در نوروز 92 به این «5 موزه» حتما سری بزنید
شهر تهران در کنار کاخ - موزه‌ها و آثار تاریخی مشهورش،‌ بناها و موزه‌هایی را هم دارد که معمولا جزو اولویت‌های نخست گردشگران برای بازدید نیستند.

 موزه‌های «هنرهای ملی»، «رضا عباسی» که در گذشته به نام موزه‌ی «ایران» شناخته می‌شد،‌ «آبگینه و سفالینه‌های ایران»، «فرش ایران» و «نقاشی پشت شیشه» از جمله موزه‌های تهران هستند که دیدن آن‌ها در نوروز 92 خالی از لطف نیست.

هر گردشگر ایرانی با پرداخت یک‌هزار تومان می‌تواند به موزه‌های «نقاشی پشت شیشه» و «هنرهای ملی» وارد شود؛ اما گردشگران خارجی برای دیدن هر کدام از این دو موزه باید پنج‌هزار تومان بپردازند. برای دیدن هر کدام از موزه‌های «رضا عباسی»، «آبگینه و سفالینه‌های ایران» و «فرش ایران» هر گردشگر داخلی باید 1500 تومان بپردازد‌ و هر گردشگر خارجی باید 10هزار تومان بدهد.

 170 سال پیش‌ در زمان فتحعلی‌شاه‌، در محل ساختمان‌های وزارت فرهنگ و سازمان برنامه و بودجه‌، باغ بزرگی بود که از شمال تا خیابان هدایت و از جنوب تا میدان بهارستان را شامل می‌شد، اما امروزه از آن باغ و قصر، فقط حوض‌خانه‌ای باقی‌ مانده که به موزه‌ی هنرهای ملی تبدیل شده است و شاید همین، آن را از خطر نابودی حفظ کرده است. این ساختمان در 1309 هجری شمسی به موز‌ه‌ی «هنرهای ملی» تبدیل شد. برای دیدن این موزه باید به میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک، انتهای ساختمان وزارتخانه‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی بروید.

موزه‌ی «نقاشی پشت شیشه» با مساحتی حدود یک‌هزار مترمربع دربرگیرنده‌ی آثاری زیبا و متنوع از هنر نقاشی پشت شیشه است که در یکی از خانه‌های قدیمی تهران با معماری متعلق به سده‌ی اخیر، به نام خانه‌ی دکتر شقاقی برپاست‌. بنای موزه از سوی ورثه‌ی مرحوم دکتر شقاقی به شهرداری تهران واگذار شد و توسط شرکت توسعه‌ی فضای فرهنگی (وابسته به شهرداری تهران‌) به‌منظور ایجاد موزه‌ی نقاشی پشت شیشه بازپیرایی‌، تجهیز و آماده‌سازی شد. فروردین‌ماه 1377 این بنا در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت‌. این موزه در خیابان سعدی، خیابان قائدی قرار دارد.

 ساختمان موزه‌ی «آبگینه و سفالینه‌های ایران» به خودی خود می‌تواند برای علاقه‌مندان دیدنی باشد. این ساختمان متعلق به «قوام‌السلطنه»‌ - وزیر احمدشاه قاجار - بوده است‌. این ساختمان در دو طبقه و پنج تالار ساخته شده است‌. تالار 1 و 2 در طبقه‌ی اول و تالارهای دیگر در طبقه‌ی فوقانی قرار دارند.

این مجموعه تا 1330 محل سکونت و کار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن به‌مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت‌. سپس به ترتیب، سفارت افغانستان‌ و بانک بازرگانی بود و در سال 1355 با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی تغییرات آن شروع شد. ساختمان موزه هشت‌ضلعی است و در باغی به مساحت هفت‌هزار مترمربع قرار دارد. طرح‌های بدیع و در و پنجره‌های نفیس آن یادآور معماری عصر سلجوقی است. طراح ویترین‌های موزه، یک مهندس اتریشی به نام «هانس هولاین» است‌. تزیینات بنا شامل منبت‌کاری چهارچوب درها و پله‌هاست و آجرکاری نما در 50 نوع است‌.

برای دیدن موزه‌ی «آبگینه و سفالینه‌های ایران» می‌توانید به خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک 55 بروید.

موزه‌ی «فرش ایران» نیز در ضلع شمالی پارک لاله روبه‌روی فروشگاه سپه در خیابان فاطمی قرار دارد. این موزه 22 بهمن‌ماه 1356 افتتاح شد.

ساختمان موزه‌ی فرش ایران معماری شکیل و چشم‌گیری دارد که آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه دار قالی است‌. سطح نمایشی موزه 3400 مترمربع مساحت دارد که شامل دو تالار است و برای نمایش قالی‌های دست‌بافت و گلیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. تالار طبقه‌ی هم‌کف به نمایشگاه دائمی اختصاص دارد و تالار فوقانی برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت گلیم و قالی طراحی شده است‌.

در این نمایشگاه نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامه بایسنقری به‌نمایش درآمده است که گوشه‌هایی از ادبیات‌، اسطوره‌، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌دهد. این آثار در کارگاه قالی‌بافی استاد موسوی سیرت‌، به یاری هنرمندان جوان ایرانی و ذوق و سلیقه‌ی استاد دنیادیده و تکنولوژی کامپیوتری آفریده شده‌اند.

موزه‌ی «رضا عباسی» در بزرگداشت یکی از نگارگران عصر صفوی نامگذاری شده است. این موزه تشکیل شد تا مکانی برای گرد آوردن، پاس داشتن، مطالعه کردن و شناساندن دست‌مایه‌های به یادگارمانده از هنرمندان چیره‌دست کشور باشد. آثار این موزه از دوره‌ی پیش از تاریخ تا قرن 13 هجری قمری را شامل می‌شود.

مراکز و تالارهای تشکیل‌دهنده‌ی این موزه‌ی هنری که در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، شماره‌ی 972 قرار دارد شامل تالار پیش از اسلام و تالار هنرهای اسلامی در سه بخش آثار هنری و صنعتی، نگارگری و خوشنویسی است.

 این پنج موزه که تحت نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور هستند، از ساعت 9 تا 18 پذیرای علاقه‌مندان هستند.



 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پيشنهادي:
پیشنهاد میکنیم این 7 فیلم جذاب را ببینید + عکس
هر کس می‌خواهد ازدواج کند این فیلم را ببیند!
فیلم‌ها و چهره‌های جذاب کن 2013 + عکس
جدیدترین اثر «کریستو» پس از مرگ همسرش + تصاویر
چهره مشهور تلویزیونی «بانفوذترین چهره» آمریکا شد + عکس