محکومیت تهیه کننده سریال شهرزاد به حبس/ اتهامات وی چیست؟
 سخنگوی قوه قضائیه از محکومیت محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد و چند متهم دیگر بانک سرمایه به مجموعاً ۱۷۰ سال حبس خبر داد

محمد امامی به 20 سال حبس محکوم شد

ذبیح الله خداییان در نشست خبری امروز خود در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و محمد امامی گفت:
«در خصوص بانک سرمایه پرونده های متعددی تشکیل شد و برخی منتهی به صدور حکم قطعی و اعلام شدند.

اخیرا پرونده منتهی به صدور حکم قطعی شده و کسانی که تحت تعقیب اند مجموعا به ۱۷۰ سال محکوم شدند.

در این رابطه محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال، انفصال از خدمات دولتی، سید احمد هاشمی شاهرودی به ۱۰ سال حبس و رد مال، شهاب الدین قندالی به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند.

یکی از همدستان هم به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شده ولی چون حکم غیابی است اسمش را نمی گویم.

۶ متهم هم به دو فقره حبس محکوم شدند. ۱۵ نفر هم به حبس و رد وجوه محکوم شدند.»

پیشتر و در جریان برگزاری دادگاه محمد امامی، تهیه کننده سریال شهرزاد در چهارمین جلسه ی دادگاه خود گفته بود: «من به بیت‌المال یک ریال بدهکار نیستم که هیچ طلبکار هم هستم!»

محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد کیست و چه اتهاماتی دارد؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینما است که در سال‌ های اخیر نامش با فساد کلان اقتصادی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گره خورده بود. او در سال‌ های اخیر چند باری به همین اتهام بازداشت شده بود.

«تابو» خسرو معصومی، «ابد و یک روز» سعید روستایی، «خوب بد جلف» پیمان قاسم‌خانی و «کاناپه» کیانوش عیاری با سرمایه ی او ساخته شده‌ اند.

محمد امامی در ساخت سریال محبوب «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی نیز به عنوان یکی از تهیه کنندگان فعالیت داشت. هادی رضوی نیز که از محکومان پرونده ی فساد در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است، تهیه کننده ی دیگر سریال شهرزاد بود. رضوی به خاطر این پرونده به ۲۰ سال حبس محکوم شد. محمد امامی و هادی رضوی به عنوان نماد‌های فساد در سینما معرفی می‌ شوند.

در جلسه ی دوم دادگاه محمد امامی کیفرخواست مفصل وی توسط رسول قهرمانی، نماینده دادستان قرائت شد. او به همراه امیر فرزان راد در این پرونده محوریت دارند.

در این کیفرخواست آمده بود:
«متهم ردیف اول محمد امامی، تهیه کننده فیلم و سریال متهم است به اینکه از طریق نفوذ در مدیران وقت بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به نهاد‌های مزبور و از مجرای پرداخت رشوه موفق شده است مبالغ قابل توجهی را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت نامه و یا قرارداد حق العمل کاری از نهاد‌های مزبور برای شبکه منسوب به خود خارج کند.»

اقدامات مجرمانه محمد امامی در ۷ محور مشخص شده است:

_ تحصیل مال ازطریق نامشروع از طریق دریافت غیرقانونی مجموعا به میزان ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات مشارکت مدنی از بانک سرمایه به نام شرکت‌های مختلف

_ تحصیل مال ازطریق نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی ۲۶ فقره ضمانت‌نامه بانکی فاقد پشتوانه به مبلغ ۵٠٩ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از بانک سرمایه برای پنج فقره شرکت‌های مختلف

_ تحصیل مال نامشروع به میزان ۱۳۵ میلیارد تومان از بانک سرمایه

_ تحصیل مال نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی مجموعا ۱۱۲ میلیارد و ۴٣٢ میلیون تومان از شرکت‌های سرمایه گذاری فرهنگیان متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان در پوشش قرار داد‌های حق‌العمل کاری

_ تحصیل مال از طریق نامشروع از مجرای دریافت غیر قانونی وجوه به میزان ۴۱ میلیارد و ۴۹۵ میلیون تومان در پوشش انعقاد قرارداد‌های حق العمل کاری

_ تحصیل مال نامشروع از بانک سرمایه به میزان ۱۲۶ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان در فرآیند دریافت املاک لواسان و چناران از بانک سرمایه و انتقال ملک خیابان شهید فیاضی از مجرای گران نمایی

_ اقدام مجرمانه متهمان در مقام تسویه مطالبات بانک سرمایه با توسل به گزارشات کارشناس خلاف واقع و جعل اسناد رسمی بوده است.

همچنین قهرمانی، نماینده دادستان، محمد امامی را متهم کرد که در عزل و نصب‌های بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان از سال ۹۲ تا ۹۵ نقش داشته است.

قهرمانی در کیفرخواست از ریخت و پاش‌ها و رشوه‌های محمد امامی گفته است از اینکه او خرید خودرو و خرید اثاثیه منزل و تهیه بلیت سفر‌های خارجی خانواده غندالی (مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان) را از طریق شخصی انجام می‌داد. متهم محمد امامی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به برادر فاطمه شامانی برای حق انتشار ۲ فیلم ساخته شده توسط شامانی پرداخت کرده است.

نماینده دادستان گفت: «محمد امامی در راستای خدمات مجید زاهدی معاون اعتبارات وقت بانک سرمایه، ۲ دستگاه خودروی بی‌ام‌و ویک دستگاه آپارتمان در چیذر برای وی خریداری کرد.»

او افزود: «محمد امامی بخشی از وجوه تسهیلات دریافتی از بانک سرمایه را صرف خرید خودرو و املاک متعدد برای دوستان و آشنایان خود کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید خودروی آئودی برای پدرش و خرید خودروی اسپورتیج برای همسر اولش مهسا پیراسته و خرید خودروی هیوندا ۲۰۱۴ برای خواهرش سارا امامی اشاره کرد.»

محمد امامی همچنین از سوی نماینده دادستان متهم به «پولشویی» از طریق «هنرمندان» شده است.

پرونده فساد در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان از سال ۹۵ به جریان افتاد. در همان زمان شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل صندوق بازداشت شدند. در این پرونده چهره‌های مشهوری پایشان به دادگاه باز شده و محکومیت‌های سنگین دریافت کرده اند، از جمله: پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت احمدی‌نژاد و هادی رضوی داماد محمد شریعتمداری وزیر کنونی کار و رفاه اجتماعی.

 

بیشتر بدانید : علت دقیق دستگیری محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد اعلام شد

بیشتر بدانید : جنجال نامه هنرمندان برای آزادی محمد امامی، تهیه کننده "شهرزاد" + عکس

بیشتر بدانید : دستگیری محمد امامی تهیه کننده شهرزاد به اتهام فساد مالی! 


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: rooziato.com