در این حراج مجسمه‌ای از «جواد سلیم»-هنرمند درگذشته عراقی (1961-1919 ) با عنوان «مادر و کودک» که تصویر آن روی جلد کاتالوگ بونامز نیز نقش بسته بود رکورد فروش 384 هزار دلاری را دریافت کرد...
 
به گزارش ایسنا، موسسه حراج بونامز در حالی ششمین حراج خاورمیانه و جنوب آسیای خود را شامگاه دوشنبه 11 اکتبر برابر با 19 مهرماه در هتل میراژ دبی برپا کرد که فروش 380 و 360 هزار دلاری آثار یک هنرمند عراقی و یک هنرمند ایرانی با وجود ارائه آثار مهمی از چند هنرمند برجسته هندی به اتفاق مهم این حراج بدل شد. 
در این حراج مجسمه‌ای از «جواد سلیم»-هنرمند درگذشته عراقی (1961-1919 ) با عنوان «مادر و کودک» که تصویر آن روی جلد کاتالوگ بونامز نیز نقش بسته بود رکورد فروش 384 هزار دلاری را دریافت کرد.
این اتفاق در حالی بود که به فاصله کمی از او، «فرهاد مشیری»- هنرمند پرآوازه ایرانی با تابلوی «نقشه ایران» خود به فروش 360 هزار دلاری دست یافت تا به این ترتیب نام ایرانیان را در کنار همسایگان عراقی‌شان در سالن حراج زبانزد کند.
 

تابلوی مشیری که 185×185 سانتی‌متر است،مربوط به سال 2001 می‌شود و با تکنیک رنگ روغن و ترکیب مواد روی بوم اجرا شده است.
موسسه بونامز در این حراج که به عرضه آثار مدرن و معاصر خاورمیانه و جنوب آسیا اختصاص داشت، در کنار آثار ایرانی‌ها، آثار هنرمندان کشورهای هند، پاکستان، سریلانکا، سوریه، مصر، عراق، فلسطین، تونس، لبنان، مراکش و ... را هم ارائه کرد. از هنرمندان بنام هندی این حراج می‌توان به «مقبول فدا حسین» و «سید حیدررضا» اشاره کرد که آثارشان به ترتیب 86 و 55 هزار دلار به فروش رفت.
از دیگر نكات جاب این حراج می‌توان به ارائه اثری از «مقبول فدا حسین» اشاره كرد كه که 250 تا 350 هزار دلار بر آورد قیمت شده بود اما به فروش نرفت.
سایر ارقام قابل توجه ششمین حراج خاورمیانه و جنوب آسیای بونامز شامل آثاری از حسین زنده رودی: بدون عنوان اول (96هزار دلار) ،بدون عنوان دوم (13 هزار دلار ) ، صدیقیان از پاکستان: شواهدی از پاریس( 90 هزار دلار )،ایمان بعلبکی از لبنان : من آن را سوزاندم ( 72 هزار دلار )، ژازه تباتبایی: مجسمه بدون عنوان (35 هزار دلار)، مسعود عربشاهی: بدون عنوان (30 هزار دلار)، علی اجلی: بدون عنوان (22 هزار دلار )، مهرداد شوقی: بدون عنوان ( 15 هزار دلار )، بهمن جلالی: بدون عنوان (18 هزار دلار)، مانیا اکبری: بدون عنوان ( 8400 دلار)، صادق تبریزی: بدون عنوان (16 هزار دلار)و ... می‌شود.
حراجی بونامز پیش از این در تاریخ 21 اردیبهشت ماه ( 11 می 2010 ) برای این که بتواند آثار بیشتری را از هنرمندان خاورمیانه و بخصوص هنرمندان ایرانی به فروش برساند این آثار را به نیویورک برد. این آثار در کنار آثار هنرمندان مطرح فرانسوی، آمریکایی، انگلیسی، ایتالیایی و مکزیکی عرضه شد. در میان هنرمندان ایرانی نام افرادی چون عباس کیارستمی، پرویز تناولی، فریده لاشایی، مارکو گریگوریان و... به چشم می‌خورد. در میان هنرمندان دیگر کشورها نیز نام‌های بزرگی چون آگوست رنوار، پابلو پیکاسو، فرنان لژه،ژان میشل باستیاک، جیم دین و دایمن هرست دیده می‌شد. در آن حراج «فرهاد مشیری» توانست به رقم فروش 80 هزار دلاری برسد.
گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir