عکس های دیدنی از محله های قدیم تهران
 پس از تخریب حصار ناصری در حوالی محل دروازه قزوین، بلدیه تهران عصر پهلوی اول میدانی بنا نهاد که نام «میدان قزوین» به خود گرفت. تهران در دو محل دو دروازه قزوین داشته است. یکی....

گذری در تهران قدیم

در این گزارش تصاویری دیدنی از تهران قدیم را در این بخش به شما ارائه می دهیم. با ما همراه باشید:

دربند

دَربَند، یکی از محله‌های تهران از دهکده‌های قدیمی شمیران در شمال باغ سعدآباد است. محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران است. بر پایه نظرسنجی‌های انجام شده دربند نخستین گزینهٔ شهروندان تهرانی برای پذیرایی از میهمان خارجی و شهرستانی است و پس از آن فشم، لواسان، درکه و فرحزاد قرار دارند.
 

عکس های دیدنی از محله های قدیم تهران
دربند سال 1315

بیشتر بدانید : ماجرای ساخت مجسمه میدان دربند چیست؟ + تصاویر

خیابان پهلوی یا ولیعصر

خیابان پهلوی نام طولانی‌ترین خیابان شهر تهران و خاورمیانه است که در سال‌های اول حکومت رضا شاه ساخته شد. طول آن ۱۸٫۶ کیلومتر است که از میدان راه‌آهن تهران شروع و به میدان تجریش در منطقهٔ شمیرانات ختم می‌شود.

عکس های دیدنی از محله های قدیم تهران
خیابان ولیعصر در سال 1353

در ماه‌های اول انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدتی «خیابان محمد مصدق» خوانده می‌شد، اما سرانجام این خیابان به صورت رسمی به «خیابان ولی‌عصر» تغییر نام یافت. خیابان ولیعصر از مراکز سنتی خرید تهران است و پارک‌های بزرگ ملت و ساعی در حاشیه این خیابان قرار دارند.
 
در سال ۱۳۱۸سرتاسر خیابان از دو سوی آن با ۶۰هزار درخت چنار پوشیده شده‌بود، اما اکنون تنها بیش از ۸هزار چنار در سرتاسر خیابان باقی‌ مانده‌ است.

بیشتر بدانید : خیابان ولیعصر چگونه متولد شد؟!

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد از ابنیه دوره پهلوی اول است. تا قبل از طرح توسعه تهران چهارراهی کوچک بود.

عکس های دیدنی از محله های قدیم تهران
چهار راه حسن آباد در قدیم

منطقه حسن آباد که ناحیه شمال غرب آن روزهای طهران به شمار می آمد یکی از بزرگترین باغهای شهر بود. این باغ متعلق به میرزا یوسف آشتیانی بود که استخر بزرگ آن محل کنونی سفارت ایتالیاست.

مستوفی الممالک قبل از گسترش یافتن طهران و خراب شدن حصار شاه طهماسبی آن به سال 1286ق بیشتر زمینهای بیرون حصار تا بهجت آباد و از آنجا تا یوسف آباد ونک و اوین را خریداری کرد. پس از بزرگ شدن طهران باغ بزرگی ایجاد کرد و آن را به نام پسرش حسن، حسن آباد نامگذاری کرد. این وجه تسمیه حسن آباد است.
 
میدان حسن‌آباد که پس از انقلاب ایران به «میدان ۳۱ شهریور» تغییر نام یافته بود و دوباره به نام حسن‌آباد ثبت گردید میدان حسن‌آباد از میدان‌های تاریخی و بخشی از بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است. این میدان و ساختمان‌های گنبدی پیرامونش در سال ۱۳۰۹ ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

میدان قزوین

پس از تخریب حصار ناصری در حوالی محل دروازه قزوین، بلدیه تهران عصر پهلوی اول میدانی بنا نهاد که نام «میدان قزوین» به خود گرفت. تهران در دو محل دو دروازه قزوین داشته است. یکی دروازه عتیق قزوین که در حصار صفوی و در میدان شاهپور (وحدت اسلامی) قرار داشت و دیگری همین دروازه که در حصار ناصری واقع بود.
 

میدان توپخانه یا میدان امام خمینی

میدان توپخانه، میدان سپه یا میدان امام خمینی نام میدانی تاریخی واقع در مرکز تهران است. این میدان در سال ۱۲۸۴ شمسی به دستور امیر کبیر احداث و ساختمان‌های اطراف آن بارها تخریب و نوسازی شده‌اند.

عکس های دیدنی از محله های قدیم تهران
میدان توپخانه در سال 1332

میدان توپخانه از گذشته‌های دور مرکز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و همچنین محل تجمعات اعتراضی و اعدام برخی از محکومان معروف بوده‌است. این میدان در حال حاضر نوعی مرکزیت اداری و تجاری دارد.


بیشتر بدانید : گزارش خواندنی گردشگر خارجی از میدان توپخانه در 127 سال پیش!!

بیشتر بدانید : پیشینه شهر تهران

بیشتر بدانید : مکتبخانه در تهران قدیم

بیشتر بدانید : مشاغل تهران قدیم به روایت تصویر

بیشتر بدانید : تهران همان طهران است

 

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ