بدهکاری میلیاری علی اوجی برای ساخت "خائن کشی" !
علی اوجی درباره تامین هزینه ساخت فیلم خائن کشی گفت: یک شایعاتی وجود داشت مبنی بر آن که این فیلم متعلق به فیلم مارکت است. اما این فیلم با سرمایه کاملا شخصی ساخته شده است. ماشینم را برای ساخت آن فروختم

علی اوجی: برای ساخت «خائن‌ کشی» ماشینم را فروختم

نشست رسانه‌ای فیلم خائن کشی عصر امروز در خانه جشنواره برگزار شد. از میان عوامل این فیلم علی اوجی (تهیه کننده)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، سهیل دانش اشراقی (طراح صحنه)، محسن دارسنج (طراح چهره پردازی)، ستار اورکی (آهنگساز)، رضا یزدانی، سارا بهرامی، حمیدرضا آزرنگ، شکیب شجره، مهران مدیری، فرهاد آئیش (بازیگر) در این نشست حضور داشتند.

بیشتر بدانید : افشاگری مهران مدیری از علت غیبت کیمیایی در جشنواره فجر + ژست های مهران مدیری در جشنواره 1400

علی اوجی، تهیه‌کننده اثر، در ابتدای نشست درباره غیبت مسعود کیمیایی به عنوان کارگردان توضیح داد:
کیمیایی یک نامه نوشت و همه چیز را در این باره توضیح داد. نمی‌توانم چیزی فراتر از آن بگویم. وی یک کارگردان ۸۰ ساله با ۵۵ سال سابقه فیلمسازی است و طبیعی است که نخواهد مورد قضاوت قرار گیرد. به ویژه این که جشنواره امسال جشنواره جوانی است و ۷ فیلم اولی داریم.

وی افزود:
من به عنوان تهیه کننده به تصمیم ایشان احترام می‌گذارم. شان این الماس های سینمای ایران باید حفظ شود.

اوجی: احترام به اهالی رسانه اولویت دارد

اوجی در پاسخ به این که آیا مافیای او باعث شد بتواند برای اولین بار در تاریخ جشنواره فجر نشستی را بدون حضور کارگردان برگزار کند، توضیح داد:
به طبع وقتی کارگردان فیلم حضور ندارد تصمیم به برگزاری این نشست خیلی سخت بود اما احترام به اهالی رسانه بر هر چیزی اولویت دارد. این رسانه‌ها هستند که این روزها باعث می شوند سینمای ایران بیش از پیش رونق داشته باشد.

تهیه‌کننده فیلم خائن کشی درباره کوتاه شدن نسخه اصلی این فیلم گفت:
کیمیایی دو نسخه فیلمبرداری کرد ما برای فیلم سینمایی روی یک نسخه ۱۲۰ دقیقه ای توافق کردیم و یک نسخه بلندتر داریم که می‌توانیم وی اودی آن را در قالب یک سریال پخش کنیم.

اوجی درباره تامین هزینه ساخت این فیلم نیز گفت:
یک شایعاتی وجود داشت مبنی بر آن که این فیلم متعلق به فیلم مارکت است. اما این فیلم با سرمایه کاملا شخصی ساخته شده است. چهار پنج نفر از جمله خود من پول ساخت این فیلم را دادیم. ماشینم را برای ساخت آن فروختم. از هیچ نهاد و ارگان دولتی پولی نگرفتیم.

وی درباره این که چرا برخلاف آنچه گفته شده بود، فیلم درباره مهدی بلیغ نیست، توضیح داد:
این گمانه زنی مطبوعات بود به دلیل مصاحبه ای که آقای کیمیایی چند سال پیش کرده بودند مبنی بر این که یک فیلمنامه به نام خائن کشی دارد درباره مهدی بلیغ. من از ایشان خواستم قسمت زندگی بلیغ را حذف و سناریو را در ۵ تا ۶ ماه بازنویسی کنند. حالا فقط اسم کاراکتر اصلی مهدی است.

علی اوجی: نرگس محمدی جزء مافیایم نیست!

علی اوجی درباره این که چرا همسرش، نرگس محمدی، در هر دو فیلم او در جشنواره حضور دارد، گفت:
من وقتی با نرگس محمدی ازدواج کردم بازیگر بود. من با یک بازیگر ازدواج کردم و ۸ ۹ فیلم تهیه کردم که تنها در دو مورد آنها حضور دارد. در فیلم ۲۸۸۸ تنها یک سکانس بازی کرده و در فیلم خائن کشی تعدد کاراکتر دست من را برای انتخاب بازیگر باز گذاشت تا از بازیگر درخشانی چون نرگس محمدی استفاده کنم.

وی افزود:
رابطه کاری ما کاملا تعریف شده است. خودش هم می‌داند که اگر حس کنم نقشی بهش نمی‌خورد از او برای همکاری دعوت نمی کنم.

مهران مدیری: اگر سیمرغ را بدهند می‌ برم!

مهران مدیری در بخشی از اظهاراتش در این نشست درباره پشیمانی از بازی در فیلم درخت گردو که دو سال پیش در جشنواره فجر حاضر بود، گفت:
آن نقش برای من نبود و به خاطر رودربایستی بازی کردم. افتضاحی بود که گذشت.

مدیری در پاسخ به این که آیا امسال آمدید که سیمرغ را ببرید، با لحن طنز پاسخ داد:
اگر بدهند می برم!

وی افزود:
بهرحال هر کسی دوست دارد جایزه بگیرد. چون در این صورت احساس می کند کارش را به درستی انجام داده و توقعی که از او می رفت برآورده شده است.

بازیگر فیلم خائن کشی در ادامه گفت:
هر بازیگری در طول زندگیش باید حداقل یک بار با مسعود کیمیایی کار کند. انقدر دانش او درباره همه چیز زیاد است، که از هر لحاظ از او یاد می گیرید. آقای کیمیایی خیلی سینما را بلد است.

فرهاد آئیش: به مصدق وفادار ماندم

فرهاد آئیش، دیگر بازیگر فیلم در پاسخ به این که آیا پیش از بازی نقش دکتر مصدق درباره او پیش زمینه ذهنی داشتید، گفت:
من از لحاظ چهره به مصدق شباهت دارم به همین علت در فیلم ها و تئاترهای مختلفی این نقش را بازی کرده‌ام. آن زمان بیش از صد ساعت با مصدق زندگی کردم این بار هم نگاهی دوباره داشتم و از زاویه دید آقای کیمیایی این شخصیت را دیدم.

آئیش با بیان این که شناخت مصدق برای بازی در این نقش خیلی اهمیت داشت، گفت:
اگر بازیگری بدون شناخت چنین نقشی را بازی کند خواه نا خواه با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد چون مصدق شخصیتی است که قبلا واقعا وجود داشته و از او ویدئو و صوت وجود دارد. فکر میکنم مصدق را حدودا می شناسم. سعی کردم به شخصیت او کاملا وفادار باشم.

مسعود سلامی، مدیر فیلمبرداری، نیز درباره تجربه همکاری با کیمیایی گفت:
کارگردان به ما کدهایی می داد و فیلم هایی معرفی می کرد تا از آنها الگو بگیریم. قول دادم از سیاهی در این فیلم نترسم و سعی کردم فیلم را نوآر و تاریک فیلمبرداری کنم. گرفتن صحنه کسوف چالش بزرگی برای من و تیمم بود.
 

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: irna.ir