ماجرای سانسور عجیب گربه های خیابان در فیلم کیانوش عیاری!
 هر روز هر کجا که باشیم، گربه‌ها را می‌بینیم. آنها را چه کنیم؟ مدیران محترم برای این بخش هم فکری کرده‌اند؟ آنها را هم سانسور و حذف می‌کنند؟

سانسور عجیبِ گربه‌ ها در سریال «۸۷ متر» به روایت کیانوش عیاری

کیانوش عیاری، کارگردان سینما و تلویزیون، در مصاحبه‌ای تصویری با ماهنامه «فیلم امروز»، خاطراتی از صحنه سریال «۸۷ متر» را بازگو کرد. کیانوش عیاری گفت: «ما در محله‌ای ضبط داشتیم که پر از گربه بود. من این حماقت را نکردم که گربه‌ها را به خانه‌ای که لوکیشن فیلمبرداری بود، بیاورم اما آشپزخانه پنجره‌ای داشت که گربه‌ها همیشه پشت آن بودند. عجیب این‌جا بود که ممیزهای محترم، از ما خواستند صحنه‌های تمام گربه‌ها را حذف کنیم؛ چه در حیاط، خیابان و... هرجای دیگر باشند.»

این کارگردان ادامه داد: «من می‌خواهم پیش آقای جبلی (رییس صداوسیما) بروم و این را بگویم که گربه مثل سگ نیست تا مثلا بگویید از نظر شریعت مشکلی برای تلویزیون ایجاد می‌کند. همه جای ایران پر از گربه است، در یک روستا یک پیرزن غذا می‌خورد و یک گربه کنارش نشسته و غذا می‌خورد. اصولاً هم ثابت شده بچه‌هایی که با حیوان‌های بزرگ می‌شوند، بچه‌های بهتری هستند.»

داستان این سریال، درباره دو خانواده به نام پوردورانی و خلیلی است. علیرضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش، خانه‌ای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری می‌کنند، اما روز اسباب‌کشی متوجه می‌شوند که خانه به فرد دیگری به نام رجب خلیلی فروخته شده است. رجب به همراه پسر، همسر و دو دخترش، صبح زودتر از پوردورانی‌ها به خانه رسیده‌ و وسایل‌شان را  چیده‌اند، اما با رسیدن خانواده پوردورانی، ماجرای کلاهبرداری مشخص می‌شود و ...

علی دهکردی، فریبا کامران، مهران رجبی، شهین تسلیمی، فریده سپاه‌منصور، حسین سلیمانی، دیبا زاهدی، سعید پیردوست و ...، بازیگران این سریال هستند که قرار است از شبکه یک سیما، پخش شود. 

آقای جبلی! با سانسور گربه‌های خیابان، می‌شود به مردم بازگشت؟

مدیران صداوسیما فکر می‌کنند با این طرح می‌توانند با سانسور گربه، به طرحی که نمایندگان مجلس به عنوان «طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات» کمک کنند و با این حرکت شاذ خود، مردم به کلی فراموش کنند در کره خاکی حیوانی به نام گربه وجود دارد!

توجه کنید نگفته‌اند گربه در خانه، بلکه نگران گربه در کوچه و حیاط هستند. گربه‌هایی که هر روز ما با آنها سروکار داریم. اصلا جایی که این سریال فیلم‌برداری شده است یعنی میدان دوازدهم نیلوفر در محله خرمشهر یا همان آپادانای تهران، جولانگاه گربه‌ها و کلاغ‌هاست. اصلا آن نقطه پایتخت را به این گربه‌ها می‌شناسند، آن وقت مدیران به فکر سانسور هستند.

این رفتارها مثل آن آدمی است که با تخته جلوی آفتاب را می‌گیرد و فکر می‌کند با این حرکتش تابش خورشید را به روی زمین قطع کرده است.

هر روز هر کجا که باشیم، گربه‌ها را می‌بینیم. آنها را چه کنیم؟ مدیران محترم برای این بخش هم فکری کرده‌اند؟ آنها را هم سانسور و حذف می‌کنند؟ یا مثلا دستورالعملی صادر می‌شود که هرکسی که در چشم‌هایش در خیابان به گربه بیفتد، جریمه می‌شود؟

باید به حال فرهنگ این جامعه تاسف خورد که مدیرانی دارد که هیچ شناختی از فرهنگ، اجتماع و مشکلات آن ندارند. این دسته از تصمیم‌گیران فکر می‌کنند همچنان در دهه شصت و هفتاد زندگی می‌کنیم که می‌توانند با سانسور به اهداف درست یا غلط خود برسند.

با وجود شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای و گسترش روزافزون اینترنت در کشور، آیا همچنان می‌شود به سانسور و نرسیدن اطلاعات به دیگران فکر کرد؟ حتی در دهه شصت و هفتاد هم سانسور جواب نداد چه برسد به الان که ممیزی به مثابه کوبیدن آب در هاون است.

قطعا صداوسیما با این دست فرمانی که در حال راندن در جاده ارتباطات است، از تمام رقبا جا خواهد ماند، همانگونه که الان جا مانده است. با اتوبوس تی‌بی‌تی، نمی‌شود با هواپیما، قطار و اتوبوس‌های مُدرن رقابت کرد.

نکته جالب اینجاست که چندی پیش جبلی رئیس صداوسیما گفته بود که «راه حل همه مشکلات بازگشت به اقیانوس مردم است.» پس بهتر است که تلویزیون از جناحی بودن دست بردارد و به آغوش مردم برگدد و ببیند آنها چه می‌خواهند. قطعا با سانسور گربه‌های خیابان نمی‌شود به مردم بازگشت.

البته نباید فراموش کرد که نقشه ایران به شکل گربه است و گربه ایرانی از مشهورترین و محبوب ترین نژادها و نزد ایرانیان همه گربه سانان (شیر و یوز پلنگ و گربه) همواره محبوب بوده و مشکل شرعی سگ را هم ندارد. 

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: asriran.com/khabaronline.ir