‎اشرف پهلوی از اولین زنانی بود که کشف حجاب کرد!
اشرف پهلوی و خواهرش، شمس، جزو اولین زنان ایرانی بودند که بدون پوشاندن موی سر در بین عموم ظاهر شدند، و این یعنی شکستن هنجارهای سنتی در یک کشور شیعه

شاهزاده ‎ی ایرانی اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی شاه

به گزارش سیمرغ شاهزاده‎ی ایرانی اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی شاه عزل شده‎ی این کشور که زندگی با شکوهش مثال کاملی از افراط‎های حکومت برادرش بود، بعد از چند دهه‎ تبعید از دنیا رفت. او 96 سال سن داشت.

بسیاری از افراد در ایران اعتقاد دارند که قبل از انقلاب اسلامی این کشور در سال 1979 شاهزاده اشرف نقش یک قدرت واقعی را پشت برادرش، محمد رضای پهلوی، داشته است و هدایت کننده‎ی او به سمت جلو برای کسب قدرت در کودتای 1953 بوده است که آمریکایی‎ها پشت آن قرار داشتند. در پرتره‎ای که از او توسط Andy Warhol کشیده شده و دارای لبانی سرخ و موهایی مشکی است تصویری جاویدان دارد، ولی سال‎های زیادی که باعث شدند شاهزاده اشرف از قدرت فاصله بگیرد بیشتر شباهت به یک تراژدی اثر شکسپیر دارند. بعد از انقلاب اسلامی ، پسر او در خیابان‎های پاریس کشته شد، برادر دوقلوی او اندکی بعدتر به دلیل ابتلا به سرطان از دنیا رفت، خواهر زاده‎ی او در سال 2001 به دلیل استعمال بیش از حد مواد در لندن  مرد و 10 سال بعد خواهر زاده‎ی دیگرش خودش را در شهر بوستون کشت.

icon_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید : ماجرای ازدواج اشرف پهلوی!

8f06f6f074b8f1018c0f6a706700cf5b.jpgسخنرانی اشرف پهلوی در روز ملی زنان در مکزیک -1

با اینحال، او همیشه مدافع حکومت برادرش بود و به گذشته‎ی سلطنتی خود پایبند بود.

او در مصاحبه‎ای در سال 1983 با خبرگزاری آسوشیتدپرس در پاریس گفت "شب، زمانی که به اتاقم می‎روم، زمانی که تمامی افکار به ذهن هجوم می‎آورند، من تا ساعت 5 یا 6 صبح بیدار می مانم. کتاب می ‎خوانم، نواری مشاهده می‎کنم، تا سعی کنم فکری نکنم. ولی خاطرات شما را ترک نخواهند کرد."

3994096_150.jpgخانه اشرف پهلوی -2

رضا پهلوی، پسر شاه، روز 5 شنبه 17 دی 1394 در پستی در فیسبوک خبر مرگ عمه‎ی خود را منتشر کرد. وب سایت شخصی اشرف پهلوی مرگ او را در روز پنجشنبه بدون جزییات بیشتری، اعلام کرد.

related-icon-1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویلای اشرف پهلوی و بهروز وثوقی در وسط دریاچه ارومیه + تصاویر

Robert F. Armao، شخصی که سالیان سال مشاور شاهزاده اشرف در نیویورک بوده است، گفت که شاهزاده در روز پنجشنبه در اروپا از دنیا رفت، او جزییات بیشتری در رابطه با مرگ او بیان نکرد. او گفت که برای مراسم خاکسپاری برنامه‎هایی در نظر گرفته نشده بوده است.

c7aaf9c474b8f1018c0f6a706700d8d4.jpgاشرف پهلوی در کاخ الیزه پاریس -3

در ایران، رسانه‎های داخلی با اعتماد به گزارش‎های بین المللی مرگ او را اعلام کردند. تلویزیون ملی گزارش داد که او در مونت کارلو مرده است و او را به عنوان فردی توصیف کرده است که به خاطر فساد مشهور بوده است، چیزی که Armao آن را مورد نکوهش قرار می‎دهد.

او گفت "اعلی حضرت به خاطر کشورش تلاش بسیاری کرد، هر قدر وجود انسانی او می‎خواهد خطاکار باشد."

شاهزاده اشرف در 26 اکتبر سال 1919 به دنیا آمد و دختر رضا شاه بود، که به دنبال کودتای 1921 که پشت آن بریتانیا قرار داشت به قدرت رسید و بعدا به دنبال هجوم بریتانیا و شوروی در سال 1941 مجبور به ترک تاج و تخت شد. در سال 1953، آمریکا کمک به شکل گیری کودتایی کرد تا نخست وزیر منتخب مردم یعنی محمد مصدق برکنار شود، چون می‎ترسید که او میل به ارتباط با دولت شوروی داشته باشد. چنین چیزی باعث به قدرت رسیدن برادر اشرف شد و عرصه را برای شکل گیری دهه‎ها بدگمانی بین دو کشور به وجود آورد.

3994097_178.jpgخانه اشرف پهلوی -4

ولی طبق گزارش محرمانه‎ای که در CIA در رابطه با کودتا وجود داشت و در سال 2000 ابتدا توسط نیویورک تایمز منتشر شد، شاه "مردی با عدم قدرت تصمیم گیری" بود. طبق این گزارش برای اینکه کودتا اجرا شود، توطئه گران با خواهر دوقلوی پر انرژی و قدرتمند شاه ارتباط برقرار کردند که در ارتباط با نمایندگان بریتانیایی و آمریکایی قرار داشت. بعد از "فشار قابل توجهی" از سوی اشرف و یک ژنرال آمریکایی، شاه موافقت کرد. 

icon_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید : تصویر منتشر نشده از محمدرضا، شمس و اشرف پهلوی/ عکس

همانطور که دولت برادرش در رفاه کامل حکومت می‎کرد و پلیس مخفی او فعالان سیاسی را شکنجه می‎کرد، شاهزاده اشرف به دنبال انتصابی از سوی سازمان ملت متحد تمرکز بر حقوق زنان داشت. او و خواهرش، شمس، جزو اولین زنان ایرانی بودند که بدون پوشاندن موی سر در بین عموم ظاهر شدند، یعنی شکستن هنجارهای سنتی در یک کشور شیعه. او همچنین مامور ایران برای اجرای دیگر ماموریت‎های دیپلماتیک بود.

94c4f7bf74e2f1018c0f6a70670047db.jpgمصاحبه اشرف پهلوی در نیویورک -5

او سفرهای زیادی می‎کرد و به خاطر فعالیت با French Riviera، نشریه‎ی فرانسوی که از او به عنوان "La Panthere Noire," یا "پلنگ سیاه" یاد می‎کرد، مشهور شده بود.

icon_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg اگر می خواهید بیشتر بدانید : اشرف پهلوی در گذر زمان

او در سال 1977 از یک ظاهرا ترور در شهر کن فرانسه که باعث کشتن همراهش و زخمی کردن راننده‎اش شد، جان سالم به در برد.
مخالفان سیاسی در دوره‎ی شاه مخالف رفتار شاهزاده اشرف بودند و او را فاسد قلمداد می‎کردند، و به خاطر رابطه‎ی عاشقانه‎ی کاملا بارز با بازیگران ایرانی و اشخاص مهم جامعه نکوهش می‎کردند.

بعد از برکناری برادرش در سال 1979 به دنبال انقلاب اسلامی، شاهزاده اشرف بین خانه‎هایی در پاریس، نیویورک و مونت کارلو در سفر بود. او یک شرح حال منتشر کرد و بلافاصله بعد از واژگونی حکومت سخنان زیادی را گفت.


3994099_754.jpgخانه اشرف پهلوی -6

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال 1983 گفت "بعد از مرگ برادرم، اگر ما آنطور که بعضی از مردم می‎گفتند 65 میلیارد دلار داشتیم، به راحتی تمام ایران را باز پس می‎گرفتیم."

icon_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید : خبر درگذشت اشرف پهلوی+ تصاویری از خانه مجلل‌اش

شاهزاده اشراف در طول زندگی‎اش سه باز ازدواج کرد و طلاق گرفت و سه فرزند داشت. او در سال‎های آخر از بین انظار عمومی کم کم محو شد، گرچه در مراسم خاکسپاری رییس جمهور آمریکا در سال 1994 یعنی ریچارد نیکسون شرکت داشت. و او همیشه مدعی بود که از هیچ چیزی پشیمان نیست.


تهیه و ترجمه : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ