اشکانیان از باتری استفاده می کردند!
از دیگر کاربردهای اعجاب انگیز این باتری، دادن شوک الکتریکی به بیماران، به ویژه بیماران روانی گزارش شده است.
«باتری اشکانی» نگاشته پروفسور ناصر کنعانی استاد دانشگاه فنی برلین آلمان با برگردان دکتر محمد شاهمیری استاد دانشگاه مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه علم و صنعت ایران توسط انتشارات کتاب سبز منتشر شده است.

باطری اشکانی الکتریسیته دو هزار سال قبل در ایران را بررسی می‌کند.

کاربرد واقعی تعدادی از اشیای باستانی کشف شده از دوران اشکانیان که با قدمت 2000 ساله، به شکل یک معمای مهندسی و چالش برانگیزترین گفت وگوهای روز دنیا در سال های 1938تا 2004 درآمده بود، سرانجام با تلاش دانشمند ایرانی، پرفسور ناصر کنعانی ـ نگارندۀ کتاب حاضر ـ در آلمان رمزگشایی شد.

نگارنده، در این کتاب برای نخستین بار و با تکیه بر پایه های تحلیلی و تجربی دانش مهندسی قرن 21 میلادی و به مدد تجربیات گستردۀ خود در این زمینه اثبات می کند که: «توانایی مهندسان ایرانی در دورۀ اشکانیان بدان پایه بود که از اختلاف پتانسیل موجود میان فلز مس و آهن و جداکننده هایی از جنس قیر در ظروف سفالین، برخوردار از یک محلول الکترولیت، برق تولید کنند.
 
از کاربردهای مهم این باتری، پوشش دهی طلا و نقره بر اشیای ساخته شده از سایر مواد فلزی بوده است. از دیگر کاربردهای اعجاب انگیز این باتری، دادن شوک الکتریکی به بیماران، به ویژه بیماران روانی گزارش شده است». این کتاب تاکنون توسط دانشمندان علوم مهندسی به زبان های روسی، آلمانی، فرانسه، ژاپنی، اسپانیایی و... ترجمه شده است.

یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین امپراتوری‌های تمام دوران که به ایران قدیم و کشورهای همسایه سلطنت کردند، توسط اشکانیان در 250 سال قبل از میلاد تا 250 سال بعد از میلاد بنیان‌گذاری گردید. آن‌ها خود را دارای تمدّنی با فرهنگ غنی و ثروت عظیم در این امپراتوری وسیع می دانسته‌اند.

شواهد و مستندات بی‌شماری مانند: مسکوکات، ظروف نوشیدنی شاخ‌گونه و ظروف سفالی که تاکنون کشف شده‌اند دلالت بر تمدن عظیم اشکانیان دارد. اکتشافات باستانی توسط گروه‌های مختلف در شهر تیسفون در سال‌های 1930 و 1936 منجر به کشف اشیای شگفت‌ا‌نگیزی مانند ظروف گلی (سفالی)، استوانه‌ای مسی و میله‌های آهنی گردید تا سال 2003 موسوم به جنگ خلیج فارس در عراق در تملک موزه ملی عراق در بغداد بود. در سال 1936، تعدادی اشیای خاص مانند یکی ظرف سفالی، با ارتفاع 14 و عرض 8 سانتی‌متر، یک استوانه مسی و یک میله آهنی باریک در منطقه خیوت ربوعه (Khujut Rabboua) در نزدیکی شهر تیسفون کشف گردید. از آنجایی که این محدوده، یک منطقه مسکونی اشکانی محسوب می‌گردید، یافته‌های باستانی را متعلّق به دوران امپراتوری اشکانیان می‌دانستند.

این کتاب شامل 6 فصل با عنوانهای زیر است:

مقدمه

اشکانیان

کشف بزرگ

فرضیه‌های کونیگ

منبع انرژی الکتریکی

آب‌کاری طلا

کاربردهای پزشکی

موافقین و مخالفین

نتیجه‌گیری
 
  
 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
 www.seemorgh.com/culture
منبع:ayam.jamejamonline.ir
  
 مطالب پیشنهادی:
هنگامه قاضیانی، طناز طباطبایی و حسین یاری در اولین فیلم شهاب حسینی
لیلا حاتمی، فعالِ حقوق زنان
خدا افرادی مانند پارسا پیروزفر را زیاد کند!
پا درمیانی برای آشتی دادن آزاده نامداری و فرزاد حسنی!
مایلم بخشی از تاریخ ایران را به ایران برگردانم!