جشن بزرگداشت هفته تئاتر به همت خانه تئاتر از روز شنبه هفتم اردیبهشت با برگزاری شب بازیگر انجمن بازیگران خانه تئاتر در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز به کار کردو در آن از....
چهار بازیگر پیشکسوت تئاتر در شب بازیگر تقدیر شدند
نخستین جشن خانه تئاتر با عنوان شب بازیگر شب گذشته در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار و در آن از فهیمه راستکار، جعفر والی، رویا افشار و هوشنگ قوانلو تقدیر شد.
به گزارش خبرنگار مهر، جشن بزرگداشت هفته تئاتر به همت خانه تئاتر از روز شنبه هفتم اردیبهشت با برگزاری شب بازیگر انجمن بازیگران خانه تئاتر در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز به کار کرد.
بعد از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، افشین هاشمی و گروه وی برنامه پیش‌پرده‌خوانی را با مضمونی انتقادی به وضعیت تئاتر، بازیگران و بازسازی تئاتر شهر اجرا کردند که این برنامه شور و نشاطی خاص به فضای مراسم بخشید.

 
سپس پرویز پورحسینی به عنوان نماینده هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر روی صحنه آمد و بیانیه مربوط به این انجمن و پیام روز جهانی تئاتر را خواند. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه سال 86 سالی با مشکلات فراوان برای تئاتر بوده گفت: "به همین منظور تصمیم گرفته شد عنوان جشن را برداریم و به جای آن از عنوان شب بازیگر خانه تئاتر استفاده کنیم."
در قسمت دیگر مراسم بهرام ابراهیمی ـ که همراه با خسرو احمدی اجرای مراسم را بر عهده داشت ـ آماری از فعالیت‌های تئاتری سال 86 (گردآوری محمد ساربان) ارائه کرد و گفت: "سال 86 در 13 سالن نمایشی تهران 92 اثر به صحنه رفت و 681 بازیگر در آنها حضور داشتند. از این تعداد 171 نفر عضو خانه تئاتر بودند که معادل 25 درصد از انجمن 800 نفری خانه تئاتر است."
در ادامه این مراسم طبق تصمیم هیئت مدیره انجمن بازیگران و داوران بخش بازیگری خانه تئاتر به جای داوری و معرفی برگزیدگان بازیگری سال 86 از دیدگاه خانه تئاتر، از چند هنرمند باسابقه عرصه بازیگری تئاتر تقدیر به عمل آمد.
فهیمه راستکار اولین هنرمند این بخش بود که مورد قدردانی انجمن بازیگران خانه تئاتر قرار گرفت. او در میان تشویق حاضران روی صحنه رفت و گفت: "آنچه من را حیرتزده می‌کند این است که انرژی‌های ما صرف دست زدن می‌شود. فکر می‌کنم باید یک فکر اساسی درباره وضعیت تئاتر و بازیگری بکنیم."
وی افزود: "ما مقابل کسانی هستیم که حق ما را نمی‌دانند و این حرکتی ناشایست است. برای من عجیب است که چرا ما هنرمندان تئاتر نمی‌توانیم حق خود را به راحتی بگیریم. من از پیشکسوتان تئاتر خواهش می‌کنم کنار هم جمع شوند و این معضل را حل کنند زیرا تئاتر به صورت مستقیم و غیرمستقیم آموزش‌هایی را به جامعه منتقل می‌کند که از راههای دیگر مؤثرتر است."
جعفر والی، رویا افشار و هوشنگ قوانلو دیگر هنرمندان عرصه بازیگری تئاتر بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند. سپس بنا به درخواست مجری مراسم تمام حاضران در سالن به احترام روح هنرمندانی که سال گذشته چشم از جهان فروبستند، یک دقیقه سکوت کردند.
همچنین در این مراسم و توسط انجمن عکاسان تئاتر از سیف‌الله صمدیان به خاطر فعالیت مستمر در حوزه عکاسی تئاتر تقدیر به عمل آمد. اجرای نمایش "در انتظار گودو" توسط کاظم هژیرآزاد و هوشنگ قوانلو به کارگردانی هوشمند هنرکار، اجرای حرکات فرم گروه فرزانه کابلی و اجرای موسیقی زنده ایلیا منفرد از دیگر برنامه‌های اجرا شده در شب بازیگر خانه تئاتر بود.
جشن هفته تئاتر از هفتم تا 14 اردیبهشت توسط خانه تئاتر در تهران برگزار می‌شود و طی آن انجمن‌های مختلف این نهاد صنفی مراسم خود برگزار می‌کنند.
 
منبع : mehrnews