محققان ایتالیایی برای آزمایش این فرضیه كه تابلوی مونالیزا، چهره‌ی تغییریافته‌ای از داوینچی است و او چهره‌ی خود را نقاشی كرده است، قصد دارند، محلی را كه گفته می‌شود، جنازه‌ی داوینچی...

به گزارش ایسنا، آیا داوینچی در تابلوی مونالیزا چهره‌ای متفاوت را از خود به تصویر كشیده است؟ 
به نقل از تایمز آن‌لاین، محققان ایتالیایی برای آزمایش این فرضیه كه تابلوی مونالیزا، چهره‌ی تغییریافته‌ای از داوینچی است و او چهره‌ی خود را نقاشی كرده است، قصد دارند، محلی را كه گفته می‌شود، جنازه‌ی داوینچی در آن دفن شده است، كاوش كنند و با بررسی جمجمه‌ی داوینچی و تهیه‌ی یك تصویر رایانه‌یی از صورت او، به پاسخی روشن در این زمینه برسند. گفته می‌شود، جنازه‌ی داوینچی در قلعه‌ی آمبویس (Amboise) در فرانسه دفن شده است.
در طول قرن‌ها، هویت مونالیزا محل بحث محققان بوده است. عده‌ای مونالیزا را مادر داوینچی و عده‌ای او را همسر یك تاجر فلورانسی دانسته‌اند. محققان می‌خواهند، پس از خارج كردن استخوان‌های داوینچی، دلیل مرگ او را مشخص كنند. در این‌باره، عده‌ای مرگ داوینچی را بر اثر بیماری سیفلیس می‌دانند.
محققان هم‌چنین قصد دارند، این امر را معلوم كنند كه آیا داوینچی مانند بسیاری از نقاشان هم‌عصر خود به‌دلیل استفاده از رنگ‌مایه‌های سمی برای تهیه‌ی رنگ، از مسمومیت پوستی رنج می‌برده است یا خیر.
البته مشكل دیگری كه محققان با آن روبه‌رو هستند، پیدا كردن اسكلت داوینچی از میان اسكلت‌های دفن‌شده در قلعه‌ی آمبویس است، چون در سال 1789 میلادی و در جریان انقلاب فرانسه، كلیسای محل دفن داوینچی آسیب دید و سپس بقایای تمام اجساد، در قلعه‌ی آمبویس دفن شد. به همین دلیل، محققان با مشكل شناسایی اسكلت داوینچی مواجه‌اند.
تاریخ اجرای این پروژه، تابستان امسال اعلام شده است.
  
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir