سوتی خنده دار در لباس تیم ملی برای بیلبورد جام جهانی + عکس
 شهرداری تهران پوستر از بازیکنان تیم ملی در آستانه جام جهانی منتشر کرده که در آن خبری از دو شماره ۶ و ۵ استفاده کرده است

بیلبورد برای تیم ملی با دو بازیکن شماره 5 و شماره 6 !

 در کمتر از یک هفته مانده به آغاز جام جهانی فوتبال اتفاقات پیرامون تیم ملی بسیار زیاد است و هر طرف را که نگاه می‌کنی یک حاشیه غیر فوتبالی وجود دارد.

اما در این میان برخی وقایع به گونه‌ای است که بر شعله این حواشی دمیده و آتش آن را بیشتر می‌کند. یکی از آخرین موارد بیلبوردهایی است که تحت عنوان "همه هوادار ایران" در سطح شهر تهران نصب شده است.

طرحی در نهایت بی‌سلیقگی و همراه با اشتباهات عجیب و غریبی که انگار طراح آن در تمام عمرش یک بار هم بازی فوتبال ندیده است و یا بازی فوتبال یک پدیده‌ای در جهانی دیگر و حتی در کهکشانی دیگر است که یک نفر برای او تعریف کرده که: «در هر تیم 11 نفر بازی می کنند و یکی از آنها دروازه بان است که لباسش با دیگران فرق دارد»، طراح گرامی هم طرح را کشیده است.

گاف خنده‌دار در طرح لباس تیم ملی روی بیلبورد
گاف خنده‌ دار در طرح لباس تیم ملی روی بیلبورد

اما کسی به طراح گرامی نگفته است که در یک تیم فوتبال هیچ وقت امکان ندارد 2 بازیکن با شماره 5 و یا شماره 6 وجود داشته باشد. تمامی بازیکنان هر کدام یک شماره خاص متعلق به خود دارند.

حال جدای از طراحی که اصلا در این کره خاکی نزیسته و فوتبال ندیده! آیا در تمام نهاد عریض و طویلی چون شهرداری تهران شخص دیگری متوجه این گاف بزرگ نشده است؟ آیا این طرح که بر روی بیلبورد در معرض دید عموم قرار گرفته هیچ ناظری، بخش کنترل کیفی، پیمانکاری یا ... ندارد که قبل از رونمایی چنین اشتباه فاحشی را گوشزد کند؟

آیا تا این حد با عجله و هول هولکی کار شده است که حتی یک بار هم به آن نگاه نکرده‌اند؟ و اگر چنین است چرا؟

یک نظریه دیگر هم وجود دارد که می‌گوید اینها هواداران تیم ملی هستند نه بازیکنان! و طبیعی است که 2 هوادار لباسی با یک شماره پوشیده باشند، در بالای آن هم نوشته شده است (همه هوادار ایران). در جواب آنها هم باید گفت: پس چرا دقیقا 11 نفر هستند به اندازه یک تیم فوتبال داخل زمین؟ چرا 15 نفر یا 20 یا 30 یا ... نفر نگذاشتند که این شائبه از بین برود؟ و مخاطب راحتتر بفهمد که منظور هواداران است!  

آیا طراح گرامی نمی‌داند که نه افراد متخصص بلکه مردم عادی هم متوجه خواهند شد که فیگور و شکل و شمایل نفر شماره 5 و نفر شماره 6 فقط دوباره کپی شده است و حتی زحمت به خود نداده که یک ذره تغییر در آنها بوجود آورد؟ مثلا رنگ موهایشان را عوض کند؟ اگر قرار باشد هوادار باشند 2 نفر عین هم با یک شماره فقط می‌تواند دوقلو باشد و در بیت 11 هوادار وجود 2 دوقلو هم واقعا عجیب است!

و نکته اساسی‌تر آیا هیچ هوادار خانمی برای تیم ملی در این کشور وجود ندارد؟ که کلا خانم‌ها را حذف کرده‌اند؟

یا شاید قصه دیگری وجود دارد و آن هم این است که اینجا مقصود همان 11 نفر بازیکنان تیم ملی است و به جای تکرار شماره 5 و یا شماره 6 حتما شمار‌ه‌های دیگری در این طرح بوده است و بعدا دستور رسیده که این شماره‌ها باید عوض شود و طراح هم از سر لج چنین کاری کرده است! عرض کردم شاید ... مثلا شماره 8 و شماره 10 که نیازی به گغتن ندارد معروفترین شماره 8 و شماره 10 تاریخ فوتبال ایران علی کریمی و علی دایی هستند.

البته این سناریو چندان دور از ذهن هم نیست به دلیل اینکه به دفعات در موارد مشابه تکرار شده است و در کشور ما سابقه دارد. این که هر کس در لیست سیاه قرار گرفت از همه صحنه‌ها حذف شود. اگر بازیگر سینما باشد، فیلم‌ها و سریال‌هایش اجازه نمایش پیدا نمی‌کنند و اگر سلبریتی باشد، تبلیغاتش از سطح شهر جمع می‌شوند. (مثلا همین چند مدت پیش بیلبوردهای شهاب حسینی به دلیل اظهاراتی که در باره نا آرامی‌های اخیر داشت از سطح شهر جمع شدند).

حتی دیده‌ایم که صدای عادل فردوسی‌پور از برنامه‌های آرشیویی یا مسابقات نوستالژیک ملی هم حذف شده چون او در سال‌های اخیر چهره منفور مدیران سیماست.

به هر جهت به هر دلیلی و با هر سناریویی نصب چنین بیلبوردی یک اشتباه محض است زیرا که به جایی ایجاد یکدلی و همراهی با تیم ملی فقط باعث ایجاد حواشی بیشتر شد. و البته بی احترامی به مخاطب، واقعا دستمریزاد!


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: asriran.com