ﻛﺘیبه ﺑﺮﺍی ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ ﻣﻌﻤﺎﺭ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺍﻫﻤیت ﻭ ﻗﺪﺍﺳﺖ ﺧﺎصی ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺖ ﺁﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺗﻮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ میﻛﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ کتیبه ای ﺯیبا، ﺩلنشین ﻭ ﺟﺬﺍﺏ ﺧﻠﻖ ﻛﻨﻨﺪ تا ﻫﺮ بینندﻩﺍی ﺭﺍ ﺗﺤﺖ تاثیر ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ. ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻬﻠﻮی ﺍﻭﻝ ﺑﺎ ﮔﺮایش ﺯیاﺩ ﺑﻪ ﺳﺒﻚ ﺑﺎﺳﺘﺎنی ﺩﺭ ﻣﻌﻤﺎﺭی ﻭ ﺑﺮﺍﻧگیختن ﺣﺲ ملیﮔﺮایاﻧﻪ، ﻧﻤﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی ایران ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻭﺿﻮﺡ ﺑﺮ ﺳﺮﺩﺭ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐﺎﺭگیری ﻣﻌﻤﺎﺭی غربی ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻬﻠﻮی ﺩﻭﻡ ﻭ ﺑﻪ دلیل ویژگیﻫﺎیی ﮐﻪ این ﻧﻮﻉ ﻣﻌﻤﺎﺭی ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩ، ﺗﺰئیناﺕ ﻧﻤﺎی ﻭﺭﻭﺩیﻫﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺳادگی ﺭﻓﺖ ﻭ ﺟﺎی ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﻨﮓﻫﺎی ﺗﺰئینی، سیمان، ﻣﻮﺍﺩ ﻭ ﻣﺼﺎﻟﺢ جدید ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﺣﺬﻑ تزئینات ﺩﺭ این ﻧﻮﻉ ﻣﻌﻤﺎﺭی ﺳﺒﺐ ﺍﺯ بین ﺭﻓﺘﻦ کتیبه ها ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻭﺭﻭﺩیﻫﺎی ﻣﻨﺎﺯﻝ شد.
وضعیت ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی ﻭ گرانی ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻭهزینه زیاد ﺳﺎﺧﺖ ﺳﺮﺩﺭﻫﺎ کتیبه ﻫﺎ نیز ﺍﺯ دیگر عواملی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭاین ﺭﻭﻧﺪ نزولی ﻧﻘﺶ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. امروزه با چرخ زدن در محلههای قدیمی تهران کمتر اثری از این سردرها دیده میشود و خود صاحبان منازل، سازمان شهرداری و میراث فرهنگی تهران نیز تمایلی برای حفظ این آثار ندارند.
وضعیت ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی ﻭ گرانی ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻭهزینه زیاد ﺳﺎﺧﺖ ﺳﺮﺩﺭﻫﺎ کتیبه ﻫﺎ نیز ﺍﺯ دیگر عواملی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭاین ﺭﻭﻧﺪ نزولی ﻧﻘﺶ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. امروزه با چرخ زدن در محلههای قدیمی تهران کمتر اثری از این سردرها دیده میشود و خود صاحبان منازل، سازمان شهرداری و میراث فرهنگی تهران نیز تمایلی برای حفظ این آثار ندارند.
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir
مطالب پیشنهادی:
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir
مطالب پیشنهادی:
کلیپ ساختن باران کوثری،برایش دردسر ساز شد + تصاویر
به محض اینکه چشمم به عزرائیل افتاد خودم را به مردن زدم + تصاویر
مسعود کیمیایی چهره مهناز افشار را خونین کرد!
دخترانی که پیکاسو به گریه انداخته بود + تصاویر
وقتی بخش جنجالی 20:30 روی آنتن نرفت!