بازیگر "جن گیر" و "بازی تاج و تخت" درگذشت + بیوگرافی و آثار
ماکس فون سیدو، بازیگر معروف سینمای سوئد از جمله فیلم‌های اینگمار برگمن، در ۹۰ سالگی درگذشت

ماکس فون سیدو Max von Sydow اسطوره سینمای سوئد درگذشت

به گزارش هالییود ریپورتر، ماکس فون سیدو، بازیگر تحسین شده سوئدی بود که موفق به کسب دو نامزدی اسکار شده و در ۱۱ فیلم به کارگردانی اینگمار برگمان بازی کرده بود.

کاترین فون سیدو همسر وی، خبر درگذشت ماکس فون سیدو را تایید کرد.

ماکس فون سیدو بازیگر سوئدی که با بازی در مجموعه‌ای از فیلم‌های ماندگار اینگمار برگمان کارگردان هم‌وطن خود اسم و رسم پیدا کرد و بعدها به یکی از معروف‌ترین بازیگران بین‌المللی تبدیل شد، روز یکشنبه از دنیا رفت. او 90 ساله بود.
 

بیوگرافی ماکس فون سیدو Max von Sydow

ماکس فون سیدو بازیگر سوئدی که با بازی در مجموعه‌ای از فیلم‌های ماندگار اینگمار برگمان کارگردان هم‌وطن خود اسم و رسم پیدا کرد و بعدها به یکی از معروف‌ترین بازیگران بین‌المللی تبدیل شد، روز یکشنبه از دنیا رفت. او 90 ساله بود.

فون سیدو 10 آوریل 1929 در یک خانواده ثروتمند در شهر ساحلی لوند به دنیا آمد. او در مدرسه ملی تئاتر درس خواند و در 1955 با برگمان آشنا شد. به‌یادماندنی‌ترین نقش فون سیدو در "مهر هفتم" (1957) برگمان بود که در آن با مرگ شطرنج بازی می‌کند.

آثار ماکس فون سیدو Max von Sydow ستاره فیلم های برگمان

"مهر هفتم" اولین فیلم از 11 فیلمی بود که او با برگمان کار کرد. آن‌ها در فیلم‌هایی چون "توت‌فرنگی‌های وحشی" (1957)، "چهره" (1958)، "چشمه بکر" (1960)، "همچون در یک آینه" (1961)، "نور زمستانی" (1963)، "ساعت گرگ" (1968)، "شرم" (1968) و "تماس" (1971) نیز با هم کار کردند.

ماکس فون سیدو,بازیگر جن گیر,اسطوره سینمای سوئد,درگذشت بازیگر معروف
ماکس فون سیدو در فیلم "مهر هفتم"

او در فیلم "بزرگ‌ترین داستان عالم" (1965) به کارگردانی جرج استیونس در نقش عیسی مسیح ظاهر شد و در فیلم تحسین‌شده "جن‌گیر" (1973) به کارگردانی ویلیام فریدکین نقش یک کشیش را ایفاء کرد. بازی در نقش یک هنرمند بدخلق در فیلم "هانا و خواهرانش" (1986) به کارگردانی وودی آلن از دیگر کارهای برجسته اوست.

ماکس فون سیدو,بازیگر جن گیر,اسطوره سینمای سوئد,درگذشت بازیگر معروف
ماکس فون سیدو در فیلم "بزرگ‌ترین داستان عالم"

او برای بازی در "پله فاتح" (1987) ساخته بیله اوگوست نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد و برای بازی در "فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک" (2011) ساخته استفن دالدری نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد.

فون سیدو در 1982 برای بازی در فیلم "پرواز عقاب" ساخته یان تروئل در جشنواره فیلم ونیز جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت و در 2004 در جشنواره فیلم کن تقدیر شد.

"یادداشت کوئیلر" (مایکل آندرسن، 1966)، "سه روز کندور" (سیدنی پولاک، 1975)، "صحرای تاتارها" (والریو زورلینی، 1976)، "فلش گوردون" (مایک هاجز، 1980)، "هرگز نگو هرگز" (اروین کرشنر، 1983)، "تل‌ماسه" (دیوید لینچ، 1984)، "بیدار شدن‌ها" (پنی مارشال، 1990)، "گزارش اقلیت" (استیون اسپیلبرگ، 2002)، "شاتر آیلند" (مارتین اسکورسیزی، 2009)، "رابین هود" (ریدلی اسکات، 2010) و این اواخر "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" (جی.جی. آبرامز، 2015) از دیگر فیلم‌های فون سیدو بود.

او همچنین راوی فیلم "اروپا" (1991) به کارگردانی لارس فون تریر بود. از دیگر کارهای فون سیدو در سال‌های اخیر می‌توان به بازی در فصل ششم مجموعه تلویزیونی "بازی تاج و تخت" اشاره کرد که در آن در نقش کلاغ‌سیاه سه‌چشم مقابل دوربین رفت.


بیشتر بدانید : عکس‌های جالب از بازیگران نامزد اسکار در پشت صحنه آتلیه یک عکاس!

بیشتر بدانید : بازیگرانی كه در كهنسالی همچنان خلاق هستند!

بیشتر بدانید : نگاه منتقدین لس آنجلسی خیره به سوی کدام هنرمندان 2017 شد؟

بیشتر بدانید : پیرترین بازیگران برنده‌ اسكار

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: honaronline.ir