اسطوره سینمای فرانسه درگذشت + عکس
میشل پیکولی بازیگر فیلم های «کلاه» ملویل، «توپاز» آلفرد هیچکاک و «تحقیر» گدار در سن ۹۴ سالگی درگذشت 

میشل پیکولی، بازیگر نامدار فرانسوی درگذشت

میشل پیکولی یکی از اسطوره‌های بازیگری سینمای جهان در سن ۹۴ سالگی در سن فیلبرسورریزل، فرانسه، درگذشت. پیکولی فرانسوی را بسیاری از فارسی زبانان به عنوان ستاره فیلم‌های ژان لوک گدار، بنیان گذار سینمای موج نوی فرانسه می دانند.

پیکولی که در سال ۱۹۲۵ میلادی در پاریس بدنیا آمده بود در آخرین ماه‌های جنگ جهانی دوم، با لوییز بونوئل، کارگردان اسپانیایی آشنا شد و در دهه پنجاه میلادی در فیلم «مرگ در این باغ» بونوئل نقش یک کشیش را ایفا کرد.

اما اوج بازیگری او دهه شصت میلادی و بازی در فیلم تحقیر، Mepris، ژان لوک گدار بود. بازیگر مقابل پیکولی در این فیلم بریجیت باردو بود.

اهمیت بازیگری این مرد فرانسوی این قدر بود که بزودی توانست نظر اغلب کارگردانان نامی جهان در عصر خود را جلب کند. به این ترتیب، برخی از بزگترین کارگردانان سینمای جهان به جز بونوئل خواستار همکاری با او شدند؛ از آلفرد هیچکاک گرفته تا تئو آنجلوپولوس و نانی مورتی و مارکو فرری و حتی یوسف شاهین، تنها کارگردان مصری برنده اسکار.

میشل پیکولی Michel Piccoli در جشنواره کن
میشل پیکولی Michel Piccoli در جشنواره کن

میشل پیکولیِ سوسیالیست، سال‌ها در اوج فعالیت‌های بازیگری خود مسئول اتحادیه بازیگران فرانسوی نیز بود. این هنرمند در طول چهار دهه اخیر مواضع تندی علیه راست گرایان افراطی فرانسه اتخاذ کرد.

پیکولی به جز بازیگری، فیملنامه نویسی و کارگردانی و تهیه کنندگی چندین فیلم را برعهده داشت. دوران فعالیت هنری وی از سال ۱۹۴۵ میلادی آغاز و تا سال ۲۰۱۵ میلادی ادامه یافت.

فعالیت سینمایی «میشل پیکولی» از دهه ۱۹۴۰ میلادی آغاز شد اما همکاری او با کارگردانان بزرگ در سال ۱۹۵۵ و بازی در فیلم «کنکن فرانسوی» ساخته «ژان رنوا» رقم خورد و یک سال بعد او در فیلم «مرگ در باغ» ساخته «لوئیس بونوئل» در نقش یک کشیش بازی کرد و پس از آن در شش فیلم دیگر از ساخته های «بونوئل» از جمله «خاطرات یک مستخدمه»، «زیبای روز» و «جذابیت پنهان بورژوازی» نیز مقابل دوربین رفت. 

یکی دیگر از نقاط مهم کارنامه مهم سینمایی این بازیگر فرانسوی بازی در فیلم «تحقیر» ساخته «ژان لوک گدار» در دهه ۱۹۶۰ میلادی بود که در این فیلم در نقش یک فیلمنامه نویس ظاهر شد. 

«پیکولی» در سالهای بعد به یکی از چهره های مهم سینمای هنری فرانسه بدل شد. او در سال ۲۰۱۱ هم در فیلم «ما یک پاپ داریم» ساخته «نانی مورتی» بازی کرد و در سال ۲۰۱۲ نیز در یکی از آخرین نقش آفرینی‌هایش در فیلم «موتورهای مقدس» ساخته «لئوس کارکس» حضور داشت.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir/per.euronews.com