کارگردان ایرانی تبار سینمای فرانسه درگذشت + کارنامه هنری
روبر حسین، بازیگر و کارگردان نامدار تئاتر و سینمای فرانسه روز پنجشنبه ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) در سن ۹۳ سالگی در بیمارستانی در پاریس درگذشت 

"روبر حسین" بازیگر و کارگردان ایرانی الاصل فرانسوی، درگذشت 

به نقل از رسانه فارسی زبان؛ روبر حسین، بازیگر و کارگردان نامدار تئاتر و سینمای فرانسه روز پنجشنبه ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) در سن ۹۳ سالگی در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

وی که در پاریس به دنیا آمده بود فرزند امین‌الله حسین نوازنده تار و آهنگساز سرشناس زرتشتی اهل ایران و آنا مینوسکایا بازیگر اوکراینی به شمار می‌رفت.

او در دوران فعالیتش نقش‌های زیادی در فیلم‌های گوناگون ایفا کرد که آخرین آن‌ها «محصول امید» (۲۰۱۹) نام داشت. وی با اجرای نقش «کنت دو پیرک» در سری فیلم‌های «آنژلیک» به شهرتی ملی رسید و در ذهن بسیاری از هم‌نسلان خود خاطره‌ساز شد.

او همچنین در عرصه کارگردانی نیز فعال بود که از فیلم‌های ساخته شده وی می‌توان به حرامزاده‌ها به جهنم می‌روند (۱۹۵۵)، خون‌آشام دوسلدورف (۱۹۶۵) و بینوایان (۱۹۸۲) اشاره کرد.

روبر حسین در دهه هفتاد میلادی مدیریت تئاتر رنس در فرانسه را به عهده داشت که در دوران مسئولیت او اجرای نمایشنامه «خانه برناردا آلبا» شهرتی فراگیر را برای او به ارمغان آورد.

او اعتقاد به تئاترهای ویژه نمایش عموم با شرکت‌کننده زیاد داشت و در این مسیر نمایشنامه‌‌هایی حماسی همچون «بن‌هور» را در استادیوم‌ فوتبال «استاد دو فرانس» روی صحنه برد.

روبر حسین در زمان حیات خود موفق به کسب نشان‌هایی همچون لژیون دونور، نشان ملی لیاقت و مدال شهر پاریس شده بود. 

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir