فاطمه گودرزی، افسانه بایگان، ابوالفضل پورعرب و سایر هنرمندان در مراسم تشییع سیروس گرجستانی + عکس
سیروس گرجستانی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) در کنار منوچهر حامدی (دیگر بازیگر فقید سینما) به خاک سپرده شد 

مراسم خاکسپاری سیروس گرجستانی 

امروز 14 تیر ماه جمعی از مردم و هنرمندان با ماسک به دلیل شیوع کرونا در قطعه هنرمندان حاضر شدند تا پیکر سیروس گرجستانی بازیگر سینما،تئاتر و تلویزیون را به خاک بسپارند. مقبره‌ای که برای سیروس گرجستانی در نظر گرفته شده،کنار مقبره منوچهر حامدی است.

بیشتر بدانید : سیروس گرجستانی، هم خانه منوچهر حامدی می شود + جزئیات مراسم تشییع

در این مراسم که اجرای آن را کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما برعهده داشت؛ فاطمه معتمدآریا پیام داد و هنرمندانی چون فاطمه گودرزی،ابوالفضل پورعرب، افسانه بایگان و....  صحبت کردند. پزشک معالج سیروس گرجستانی ، سید محمد طباطبایی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و پسر سیروس گرجستانی هم صحبت داشتند. در این مراسم با وجود تاکیدهای زیاد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخی حاضران رعایت نمی‌کردند که این باعث نگرانی دیگر حاضران مراسم شده بود.

کامران ملکی: گرجستانی گریه همراه با لبخند را به ما آموخت                                                               

کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما در ابتدای مراسم خاکسپاری در سخنانی با ابراز تاسف از درگذشت سیروس گرجستانی، به انتشار فیلم‌های از آثار او که پس از درگذشتش در فضای مجازی دست به دست شده بود، اشاره کرد و گفت: بعد از درگذشت ایشان با دیدن بازی‌های ایشان در فضای مجازی در هنگامی که داشتیم به آثار بزرگ، ارزشمند و طنز او می‌خندیدم، چشمان‌مان اشکبار بود و گریه می‌کردیم. او گریه کردن با لبخند را به ما آموخت. همانطور که در زندگی‌اش سعی کرد لبخند بر لب همه مردم بیاید و با تمام وجود تلاش می‌کرد در شرایط بسیار اسف‌بار و ناهنجار که همه مردم دچار مشکلاتی بودند، لبخند را به سهم و با بضاعت خود بر لبان مردم سرزمینش بنشاند تا قدری از اندوه آنان، کاسته شود.

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد سیروس گرجستانی بازیگر سینما و تلویزیون
مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد سیروس گرجستانی بازیگر سینما و تلویزیون

او اضافه کرد: هنرمند بزرگی را بدرقه می‌کنیم. قرار نبود چنین مراسمی برگزار شود. مراسم اطلاع رسانی نشده بود. اگر قرار بود برای هنرمند بزرگی مثل او مراسم تشییع برگزار شود، این مراسمیا باید در خانه سینما، خانه هنرمندان یا در تالار وحدت اتفاق می‌افتاد ولی به خاطر وضعیت بحرانی کشور در بحران کرونا قرار شد مراسمی برگزار نشود.

افسانه بایگان و فاطمه گودرزی در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد سیروس گرجستانی
افسانه بایگان و فاطمه گودرزی در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد سیروس گرجستانی

ملکی با اشاره به حضور تعدادی از مردم در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) افزود:  موسسه هنرمندان پیشکسوت به احترام مردمی که خودشان را به قطعه هنرمندان رساندند، این گردهمایی را با تاخیر برگزار کرد و به احترام عزیزانی که خود را به قطعه هنرمندان رسانده‌اند، قرار شد چند تن از هنرمندان در بدرقه سیروس گرجستانی صحبت کنند. 

ملکی از حاضران خواست تا فاصله اجتماعی را رعایت کنند. این مراسم با تاکید بر اینکه حاضران ماسک باید داشته باشند برگزار شد و اگر کسی ماسک نداشت به او ماسک می‌دادند و البته برخی‌ها این دستورالعمل را رعایت نمی‌کردند.

فاطمه گودرزی از سیروس گرجستانی چه گفت؟
                                                                                                                          

فاطمه گودرزی که با گرجستانی همکاری‌های داشته است در حالیکه بشدت متاثر بود، از طرف خانواده این هنرمند از حاضرانی که در شرایط کرونایی به این برنامه آمده بودند، قدردانی کرد و افزود: فکر نمی‌کردم روزی بالای سر آقای گرجستانی بایستم و درباره ایشان صحبت کنم. سیاوش عزیز پسر استاد از من خواستند صحبت کنم. دلیلش شاید این باشد که از دوستان خانوادگی ایشان هستیم و دیگر اینکه در آخرین کار ایشان، افتخار همکاری با آقای گرجستانی را داشتم. چه سعادتی که از ایشان کار یاد بگیرم و چه سعادتی داشتم که غیر از یاد گرفتن کار، از نظر اخلاقی هم توانستم از ایشان یاد بگیرم.

 فاطمه گودرزی در مراسم تشییع پیکر سیروس گرجستانی
فاطمه گودرزی در مراسم تشییع پیکر سیروس گرجستانی 


او با اشاره علاقه گرجستانی به خانواده‌اش افزود: ایشان عاشق خانوادهاش بود. روزی نبود که پشت صحنه صحبتی کنیم و ایشان صحبت‌مان را بهانه وصل به خانوده‌اش نکند و از عشقش به همسر و فرزندانش نگوید. صحبت کردن درباره پیشکسوتی که این همه کارهای زیبا کرده، خیلی سخت است و می‌دانم شما مردم عزیزمان چقدر قدرشناس هستید.

گودرزی از گرجستانی به عنوان هنرمندی مردمی یاد کرد و ادامه داد: چهل روز با ایشان کار کردم.هر جا و در هر شرایطی که بودیم، ایشان آنقدر مورد استقبال قرار می‌گرفتند و آنقدر دل مردم جای داشتند و مردمی بودند که باید رابطه ایشان را با مردم تماشا می‌کردیم.

این بازیگر اضافه کرد: آرزوی صبر می‌کنم برای همه هنرمندانی که با ایشان کار کردند.

همسر سیروس گرجستانی در مراسم تشییع
همسر سیروس گرجستانی در مراسم تشییع

گودرزی با قدردانی از مردمی که به این برنامه آمده بودند، گفت: همه ما این مسیر را طی خواهیم کرد. خوب است که قدرشناس هستیم و به هم احترام می‌گذاریم. از مردم خوب‌مان ممنونم که دوستدار هنرمندان هستند. می‌دانم چه شرایط سخت اقتصادی و وضعیت خیلی بد کرونایی را می‌گذرانند، شرایطی که بر زندگی همه تاثیر گذاشته ولی امیدوارم شرایط بهتر شود و روزهای بهتری را ببینیم.

او در پایان صحبتش آرزو کرد روح سیروس گرجستانی شاد باشد و از او به عنوان هنرمندی یاد کرد که همیشه آراسته بوده و می‌گفته دنیا گذراست و بهتر است از یکدیگر چیزی به دل نگیریم.

ابوالفضل پورعرب: سال‌ها تاوان داد تا شما بخندید                                                                                                                                                                                    

ابوالفضل پورعرب دیگر هنرمند حاضر در این برنامه در سخنانی گفت: خیلی سخت است که در کنار دوست و رفیق سالیان دور و نزدیک در حالیکه بر زمین خفته از او تعریف کنیم. آنچه من باید بگویم، آنچه من باید تعریف کنم، شما در این سال‌ها دیده‌اید. در واقع تمام عمر تاوان داد برای دیدن لبخند شما. با شما گریست و با شما خندید.

ابوالفضل پورعرب در مراسم تشییع پیکر سیروس گرجستانی
ابوالفضل پورعرب در مراسم تشییع پیکر سیروس گرجستانی

پیام فاطمه معتمدآریا برای مراسم سیروس گرجستانی                                                                                                                                                                

فاطمه معتمد آریا رییس انجمن بازیگران سینمای ایران که به دلیل مشغله کاری نتوانسته بود در برنامه حاضر شود، پیامی داد که کامران ملکی مجری برنامه آن را خواند.

مراسم تشییع پیکر سیروس گرجستانی
مراسم تشییع پیکر سیروس گرجستانی

این بازیگر در پیام خود نوشته است: «با قلبی آکنده از اندوه و دیدگان اشکبار بازیگر و هنرمندی را زبدرقه می‌کنیم که نام نیکش پشتوانه و اعتبار حرفه و هنر بازیگری است. بازیگر بی بدیلی که سر زندگی و مهر پدرانه‌اش  او را نه تنها در میان همکاران که در دل تماشاگرانش نیز چهرهای دوست داشتنی ساخته بود. روزگار غریبی  است که نمی‌توانیم گرد هم آییم و غم از دست دادن عزیزانمان را با یکدیگر تقسیم کنیم امروز بزرگ مرد این حرفه سیروس  گرجستانی  را غریبان به خاک می‌سپاریم ،آن گونه که هزاران هم وطن ما در خلوت با عزیزانشان برای همیشه وداع می‌کنند . اما نام او ، نیک سرشت نیک رفتار،تا ابد در تاریخ این سرزمین و میان مردمانش خواهد ماند. ضمن تسلیت به بازماندگان محترم ایشان  و مردم هنر دوست ایران  آرزوی فرا رسیدن روزهای روشن،در فضای تاریک و غم زده جهان امروز را دارم روزهایی که بتوانیم در غم و شادی کنار هم و با عزیزانمان باشیم.»

پزشک درمانگر:  با رعایت فاصله اجتماعی،خاطره بدی از مراسم نسازید

پزشک درمانگر سیروس گرجستانی هم درگذشت او را تسلیت گفت و افزود: از دست دادن ایشان برای همه ما فاجعه‌ای بزرگ بود. به عشق این انسان شریف و هنرمند عزیز تقریبا تمام کادر درمان عاشقانه تلاش کردند و تا قسمتی از برنامه که همزمان با کار ایشان بود، همه چیز به لطف خدا پیش رفت ولی از آنجاکه تقدیر به گونه‌ای دیگر رقم خورده بود، نتوانستیم بر سرنوشت غالب شویم.

فرزند زنده‌یاد سیروس گرجستانی در مراسم تشییع
فرزند زنده‌یاد سیروس گرجستانی در مراسم تشییع

او اضافه کرد: وظیفه خود می‌دانستیم در کنار این خانواده شریف باشیم چون به جز هنرمند بودن، شخصیتی خاص و بزرگوارانه در این خانواده دیده می‌شد که ما هم به عنوان کادر درمانی وظیفه خود دانستیم کنارشان باشیم.

این پزشک ادامه داد: او همیشه منشا خیر بود و همه عمرش را وقف این کرد که شادی را برای خانوده‌ها به ارمغان بیاورد.

او از حاضران خواهش کرد فاصله اجتماعی رعایت شود تا کسی از این مراسم خاطره بدی از بیماری با خود نبرد، چون این هنرمند و خانواده‌اش همیشه منشا شادی بوده‌اند.

محمد طباطبایی: سیروس گرجستانی را به منوچهر حامدی سپردیم                                                                               

محمد طباطبایی مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز دیگر سخنران این برنامه بود و در صحبت‌هایی از حاضران خواست که فاصله اجتماعی را رعایت کنند و گفت: همه ما به احترام استاد سیروس گرجستانی اینجا هستیم. خواهش می‌کنم به احترام ایشان قدری با فاصله بایستید. ایشان حتی در شرایط غیر کرونایی هرگز نمی‌خواستند کسی به زحمت بیفتد. الان هم خواهش می‌کنم، رعایت کنیم که کسی به زحمت نیفتد و ایشان آزار نبیند.

مراسم تشییع پیکر سیروس گرجستانی
مراسم تشییع پیکر سیروس گرجستانی

او ادامه داد: ایشان عضو محترم موسسه هنرمندان پیشکوت در سه حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون، هنرمند دارای جایگاه بودند. هنرمندی بودند که در سه حوزه دارای جایگاه بودند اگرچه خاستگاه ایشان، تئاتر بود و از گروه هنر ملی شروع کردند و گرچه حسرت بر دل نسل جدید ما باقی ماند که هنرنمایی ایشان را روی صحنه تئاتر ببینند. آخرین تئاتری که ایشان بازی کردند، بیش از 20 سال پیش بود چقدر سعادتمندند،عده‌ای که ایشان را روی صحنه تئاتر دیدند و چقدر حسرت به دل دارند آنان که ایشان را فقط از قاب تلویزیون و پرده سینما می‌شناسند که البته اصلا کم نیست.

طباطبایی ادامه داد: استاد فقط یک بازیگر نبودند، هنرمند واقعی بودند. دلم نمی‌آید برای ایشان واژه زنده‌یاد را به کار ببرم. ایشان به معنای واقعی کلمه مردمی بودند. ادای مردمی بودن در نمی‌آورند و خانواده بزرگوارشان باید به این ویژگی ایشان افتخار کنند.

او با اشاره به اینکه گرجستانی در کنار منوچهر حامدی به خاک سپرده می‌شود، خطاب به حامدی گفت: ما امروز هنرمند بزرگی را به شما می‌سپاریم. آقای گرجستانی کم خنده به لب ما نیاوردند. امروز با شما هم‌خانه شدند برای ابد. مراقب شان باشید. حرف‌های زیادی با هم دارید که زمان می‌برد تا بگویید.

طباطبایی،رفتن گرجستانی را ناباورانه‌ دانست و از خانواده او قدردانی کرد که به دلیل شرایط موجود راضی نشدند که کسی به زحمت بیفتد و مراسمی کوچک تدارک دیدند.

باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم
 

افسانه بایگان دیگر هنرمند حاضر در برنامه نیز در سخنانی گفت: باز اینجا دور هم شده‌ایم تا پیکر عزیزی از عزیزان اهل هنر را به خاک بسپاریم و آرزو کنیم که روح بلندش در اعلی علیین جای بگیرد.

افسانه بایگان در مراسم تشییع سیروس گرجستانی
افسانه بایگان در مراسم تشییع سیروس گرجستانی

او ادامه داد: مرحوم سروس گرجستانی از بزرگانِ افتاده‌ی عارف مسلک اهل هنر و اهل بازیگری بود و سال‌های سال با هنرشان در دل همه مردم این سرزمین جای باز کردند و بسیار لبخند که بر لب‌ها نشاندند.

بایگان با یادآوری دو قطعه شعر از قیصر امین‌پورو فروغ فرخزاد افزود: داستان تکراری است. تا وقتی هستیم، قدر یکدیگر را بدانیم و گرنه همیشه پیش از آنکه فکر کنیم، اتفاق می‌افتد. برای روزنامه تسلیتی بفرستیم. روحشان شاد، راهشان روشن. یا علی.

آخرین نصیحت سیروس گرجستانی به پسرش

در ادامه برنامه کامران ملکی به دوستی نزدیک منوچهر حامدی و سیروس گرجستانی اشاره کرد و افزود: در انجمن بازیگران ایران ارتباط  خوبی بین این دو هنرمند وجود داشت. آنان خیلی به هم انس داشتند و رفقای خیلی خوبی بودند و خیلی شگفت‌آور است که الان منوچهر حامدی آغوشش را باز کرده برای رفیق دیرینش.

او با اشاره به اینکه پسران هر دو هنرمند در این برنامه حضور دارند، از سیاوش گرجستانی دعوت کرد تا سخن بگوید.  

 سیاوش گرجستانی فرزند زنده ‌یاد سیروس گرجستانی در مراسم تشییع
سیاوش گرجستانی فرزند زنده ‌یاد سیروس گرجستانی در مراسم تشییع


سیاوش گرجستانی با قدردانی از حاضران و کسانی که در فضاهای گوناگون با این خانواده همدردی کرده‌اند، گفت: پدرهمیشه شعرهایی را که برایش ارسال می‌شد در اتاقش نصب می‌کرد و آخرینش این بود

آنچه از سرگذشت
شد سرگذشت
حیف که بی دقت گذشت
اما گذشت
تا که خواستیم یک دو روزی فکر کنیم
بر در خانه نوشتند درگذشت

او ادامه داد: من و پدرم محرم اسرار یکدیگر بودیم و امشب می‌رود زیر خاک، فقط دل من مانده و صدا و حرف‌های پدر.

سیاوش گرجستانی ادامه داد: آخرین درد دل پدر به روز پیش از فوتش برمی‌گردد که با مخاطبی نابینا در خیابان برخورد کرده بود وایشان با حرفهایش خیلی پدر را احساسی کرده بود. وقتی به خانه بازگشت به من گفت این همه سال هیچ چیزی برایم با ارزش‌تر از احترام از جنس رفاقت نبود.

ابوالفضل پورعرب و افسانه بایگان در مراسم تشییع سیروس گرجستانی
ابوالفضل پورعرب و افسانه بایگان در مراسم تشییع سیروس گرجستانی

او با بیان اینکه پدرش همیشه با کلمه استاد مشکل داشته است، ادامه داد: آخرین نصیحت پدر به من این بود که اگر می‌خواهی در این حرفه برایت اتفاقی بیفتد، بدان هیچ وقت شانس در خانه‌ را نمی‌زند. من تا امروز دویده‌ایم و تو هم باید بدوی و منتظر نشوی.

مراسم خاکسپاری از ساعت 10 و 30 دقیقه صبح تا 11 و 30 دقیقه به طول انجامید و با خواندن نماز میت توسط حجت‌الاسلام فیضی قرائت شد.

بیوگرافی سیروس گرجستانی

سیروس گرجستانی متولد سال ۱۳۲۳ در بندرانزلی بود که از اواخر دهه ۴۰ فعالیت خود را در تئاتر آغاز کرد. او بیش از نیم قرن به فعالیت هنری پرداخت و در فیلم‌ها، سریال‌ها و تئاترهای زیادی کار کرده بود. فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» آخرین حضور این بازیگر در سینما بود که سال ۹۷ به کارگردانی کمال تبریزی ساخته شد. «قانون مورفی»، «نهنگ عنبر ۲»، «پا تو کفش من نکن»، «شبکه»، «شکار خاموش»، «طوفان شن»، «آدم برفی»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «زرد قناری»، «ساحره»، «یکی بود یکی نبود»، «تنوره دیو»، «دوران سربی»، «مسافر ری» و «آدمک‌ها» تعدادی از حدود ۴۵ فیلمی است که گرجستانی در سینما بازی کرده بود. وی همچنین در سریال‌های تلویزیونی هم حضور پررنگی داشت که «شاهرگ» جدیدترین کار او و تولید همین سال ۹۹ است.

مراسم خاکسپاری پیکر زنده‌ یاد سیروس گرجستانی بازیگر سینما و تلویزیون
مراسم خاکسپاری پیکر زنده‌ یاد سیروس گرجستانی بازیگر سینما و تلویزیون

از دیگر آثار این بازیگر در تلویزیون به «آنام»، «محکومین»، «جاده چالوس»، «نوار زرد»، «کلاه پهلوی»، «گاو صندوق»، «زن بابا»، «خوش نشین‌ها»، «دختری به نام آهو»، «صاحبدلان»، «متهم گریخت»، «یادداشت‌های کودکی»، «پشت کنکوری‌ها»، «شلیک نهایی»،‌ «همسران»، «کیف انگلیسی» و «هتل» می‌توان اشاره کرد که البته تعداد این مجموعه‌ها نیز قابل توجه است.

اقامه نماز بر پیکر زنده‌یاد سیروس گرجستانی
اقامه نماز بر پیکر زنده‌یاد سیروس گرجستانی

گرجستانی از دهه ۱۳۵۰ نیز در تئاتر روی صحنه  رفته بود و در نمایش‌های مختلفی همچون «آنتیگون» به کارگردانی جمشید ملک پور، «دکتر کنوک» به کارگردانی ایرج راد، «معرکه در معرکه» و «عشق آباد» و «دندون طلا» به کارگردانی داود میرباقری، «برگذر لوطی صالح»، «استر»، «محراب»، «دارالحکومه» به کارگردانی هادی اسلامی، «بکت» به  کارگردانی مجید جعفری  بازی کرده بود.

او ۱۲ تیر و در سن ۷۶ سالگی بر اثر سکته قلبی در بیمارستان شهید لواسانی تهران درگذشت.

 

بیشتر بدانید : بیوگرافی و کارنامه هنری سیروس گرجستانی + عکس

بیشتر بدانید : سیروس گرجستانی درگذشت

بیشتر بدانید : واکنش رضا عطاران به درگذشت سیروس گرجستانی + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir