نزدیکی زیاد دکتر 80 شغله به محمدرضا شاه!
دکتر ایادی پزشک محمدرضا شاه و نزدیکترین فرد به شمار رفته و دارای 80 شغل بوده است.

با عبدالکریم ایادی آشنا شوید

عبدالکریم ایادی در سال 1286 در تهران متولد شد. وی فرزند محمدتقی ایادی از رهبران برجسته بهایی بود. ایادی در ابتدا در فرانسه در رشته دامپزشکی تحصیل می‌کرد. اما پس از گذشت مدتی تغییر رشته داد و در رشته پزشکی به تحصیل پرداخت. بعد از اتمام تحصیل به ایران آمد و در ارتش مشغول به خدمت شد.

نزدیکی به محمدرضا شاه
دکتر ایادی رابطه بسیار نزدیکی با محمدرضا شاه داشت. او فردی بود که به وضوح در پی کسب قدرت و به طور آشکار در حال ترویج دین بهایی بود.

به دلیل نزدیکی بسیار زیاد او به شاه لقب گریگوری راسپوتین درباره پهلوی را داده بودند او تمام پیام‌های اطرافیان شاه را به وی انتقال می‌داد به علاوه شاهپور علیرضا اعتقاد داشت که دکتر ایادی قدرت شفای خارق‌العاده‌ای دارد. افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی دکتر ایادی در طی سال‌های 70-1960 قدرت سیاسی و ا قتصادی ایادی افزایش فراوانی پیدا کرده بود. به طوری که در سال 1975 ساواک گزارشی را منتشر کرد که ایادی دارای 80 شغل است.


بیماری محمدرضا شاه
در سال 1974 در پی دردی که شاه در دنده خود احساس می‌کرد، تشخیص دادند که شاه به بیماری سرطان خون مبتلا است. اما ایادی  از پزشکان خواست تا این موضوع پنهان بماند. دکتر ایادی بیماری شاه را به همراه اسدا‌... علم و عباس صفویان از خانواده او دیگران پنهان کرد.
 
خروج از ایران
گفته می‌شود دکتر ایادی از جمله کسانی بود که شایعات فراوانی مبنی بر اختلاس‌های بسیار او وجود داشته است.

وی برای خروج از ایران به کمک شاه پاسپورت و ویزای خود را دریافت کرد.

مرگ مرد مرموز دربار
دکتر ایادی در سال‌های پایانی عمر خود به بیماری سرطان مبتلا شده بود. به همین علت و برای درمان به پاریس رفت. سپس به ژنو رفته و در سال 1359 در همان‌جا فوت کرد.

در سریال " معمای شاه " نقش این فرد را حسین محب اهری بازی می کند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir