«ایران مینیاتور»گلچینی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی ایران در هر استان، در «جوادآباد» ورامین نمود پیدا می‌کند.

از چند سال پیش بوستان مینیاتور در شرق تهران با هدف نمایش ماکت‌های مینیاتور آثار میراث جهانی که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌اند در سه هکتار ایجاد شده‌اند و البته این پروژه برای تکمیل هنوز در دست اجراست؛ حالا با پروژه‌ای بزرگ‌تر از سوی شهرداری ورامین قرار است ایران در سایزی بزرگ‌تر از بوستان مینیاتور تهران در بخشی کوچک از پایتخت، یعنی جوادآباد ورامین ایجاد شود.

مهدی کچویی، شهردار شهر جوادآباد ورامین در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح داد: در این طرح که از چند سال گذشته عملیات مطالعاتی آن آغاز شده است، همه‌ی اقدامات مهمی که از سال 1945 از سوی کشورهای مختلف در دنیا در ایران انجام شده است، توسط یک تیم قوی و به صورت بین‌المللی در دست بررسی و مطالعه است.

او با تاکید بر این‌که در این طرح، ایران کوچک در مقیاسی کوچک‌تر ایجاد می‌شود، افزود: این پروژه که قرار است در زمینی به مساحت 140 هکتار اجرایی شود، با همکاری بخش خصوصی و در هشت تا 10 فاز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با پایان هر فاز این پروژه، آن بخش را به بهره‌برداری برسانیم و حتی احتمال به بهره‌برداری رساندن فاز نخست این پروژه تا دو سال آینده وجود دارد.

کچویی همچنین اظهار کرد: در این مساحت 140 هکتاری، پنج هکتار برای هر استان در نظر گرفته شده است و حتی قصد داریم بناهای شاخصی مانند مسجد امام (ره) اصفهان و میدان آزادی در تهران را در مقیاس اصلی خود در طرح «ایران مینیاتور» اجرایی کنیم.

به گفته‌ی وی، برای آغاز عملیات اجرایی این طرح فقط کارهای واگذاری زمین توسط بخش حقوقی باقی مانده که آن نیز در حال عملیاتی شدن است.

شهردار شهر جوادآباد ورامین معتقد است: در طرح «ایران مینیاتور» که در هفت جلد کارهای آن در دست طراحی است علاوه بر ساخت بناهای تاریخی شاخص هر استان، مکان‌های دیگری مانند اقامتگاه، بازار، رصد ستارگان، شترسواری، رالی و برخی مکان‌های مسکونی نیز ساخته می‌شود.

وی هدف از طراحی و اجرایی شدن این پروژه را ایجاد فضاهای تفریحی، اکوتوریسم، گردشگری و کشارزی در سطح بین‌المللی دانست.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir