این عید کوتاه، عجیب و غریب‌ترین رسوم را دارد! + عکس
در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به رسم‌ها و جشن‌های جالب عید تت در ویتنام، با ما همراه باشید

رسم‌های عجیب و جالب عید تت Tet در ویتنام

آنهایی که جنگ ویتنام را به خاطر دارند یا در تاریخ درباره‌ی آن خوانده‌اند، حتماً نام حمله‌ی تت را شنیده‌اند که تاثیر زیادی در سرنوشت جنگ ویتنام داشت. اما تت چیست و چه نقشی در فرهنگ مردم ویتنام دارد؟ در واقع تت همان جشن سال نوی ویتنامی است که از سال نوی چینی مشتق شده است. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به رسم‌ها و جشن‌های جالب عید تت در ویتنام، با ما همراه باشید.

عید تت تعطیل رسمی و آغاز سال نو در ویتنام محسوب می‌شود. گاهشمار ویتنامی، مشابه چینی و خورشیدی-قمری است. به طور معمول این عید مصادف با ماه ژانویه یا فوریه جشن گرفته می‌شود. واژه‌ی تت (Tet) مخفف شده‌ی عبارت «Tết Nguyên Đán» به معنی سال نوی قمری است. میلیون‌ها نفر هرساله هم‌زمان با عید تت به ویتنام سفر می‌کنند تا در کنار خانواده و دوستان خوش بگذرانند. البته حجم بالای سفر اهالی ویتنام می‌تواند تاثیر زیادی روی سفر افراد خارجی داشته باشد ولی اگر می‌خواهید شکوه این عید را تجربه کنید، حتما در عید تت راهی ویتنام شوید.

عید تت,عید ویتنام,عید تت ویتنام,مراسم عید تت ویتنام,سفر به ویتنام
مراسم عید تت در ویتنام


عید تت به نوعی یک مبدا برای شروع دوباره است. در این عید، بدهی‌ها صاف می‌شود، قهرها و کینه‌ها فراموش می‌شود و خانه‌ها را تمیز می‌کنند. همه‌ی این کارها با این هدف انجام می‌شود که خوشبختی و خوش‌شانسی در سال جدید رقم بخورد.

عید تت,عید ویتنام,عید تت ویتنام,مراسم عید تت ویتنام,سفر به ویتنام
جشن عید تت در ویتنام


رسم‌ها و سنت‌های عید تت در ویتنام

به دلیل این که در تعطیلات عید تت اکثر فروشگاه‌ها بسته هستند، مردم سعی می‌کنند هفته‌ها قبل از آن خریدها و آماده سازی‌های لازم را انجام دهند. مردم چیزهایی مثل هدیه، مواد غذایی و لباس می‌خرند. چند نوع غذا باید برای روز عید در خانه آماده شود و به همین دلیل فروشگاه‌ها شلوغ می‌شوند و هتل‌ها را چندین هفته زودتر رزرو می‌کنند.

عید تت,عید ویتنام,عید تت ویتنام,مراسم عید تت ویتنام,سفر به ویتنام
عید تت در ویتنام


مردم در روزهای عید تت صمیمی‌تر هستند و محبت بیشتری به همدیگر نشان می‌دهند. تمرکز اصلی روی این است که خوشبختی را بتوان در سال جدید به خانه‌ها آورد و کسب و کار را رونق بخشید. حتی برخی معتقدند روز اول سال هر طور پیش برود تا انتهای سال به همان شکل خواهد بود.

برای افراد خارجی که در این ایام به ویتنام سفر می‌کنند، همه جا شلوغ، پر سر و صدا و پر جنب و جوش دیده می‌شود. به ویژه این که در این روزها، ترقه بازی بین کودکان و نوجوانان طرفدار پیدا می‌کند. هدف از این ترقه بازی و انفجارها، ترساندن روح پلید شیطان برای دور کردن بدبختی و بدشانسی است.

عید تت,عید ویتنام,عید تت ویتنام,مراسم عید تت ویتنام,سفر به ویتنام
عید تت در ویتنام


با این که ویتنام در روزهای عید سال نو به شدت شلوغ می‌شود، اما در همین روزها می‌توان با سنت‌ها، بازی‌ها و جشن‌های ویتنامی خوش گذرانی کرد. در شهرهای ویتنام محل‌هایی برای اجرای نمایش، موسیقی و سرگرمی‌ آماده می‌شود. همانطور که در فرهنگ چینی نمایش رقص اژدها بسیار متداول است، در ویتنام هم نمایش مشابهی در روز عید اجرا می‌شود.

سفر به ویتنام در عید تت

همانطور که گفته شد بازار رفت و آمد در این روزها داغ می‌شود. خانواده‌ها به روستاها یا شهرهای والدینشان می‌روند و به همین دلیل حمل و نقل عمومی پر ازدحام می‌شود. اکثر مردم از چند روز قبل شروع به رزرو بلیط می‌کنند. اگر فردی قصد مسافرت به ویتنام را در عید تت داشته باشد، باید زمان بیشتری را به سفر اختصاص دهد چون زمان انتظار در صف‌ها و تاخیر‌ها را هم باید در نظر بگیرد.

عید تت,عید ویتنام,عید تت ویتنام,مراسم عید تت ویتنام,سفر به ویتنام
سفر به ویتنام در عید تت


برخی از ویتنامی‌ها هم از این ایام برای سفر به جاذبه‌های گردشگری کشورشان استفاده می‌کنند. از پرطرفدارترین مناطق، می‌توان به سواحل دریا و شهر «هوی آن» اشاره کرد. البته باید توجه داشته باشید که قیمت هتل‌ها هم با توجه به افزایش تقاضا افزایش پیدا می‌کند.

شروع سال نوی ویتنامی

در حالی که ایام و جشن‌های سال نوی چینی ۱۵ روز طول می‌کشد، عید تت فقط سه روز تا یک هفته است و در همین مدت چندین سنت قدیمی باید اجرا شود. روز اول باید در کنار خانواده باشند، روز دوم به دیدار دوستان می‌روند و در روز سوم به سراغ معلم‌ها و معبدها می‌روند. یکی از رسم‌های جالب عید تت که در بخش‌هایی از چین هم دیده می‌شود، رسم جارو نکردن در روزهای عید است چون می‌گویند امکان دارد با این کار خوش‌شانسی تازه را از خانه بیرون بریزید! همین رسم برای بریدن هم وجود دارد. در روزهای عید نباید موها یا ناخن‌ها را کوتاه کنید!

عید تت,عید ویتنام,عید تت ویتنام,مراسم عید تت ویتنام,سفر به ویتنام
عید تت در ویتنام


از رسم‌های جالب دیگر مرتبط با خوش‌شانسی در عید تت، درباره‌ی فردی است که اول از بقیه وارد خانه می‌شود. مردم ویتنام باور دارند که اولین فرد وارد شده به خانه در سال جدید می‌تواند با خودش خوشبختی با بدبختی بیاورد و به همین دلیل بزرگ خانواده یا فردی که زندگی موفقی دارد قبل از نیمه شب از خانه خارج می‌شود و بعد از وارد شدن به سال جدید به خانه برمی‌گردد تا مطمئن شود فرد دیگری اولین نفر نباشد.

عید تت,عید ویتنام,عید تت ویتنام,مراسم عید تت ویتنام,سفر به ویتنام
مراسم عید تت در ویتنام


زمان عید تت

عید تت وابسته به تقویم قمری چینی است و به طور معمول در اواخر ماه ژانویه یا اوایل فوریه جشن گرفته می‌شود. تت در همان روز سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود ولی گاه به خاطر اختلاف ساعت میان هانوی و پکن، یک روز جابه‌جا می‌شود. عید تت سال‌های بعدی مصادف با سال ۲۰۱۹ در روز ۵ فوریه است و در سال ۲۰۲۰ مصادف با ۲۵ فوریه.

 

بیشتر بدانید : آداب عید نوروز در کشورهای مختلف

بیشتر بدانید : جذاب‌ترین جشن های کشورهای مختلف در فصل بهار!

بیشتر بدانید : ژاپن؛ كشور ‌آداب و سنن

بیشتر بدانید : رقص و مراسم شادی در جمهوری آذربایجان به مناسبت نوروز + عکس و فیلم

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: lastsecond.ir