بعلاوه او متوجه شد كه اعلام آمادگی امام برای بازگشت به میهن و جلوگیری از ورود ایشان، مردم را بیش از پیش به هیجان آورده و ابعاد ناآرامی‌ها را وسعتی غیر قابل توصیف بخشیده است. روز موعود...
 

درحالی كه دولت بختیار درباره نحوه جلوگیری از ورود امام خمینی به ایران هنوز مشغول رایزنی بود، امام آماده بازگشت به ایران شدند.
ایشان پیش از اینكه عناصر وابسته به رژیم پهلوی در جهت جلوگیری از ورود ایشان به میهن حركتی كنند، با اعلامیه‌ای راه توطئه را بستند و اعلام كردند به رغم بسته بودن فرودگاهها و پخش شایعاتی برای جلوگیری از این سفر، ایشان هر زمان بخواهند به ایران مراجعت می‌كنند.
كمیته استقبال در تهران برنامه مفصلی برای استقبال از ایشان تهیه دید. بازماندگان رژیم پهلوی، بازگشت امام را به مصلحت خود نمی‌دانستند، درحالی كه مساله مراجعت رهبربه سرعت در راس همه خواست‌های ملت قرارگرفته و به نخستین درخواست اجتماعات و تظاهرات عظیم مردمی تبدیل شده بود.
مسجد  دانشگاه تهران به مركز ثقل این تقاضا تبدیل شد. تحصن دانشگاهیان و علما در دانشگاه تهران مبارزه را شدیدتر كرد. سرانجام این تحصن و دیگر حوادث روزهای بعد، دولت بختیار را مجبور به تن دادن به درخواست مردم وگشودن فرودگا ه کرد.
درست در آخرین ساعات روز 9 بهمن ماه سال 1357 ناگهان بختیار اعلام کرد که فرودگاه برای ورود «آیت الله خمینی» باز است. به گفته بختیار او نمی‌توانست مانع بازگشت یک تبعه ایرانی به کشورش بشود.
بعلاوه او متوجه شد كه اعلام آمادگی امام برای بازگشت به میهن و جلوگیری از ورود ایشان، مردم را بیش از پیش به هیجان آورده و ابعاد ناآرامی‌ها را وسعتی غیر قابل توصیف بخشیده است. روز موعود به سرعت نزدیك می‌شد و مردم بی‌صبرانه خود را برای پرشكوه ترین استقبال در سراسر تاریخ معاصر ایران آماده مر کردند.
سرانجام صبح روز 12 بهمن سال 1357 فرا رسید، رهبر انقلاب پس از چهارده سال و چند ماه تبعید با هواپیمای 747 شركت "ایرفرانس " عازم ایران شدند.
یكصدوپنجاه تن از زبده‌ترین خبرنگاران خارجی كه عمده‌ترین شبكه خبری دنیا را تشكیل می‌دادند، همراه امام در "پرواز انقلاب" حضور داشتند.
در فرودگاه پاریس، امام ضمن پیامی به ملت فرانسه، از میهمان نوازی و آزادمنشی مردم و دولت فرانسه و اهالی نوفل لوشاتو تشکر کردند به چند سوال خبرنگاران پاسخ گفتند. ایشان در مورد بختیار، مواضع قبلی خود را تکرار کردند و گفتند: «ملاقات را نمی‌پذیرم مگر آنکه استعفا دهد و کنار رود» در مورد ارتش، ضمن تایید تماسهایی که در تهران با ارتش بوده است گفتند: «اگر مقتضی بدانم، باز تماس حاصل خواهیم کرد.»
امام با 50 نفر از همراهان، به ایران بازگشتند. كمیته استقبال مسئولیت امور انتظامی را بر عهده داشت. چگونگی استقبال مردم از امام خمینی (ره) در تاریخ معاصر ایران بی‌سابقه است.
مراسم ورود امام، به طور زنده از صدا وسیما پخش می‌شد. فرستنده تلوزیون در حال پخش مستقیم مراسم استقبال بود و میلیونها بیننده مشتاق، شاهد فرود هواپیمای حامل امام (ره) و همراهان و باز شدن درهای هواپیما بودند.
در همان زمان كه لحظه تاریخی ورود امام و خروج ایشان از هواپیما نشان داده شد، ناگهان استودیوهای پخش توسط گارد شاه به اشغال درآمد، برنامه پخش مستقیم قطع و سرود شهنشاهی پخش شد.
پرپیدا بود كه رژیم باچنین برخوردی چگونه خشم عمومی ملتی را كه سرا پا شور و هیجان بود برخواهد انگیخت.
هواپیمای ایرفرانس حامل امام و همراهان در ساعت30/9 صبح در فرودگاه مهر آباد به زمین نشست. لحظاتی بعد امام خمینی  پا بر خاک میهن گذاشتند.
ایشان در سخنان کوتاهی پس از تشکر از استقبال کنندگان، با تکرار برنامه سیاسی خود دولت بختیار را غیر قانونی و غاصب اعلام کردند.
جمعیت انبوهی كه از همه سوی ایران به استقبال رهبركبیر انقلاب رفته بودند در طول مسیر حركت ایشان در دو طرف خیابان ساعتها به انتظار ماندند، تا حتی برای یك لحظه هم كه شده از نزدیك چهره رهبر دور از وطن خود را ببینند. همه شهر گلباران و چراغانی بود. شادی و لبخند بر چهره ولبان همه نقش بسته بود.
امام در ابتدا قصد داشتند در دانشگاه تهران كه تا آن روز یكی از پایگاه‌های مهم انقلاب بود چند دقیقه‌ای صحبت كنند، اما فشار جمعیت به حدی بود كه این كار غیر ممكن می‌نمود، لذا بطور مستقیم به "بهشت زهرا" تغییر مسیر دادند و این خود نمایانگر احترام و ارزشی است كه امام قلبا به شهیدان راه آزادی داشتند.
مقصد امام در بهشت زهرا مزار شهدای گلگون كفن 17 شهریور بود. در بهشت زهرا امام طی سخنانی بیش از هر چیز بر آزادی واستقلال میهن تکیه کردند وبا تاکید بر حاکمیت ملی نقش مردم در تعیین سرنوشت خود، غیر قانونی بودن مجلس شورای ملی وسنا را مطرح کردند.
ایشان فرمودند: چنانچه حكومت و سلطنت دولتی و فردی، در یك مرحله رای مردم بوده باشد و آن حكومت و دولت مشروعیت قانونی داشته باشد، این امر، حق آن مردم و نسلهای بعدی را از بین نمی‌برد كه هر زمان آن تصمیم را نادرست دیدند، آن را لغو كنند.
در این سخنرانی تاریخی و مهم، ایشان محورهای اساسی حكومت آینده را ترسیم كردند و فرمودند درباره تعیین دولت به پیشتیبانی از مردم اقدام خواهند كرد.
به این ترتیب روز 12 بهمن سرآغاز دهه فجر ، به عنوان یک روز فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب ایران ثبت شد ودر خاطرویاد ملت ایران برای همیشه باقی ماند.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: markaz2-saqez.blogfa.com