمندان سینما را با آثار سینماگران جوان از سراسر جهان آشنا می‌کند.

فیلم "طبیعت بی‌جان" سهراب شهید ثالث در جشنواره برلین 2020

طبیعت بی‌جان که سهراب شهید ثالث در کنار کارگردانی، نوشتن فیلمنامه‌ آن را نیز برعهده داشت، در سال ۱۳۵۳ ساخته شد. این فیلم زندگی سوزنبان پیری را به تصویر می‌کشد که با همسرش در منطقه‌ای دورافتاده زندگی می‌کند. می‌توان گفت که شهید ثالث شهرت و اعتبار جهانی خود را تا حد زیادی با جشنواره برلین پیش برد. تصویر: صحنه‌ای از طبیعت بی‌جان با بازیگری زادوار بنیادی و زهرا یزدانی، نقش‌آفرینان اصلی این فیلم.

سینمای ایران در جشنواره برلین,هنرمندان ایرانی در جشنواره برلین,فیلم های ایرانی جشنواره برلین2020,جشنواره فیلم برلین2020
فیلم "طبیعت بی‌جان" سهراب شهید ثالث

“طبیعت بی‌جان” که سهراب شهید ثالث در کنار کارگردانی، نوشتن فیلمنامه‌ آن را نیز برعهده داشت، در سال ۱۳۵۳ ساخته شد. این فیلم زندگی سوزنبان پیری را به تصویر می‌کشد که با همسرش در منطقه‌ای دورافتاده زندگی می‌کند. می‌توان گفت که شهید ثالث شهرت و اعتبار جهانی خود را تا حد زیادی با جشنواره برلین پیش برد.

در بخش “نسل” که به آثار کودکان و نوجوانان اختصاص دارد نیز دو فیلم کوتاه و یک فیلم بلند از ایران به نمایش درمی‌آیند.

دو اثر کوتاه عبارتند از فیلم ۱۴ دقیقه‌ای “بادبادک‌ها” از سید پیام حسینی و فیلم ۲۰ دقیقه‌ای “اسب سفید بالدار” از مهیار ماندگار.

فیلم ایرانی "بادبادک‌ها" در جشنواره برلین 2020

“بادبادک‌ها” داستان یک دختر و سه پسر وجوان را حکایت می‌کند که در کردستان در مرز ایران و عراق زندگی می‌کنند. یکی از این پسربچه‌های مرزنشین عاشق دختری می‌شود که آن‌طرف مرز زندگی می‌کند. او می‌کوشد که به واسطه بادبادک گمشده دختربچه به این طرف مرز افتاده، با او ارتباط برقرار کند.

فیلم "اسب سفید بالدار"در جشنواره برلین 2020

“اسب سفید بالدار” داستان مردی را روایت می‌کند که در جست‌وجوی عشق دوران نوجوانی‌اش به زادگاه جنگ‌زده‌اش بازمی‌گردد.

فیلم "یلدا" مسعود بخشی در جشنواره برلین 2020

فیلم ۸۹ دقیقه‌ای “یلدا” را مسعود بخشی کارگردانی کرده است. در کاتالوگ برلیناله از این فیلم به عنوان محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئیس، لوکزامبورگ و لبنان یاد شده است. داستان این فیلم در باره زنی جوان است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده است. او در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی آورده می‌شود تا توسط تنها فرزند مقتول بخشیده شود.

فیلم "پری" سیامک اعتمادی در جشنواره برلین 2020

در بخش پاناروما نیز فیلم “پری”اکران خواهد شد که آن را سیامک اعتمادی کارگردانی کرده است. این نخستین اثر بلند سینمایی این فیلمساز محسوب می‌شود. “پری” محصول مشترک یونان، فرانسه، هلند و بلغارستان است.

سینمای ایران در جشنواره برلین,هنرمندان ایرانی در جشنواره برلین,فیلم های ایرانی جشنواره برلین2020,جشنواره فیلم برلین2020
فیلم "پری" سیامک اعتمادی

این فیلم ۱۰۱ دقیقه‌ای در مورد یک دانشجوی ایرانی در یونان است که قرار بوده برای استقبال پدر و مادرش که از ایران آمده‌اند به فرودگاه برود. ولی از او در فرودگاه خبری نیست. پری نام مادر دانشجو است. او و شوهرش مذهبی هستند و برای اولین بار به سفر خارج آمده‌اند. آنان با توجه به غیاب پسرشان در فرودگاه می‌کوشند او را پیدا کنند.

عباس امینی داور جشنواره برلین 2020

البته در هفتادمین دوره از جشنواره فیلم برلین رد پای فیلمسازان ایرانی در جمع هیأت داوران نیز دیده می‌شود.

سینمای ایران در جشنواره برلین,هنرمندان ایرانی در جشنواره برلین,فیلم های ایرانی جشنواره برلین2020,جشنواره فیلم برلین2020
عباس امینی داور جشنواره برلین 2020

عباس امینی که در دوره‌های گذشته از شرکت‌کنندگان برلیناله بود، در این دوره یکی از عضو هیأت داوران بخش “نسل” (۱۴+) است.

جشنواره فیلم برلین روز ۲۰ فوریه (اول اسفند ماه) کار خود را آغاز می‌کند و پس از ده روز پایان می‌یابد. جوایز اصلی این جشنواره (خرس طلایی و خرس‌های نقره‌ای) شامگاه شنبه ۲۹ فوریه اهدا خواهند شد.

برنامه‌ نمایش فیلم‌های ایرانی در برلین ۲۰۲۰

فیلم «شیطان وجود ندارد» به کارگردانی محمد رسول‌اف به عنوان محصول مشترک سینمای آلمان، جمهوری چک و ایران که یکی از نامزدهای خرس طلایی برلین در بخش رقابتی است، اولین نمایش جهانی خود را روز ۲۸ فوریه (جمعه ۹ اسفند ماه) در سالن اصلی کاخ جشنواره تجربه خواهد کرد و پس از آن نیز دو نمایش در روز ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) و یک نمایش هم در روز اول مارس (۱۱ اسفند) خواهد داشت.

«نامو» (بیگانه) نخستین تجربه کارگردانی نادر ساعی‌ور که در بخش «فُروم» برلین حاضر است نیز در مجموع چهار نوبت در روزهای ۲۲، ۲۳، ۲۶ فوریه و اول مارس (۳، ۴، ۷ و ۱۱ اسفند) به روی پرده می‌رود.

همچنین فیلم‌ کوتاه «بادبادک‌ها» به کارگردانی سیدپیام حسینی ۲۳، ۲۴، ۲۷ فوریه و اول مارس (۴، ۵، ۸ و ۱۱ اسفند) در بخش نسل (Generation Kplus) و فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» به کارگردانی مهیار ماندگار هم روزهای ۲۲، ۲۵، ۲۶، ۲۸ و ۲۹ فوریه (۳، ۶، ۷، ۹ و ۱۰ اسفند) در بخش نسل (Generation ۱۴plus) نمایش خواهد داشت.

فیلم بلند «یلدا» ساخته مسعود بخشی محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئیس، لوکزامبورگ، لبنان و ایران هم طی روزهای ۲۳، ۲۵، ۲۶، ۲۸ و ۲۹ فوریه (۴، ۶، ۷، ۸ و ۹ اسفند) در بخش نسل (Generation Kplus) به روی پرده می‌رود.

امسال عباس امینی کارگردان ایرانی به عنوان یکی از داوران بخش نسل (Generation ۱۴plus) به جشنواره برلین دعوت شده است.

هفتادمین جشنواره فیلم برلین از تاریخ ۲۰ فوریه تا اول مارس (۱ تا ۱۱ اسفند) برگزار می‌شود و امسال «جرمی آیرونز» بازیگر تحسین‌شده سینما و تئاتر انگلیس به عنوان رئیس هیات داوران بخش رقابتی اصلی انتخاب شده است.

بیشتر بدانید : اختتامیه جشنواره برلین 2019 / خرس طلا به فرانسه رسید + عکس

بیشتر بدانید : درخشش درساژ در جشنواره برلین 2018 + تصاویر بازیگران و عوامل فیلم

بیشتر بدانید : بازیگر فیلم اصغر فرهادی در میان داوران جشنواره برلین 2020 + عکس

بیشتر بدانید : لیلا حاتمی مانی حقیقی و حسن معجونی در جشنواره فیلم برلین 2018+ تصاویر

بیشتر بدانید : جعفر پناهی و امیرخان در جمع هیات داوران جشنواره فیلم برلین!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: دویچه وله/isna.ir