این فیلم ماجرای زمان كوچ یك ایل را روایت می‌كند. پدر علی به دلیل دعوا با دایی او و كمر دردی كه دارد، نمی‌تواند گله‌شان را به ییلاق برساند و علی تصمیم می‌گیرد كه...
 
به گزارش جام جم آن لاین، در حالی كه این روزها همه نگاه‌ها به پخش زنده مسابقات جام‌جهانی دوخته شده، كارگردان‌های گروه‌های مختلف سیمافیلم در تكاپوی تولید تله‌فیلم‌ها و مستندهای داستانی جذاب و متنوع هستند.
 فوتبال با هیاهوی یك ماهه‌اش همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. اما قرار نیست حركت پرسرعت قطار فیلمسازی متوقف شود. تجربه نشان داده كه مخاطبان تلویزیونی استقبال چشمگیری از قالب تولیدات نمایشی و داستانی تلویزیونی به عمل می‌آورند. در همین راستا ساخت آثار متنوع و پرمخاطب در این قالب در دستور كار مدیران تلویزیونی قرار گرفته است. نكته قابل توجه در اسامی كارهای در دست تولید، حضور پررنگ كارگردان‌های سینما در این پروژه‌هاست.
پیش‌تولید «دو تكه از قبله»
پروژه تلویزیونی «دو تكه از قبله» رسما وارد مرحله پیش‌تولید شد. این پروژه از تولیدات پیش روی گروه تله‌فیلم‌های اپیزودیك (چند قسمتی) است و حسن فرحی تهیه‌كنندگی آن را به عهده دارد. فیلمنامه «دو تكه از قبله» نوشته سعید نعمت‌الله است و پرویز شیخ طادی آن را بازنویسی كرده و داستان آن برگرفته از حدیث مسجد ضرار است. شخصیت‌های مثبت داستان آدم‌هایی روستایی هستند كه در یك مسجد قدیمی زندگی می‌كنند، اما در برابر آنها آدم پولداری قرارگرفته كه در بخش نوسازی شده روستا، مسجدی نو و شیك بنا می‌كند تا با استفاده از آن، اموال مردم را بالا بكشد و آنها را استثمار كند. این تله‌فیلم، یك اپیزود از مجموعه سرود زندگی است. تصویربرداری تله‌فیلم «پل» هم هفته گذشته در كرمانشاه به پایان رسید.
مجید پری‌خواه، تهیه‌كننده این كار با اعلام این مطلب گفت: این تله‌فیلم را شاپور شهبازی كارگردانی كرده و تصویربرداری آن بیش از یك ماه زمان برده است.
بازیگران پل علیرضا جلالی‌تبار، محمد معین تیرانداز، آرمین امیریان، امیر سعیدی و.. بوده‌اند و در آن، بلوغ شخصیتی یك نوجوان، محور اصلی داستان است كه طی مسائل و مشكلات مالی، وضعیت خانواده او از سطحی نسبتا مرفه به شرایطی فقیرانه تغییر می‌كند. او محله و مدرسه‌اش را عوض می‌كند و در دوستی با همكلاسی‌های جدید و وارد شدن به محیط كار، به نوعی بلوغ می‌رسد. این تله‌فیلم در گروه اجتماعی مركز سیمافیلم تولید می‌شود.
آغاز طرح پرسپولیس ـ شیكاگو
از گروه مناسبت‌های مركز سیمافیلم نیز خبرهای خوبی به گوش می‌رسد. ارد عطارپور نگارش فیلم مستند داستانی پرسپولیس ـ شیكاگو را آغاز كرده است.
او بتازگی و پس از پایان تحقیقات تكمیلی، نگارش متن این فیلم مستند داستانی را آغاز كرده است. ماجرای این مستند داستانی از این قرار است: زمان رضا شاه پهلوی، محققان آمریكایی از دانشگاه شیكاگو به منظور مرمت و مطالعه نوشتارهای حك شده بر روی یكسری از الواح باستانی تخت جمشید، به ایران می‌آیند و آنها را به كشورشان می‌برند اما پس نمی‌دهند و این موضوع، انگیزه انجام تحقیقات تكمیلی این فیلم مستند شده است. البته چند سال پیش دانشگاه شیكاگو نسبت به پس دادن این الواح ابراز تمایل كرد كه با شكایت دولت ایران از آنها، الواح را توقیف كردند و تاكنون نیز برای تحویل دادن آن، اقدامی انجام نشده است.
تصویربرداری «علفزار» به كارگردانی محمدعلی طالبی هم چند روز پیش به پایان رسید. جواد نوروزبیگی، تهیه‌كننده این تله‌فیلم با اعلام این خبر گفت: كاوه ایمانی نیز همزمان با تصویربرداری كار تدوین را انجام داده است. فیلم تلویزیونی كه به قلم محمد علی طالبی نوشته شده، ماجرای زمان كوچ یك ایل را روایت می‌كند. پدر علی به دلیل دعوا با دایی او و كمر دردی كه دارد، نمی‌تواند گله‌شان را به ییلاق برساند و علی تصمیم می‌گیرد كه به جای پدرش با گله همراه شود. او به اتفاق پیر ایل و چوپان جوانی به نام صادق گله‌هایشان را به سمت ییلاق حركت می‌دهند و...
گروه اجتماعی مركز سیمافیلم نیز تله‌فیلم پشت نیمه شب را در دست تهیه دارد. چندی پیش نسخه جدید این تله‌فیلم به كارگردانی سعید اسدی به سیمافیلم تحویل داده شد.
 
 گردآوری:گرو.ه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir