آن چه از "اسکار" تحت تاثیر کرونا می دانیم + فیلم های ایرانی متقاضی اسکار + عکس
فیلم هایی که به عنوان نماینده رسمی کشورها در شاخه اسکار بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۱ انتخاب می شوند، باید در فاصله زمانی بین اول اکتبر ۲۰۱۹ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۹ مهر ۱۳۸۹ تا ۱۱ دی ۱۳۹۹) در کشور مبدا اکران شده باشد 

کدام فیلم‌ های ایرانی برای اسکار مناسب ‌ترند؟ 

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار، امسال قوانین ویژه ای را تحت تاثیر بحران جهانی کرونا برای شاخه بهترین فیلم بین المللی اعمال خواهد کرد.

 به سبب بحران جهانی ویروس کرونا، آکادمی اسکار اعلام کرده به طور موقت و تنها برای یک سال فیلم هایی که اکران سینمایی نداشته باشند را واجد شرایط رقابت در شاخه‌های این جوایز سینمایی خواهد دانست، این در حالی است که پیش از این حداقل ۷ روز اکران تجاری در کشور مبدا از شروط اصلی این شاخه از جوایز اسکار بود.

فیلم هایی که به عنوان نماینده رسمی کشورها در شاخه اسکار بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۱ انتخاب می شوند، باید در فاصله زمانی بین اول اکتبر ۲۰۱۹ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۹ مهر ۱۳۸۹ تا ۱۱ دی ۱۳۹۹) در کشور مبدا اکران شده باشد اما به سبب بحران جهانی ویروس کرونا، آکادمی اسکار پیش از این اعلام کرده که به طور موقت و تنها برای یک سال، فیلمهایی که اکران سینمایی نداشته باشند را واجد شرایط رقابت در شاخه‌های این جوایز سینمایی خواهد دانست. 

این امتیاز موقت شامل همه فیلمهای اکران آنلاین نخواهد شد و تنها فیلمهایی می توانند از این امتیاز استفاده کنند که پیش از این، تاریخ اکران سینمایی‌ شان اعلام شده باشد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا،  در نهایت در پلتفرم های معتبر نمایش آنلاین (VOD) اکران شده اند. این فیلمها همچنین باید حداکثر در فاصله زمانی ۶۰ روز پس از انتخاب رسمی به عنوان نماینده کشورشان، در سایت نمایش آنلاین آکادمی اسکار به نمایش گذاشته شوند. 

بر این اساس آثار متقاضی شرکت در شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار از طریق اکران آنلاین باید حائز این شرایط باشند:

* ارائه سند اصلی و ترجمه انگلیسی دستور دولت درباره تاریخ تعطیلی سینماها، مدارک مرتبط با اکران سینمایی از پیش برنامه ریزی شده فیلم و توافق نمایش در سامانه های نمایش آنلاین

* فیلم منتخب به عنوان نماینده یک کشور باید در بازه زمانی تا حداکثر ۶۰ روز پس از انتخاب، در سایت ویژه نمایش فیلم آکادمی ویژه اعضاء در دسترس قرار بگیرد.

* فیم منتخب باید واجد دیگر شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم بین المللی جوایز سینمایی اسکار باشد.

با بازگشایی سینماها بر اساس دستورالعمل های ملی و بین الملل و طبق تاریخی که توسط آکادمی اسکار مشخص می شود، قانون پذیرش فیلم های نمایش آنلاین در رقابت اسکار بین المللی دیگر اعمال نخواهد شد و همه فیلم هایی که پس از آن اکران شوند باید شرایط استاندارد لازم برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بلند بین المللی جوایز سینمایی اسکار را داشته باشند.

همچنین آکادمی اسکار اعلام کرده امسال برای تسهیل شرط اکران سینمایی این مجوز را صادر کرده که فیلم ها با اکران در کشوری به غیر از کشور تولید کننده (مبدا) واجد شرایط شناخته شوند به شرط آن که این فیلم در کشوری به غیر از آمریکا و مناطق آن حداقل برای مدت ۷ روز پیاپی اکران همراه با بلیت فروشی داشته باشد.

آکادمی در قانون شمار ۱۳ از مجموعه قوانین ویژه نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار تصریح می کند که حضور در جشنواره های بین المللی هیچ فیلمی را واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم بین المللی جوایز اسکار نخواهد کرد.

همچنین کشورها حداکثر تا تاریخ ۳۱ اوت (۱۰ شهریور) فرصت داشتند تا فهرست اعضای کمیته انتخاب نماینده اسکار را به آکادمی ارسال کنند.

آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۱ روز اول دسامبر (۱۱ آذرماه) اعلام شده است.

پیش از این کشور لهستان فیلم «هرگز دوباره برف نمی‌بارد» اثر «مالگوژاتا شوموفسکا» و سوئیس فیلم «خواهر کوچک من» به کارگردانی مشترک «استفنی شوات» و «ورونیک ریموند»، ساحل عاج (شب پادشاهان)، بوتان (لونانا) ، بوسنی و هرزگوین (کو وادیس آیدا)، تایوان (یک خورشید) و اوکراین (آتلانتیس) را به عنوان نماینده خود در شاخه بهترین فیلم بین المللی اسکار ۲۰۲۱ برگزیده اند. 

فیلم های ایرانی متقاضی اسکار

امسال چندین فیلم متقاضی معرفی به عنوان نماینده سینمای ایران در جوایز اسکار هستند.

فیلم خورشید مجید مجیدی
فیلم خورشید مجید مجیدی

فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی که اولین نمایش جهانی خود را در بحش رقابتی هفتاد و هفتمین دوره جشنواره ونیز امسال تجربه کرد؛ یکی از این فیلم هاست. این فیلم در نهایت توانست جایزه مارچلو ماسترویانی ویژه بهترین بازیگران نوظهور ونیز را برای روح الله زمانی به ارمغان بیاورد و مجیدی نیز برای ساخت فیلم جدیدش جایزه جنبی فانوس جادیی انجمن ملی C.G.S را نیز از جشنواره ونیز دریافت کرد. فیلم «خورشید» هنوز اکران نشده است.

بیشتر بدانید : بازیگر نوجوان ایرانی، ستاره جشنواره ونیز شد+ عکس و برندگان جشنواره ونیز 2020

بیشتر بدانید : عکس های جواد عزتی و مجید مجیدی روی فرش قرمز جشنواره ونیز

بیشتر بدانید : دختر دست فروشی که ستاره سینما شد! + عکس

فیلم «جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری که امسال در بخش افق های جشنواره ونیز رونمایی شد نیز امیدوار است امسال نماینده سینمای ایران در اسکار باشد. این فیلم که به بخش رقابتی پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم شیکاگو نیز دعوت شده، در چند جشنواره بین المللی دیگر نیز در ادامه سال حاضر خواهد بود. ساخته مُکری نیز هنوز اکران نشده و اخیرا قرارداد پخش فیلم در ایران برای اکران عمومی به امضاء رسیده است اما هنوز پروانه نمایش نگرفته است.

جنایت بی دقت شهرام مکری
جنایت بی دقت شهرام مکری

بیشتر بدانید : درخشش سینمای ایران در جشنواره ونیز 2020 + عکس

دیگر گزینه سینمای ایران برای معرفی به اسکار فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمد حسین مهدویان و با بازی پیمان معادی بازیگر بین المللی سینمای است که قرار است تنها یک هفته اکران شود تا واجد شرایط رقابت در اسکار شود.

درخت گردو محمد حسین مهدویان
درخت گردو محمد حسین مهدویان

این فیلم با توجه به حضور پیمان معادی و سوژه اش که بمباران شیمیایی سردشت است،یکی از گزینه های مورد توجه برای اسکار می تواند باشد که البته باید دید حضورهای بین المللی اش در کدام جشنواره ها خواهد بود.

بیشتر بدانید : اشک تاریخ به پای تاول های مردم در "درخت گردو" + تصاویر

بیشتر بدانید : فیلمی با بازی مهران مدیری و پیمان معادی در سکوت خبری کلید خورد! + تصاویر پشت صحنه

بیشتر بدانید : تجربه پیمان معادی از همکاری با مهران مدیری در "درخت گردو" + عکس

«شنای پروانه» اولین ساخته بلند سینمایی محمد کارت که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را به خود اختصاص داد نیز به سبب یک دوره اکران عمومی که با شیوع ویروس کرونا متوقف شد، اکنون واجد شرایط نمایندگی سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۱ است. 

بیشتر بدانید : لات های مجازی روی پرده سینما در "شنای پروانه" + عکس

شنای پروانه محمد کارت
شنای پروانه محمد کارت

«آتابای» ساخته نیکی کریمی و «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان نیز از جمله دیگر گزینه هایی هستند که نامشان برای نمایندگی سینمای ایران در جوایز اسکار پیش رو مطرح است اما هنوز اکران عمومی نشده اند.

بیشتر بدانید : جواد عزتی با نقشی متفاوت در "آتابای" نیکی کریمی + عکس جدید

آتابای نیکی کریمی
آتابای نیکی کریمی

سال گذشته  ۹۳ کشور در رقابت شاخه اسکار بین المللی حضور داشتند که در نهایت فیلم «اَنگل» ساخته «بونگ جون هو» از کره جنوبی موفق به کسب جایزه شد. «اَنگل» اولین غیرانگلیسی زبان تاریخ جوایز سینمایی اسکار نام گرفت که توانست جایزه اسکار شاخه بهترین فیلم را نیز از آن خود کند.

فهرست نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۱ روز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) اعلام می شود و مراسم پایانی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ) برگزار خواهد شد. 

بیشتر بدانید : اسکار شگفتی ساز 2020: انگل جوایز را درو کرد/ ناکامی اسکورسیزی + عکس

بیشتر بدانید : برگزیده های اسکار در یک دهه اخیر + عکس

بیشتر بدانید : از کیانو ریوز تا واکین فینیکس و بردپیت: عکس های هنرمندان در مراسم اسکار 2020

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: asriran.com