در مورد نیروی هوایی ایران چه می دانید؟
 نیروی هوایی در سال ۱۳۰۳ و به کوشش نخست وزیر وقت، رضاخان سردارسپه بنیانگذاری شد. 

19 بهمن روز نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران

در روز 19 بهمن 1357 نظامیان متعهد نیروی هوایی، با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در مدرسه رفاه و بیعت با حضرت امام (ره) ، سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگ‌های زرین انقلاب اسلامی به ثبت رسانیدند. این حماسه حضور و بیعت قاطعانه ارتش، طلیعه خجسته پیوند ارتش با ملت مسلمان و انقلابی بود. اینگونه بود که ارتشی که مهمترین پشتوانه رژیم استبدادی پهلوی می‌نمود و با اتکای به این ارتش، سردمداران غربی و استکبار جهانی، ایران را جزیره ثبات می‌دانستند، بعلت تحولی که انقلاب در روح انسان ها پدید آورده بود، در خدمت آرمان انقلاب اسلامی درآمد و در طول انقلاب نیز خصوصا در 8 سال دفاع مقدس حماسه‌های پر شوری در دفاع از کیان اسلام و انقلاب آفرید. تصویر بیعت پرسنل نیروی هوایی ارتش به هنگام بیعت و سلام نظامی در مقابل امام خمینی که در روزنامه‌های فردای آن روز چاپ شد، صفوف استوار و منظم نظامیان نیروی هوایی، نیروی انقلابی مردم را فزونتر کرد. اکنون تنها سه روز تا پیروزی انقلاب اسلامی باقی مانده بود و مردم ایران هر روز اطمینان بیشتری پیدا می کردند که به پیروزی انقلاب و سرنگونی رژیم شاه نزدیکترند.


 

نیروی هوایی در سال ۱۳۰۳ و به کوشش نخست وزیر وقت، رضاخان سردارسپه بنیانگذاری شد. در خرداد ۱۳۰۳ حکم عمومی برای تأسیس نیروی هوایی صادر گردید و سرهنگ احمد نخجوان به ریاست آن برگزیده شد.

 احمدخان نخجوان اولین فرمانده نیروی هوایی ایران و به باور بسیاری نخستین خلبان ایرانی بود. او سال‌ها وزارت جنگ و فرماندهی نیروی هوایی ایران را بر عهده داشت.

او اولین خلبان ایرانی است که در ۵ اسفند ۱۳۰۴ یک هواپیمای برژت – ۱۹ را با پرچم و نشان ایران از فرانسه به پایگاه قلعه مرغی تهران پرواز داد. ،وی در فرانسه دوره دیده بود و فقط ۲۰۰ ساعت پرواز داشت. بدین ترتیب در این تاریخ اولین هواپیمای نیروی هوایی ایران با خلبانی یک ایرانی مرزهای بین المللی را درنوردید و به فضای پروازی ایران رسید. در همین دوره زمانی نیروی هوایی ایران از قالب یک اداره کوچک در ستاد فرماندهی ارتش خارج شده و به یک نیروی جداگانه تبدیل شده بود.

نیرو هوایی ایران همچنان به رشد کمی و کیفی خود ادامه داد تا در سال ۱۹۷۹ حدود ۱۰۰٬۰۰۰ نیروی انسانی را شامل می‌شد که حدود ۵۰۰۰ نفر از آنان را خلبانان مجرب تشکیل می‌دادند.

 

قریب به اتفاق خلبانان هواپیماهای جنگنده، آموزشهای مهارت پروازی را در پایگاه‌های آموزشی نیروی هوایی آمریکا سپری می‌نمودند و تعداد کمی نیز دوره‌های خود را در انگلستان و پاکستان سپری کرده‌اند.

 

نیروی هوایی قبل از انقلاب دارای بیش از 450 هواپیمای جنگی پیشرفته، شامل پیشرفته ترین هواپیما های شکاری آن زمان یعنی(تامکتF-14 )بود و حدود پنج هزار خلبان ورزیده در اختیار داشت ودر سال 1357،در مقایسه با نیروی زمینی ودریایی، بسیار پیشرفته تر بود و در بین نیروهای هوایی جهان ، بی مانند! در حدود 76 فروند بالگرد و 15 اسکادران موشک زمین به هوا نیز این توانایی را تکمیل میکرد و 166 فروند (F-5)،190فروند فانتوم و77 فروند تامکت بخشی از هواپیماهای مذکور به حساب می آمدند.

موسیقی

این قدرت نظامی با وجود مشکلات و تحریمهای موجود در طول هشت سال جنگ ایران و عراق، از دانش و مهارت خلبانهای زبده خود بهره برد. خلبانان ایرانی برخود وظیفه می دانستند که ضمن انجام موفق عملیات محوله و دفاع از خاک میهن، هواپیماهای جنگنده خود را سالم و تا حد امکان قابل تعمیر به آشیانه بازگردانند چون در شرایط تحریم و قطع رابطه با کشورهای غربی امکان جایگزین کردن آنها وجود نداشت. 

شایان ذکر است که در ادامه جنگ تحمیلی، نیروی هوایی در عملیات شکست حصر آبادان با به کار گرفتن هواپیماهای شکاری و عکسبرداری هوایی و شناسایی تاکتیکی قبل از اجرای عملیات بر فراز منا‌طق اشغالی و عقبه جبهه ها و به دست آوردن اطلاعات جامعی از قوای عراق در اجرای این عملیات شرکت کرد که با پیروزی کامل در مهر ماه 1360انجام شد .

سپس درعملیات طریق القدس که به منظور آزادسازی بستان وتامین تنگه چزابه انجام شد ،در ابتدا خلبانان نیروی هوایی ،روزانه با انجام ده ها سورتی پرواز به بمباران خطوط مقدم جبهه ها پرداختند و سپس ماموریت های تامین اطلاعات تاکتیکی،طرح ریزی برای تهیه آتش پشتیبانی از هوا ،قطع خطوط مواصلاتی و ایجاد شکاف در خطوط مستحکم تماس ,تامین دفاع هوایی از عقبه و عمق مناطق عملیاتی ،تامین پوشش هوایی عملیات بعدی را عهده دار شد.

در عملیات معروف فتح المبین نیز نیروی هوایی توانست 27 فروند از انواع هواپیماهای عراقی را مورد هدف قرار داده و سرنگون کند. در ادامه آن در عملیات بیت المقدس که با توجه به استعداد و ترکیب جدید نیروی زمینی عراق ،ضرورت بکارگیری حجم وسیع تری از امکانات آفندی و پدافندی هوایی از سوی ایران به خوبی احساس می شد، با اتخاذ تدابیر مناسب عملیاتی و تغییر تاکتیک نیروی هوایی ایران تمهیدات ارتش عراق خنثی شد و با انجام عملیات پشتیبانی نزدیک خلبانان ایرانی، خرمشهر در 3 خرداد 1361 آزاد شد .

در ارزیابی GFP یا قدرت آتش جهانی در سال 2015 میلادی ایران موفق به کسب رتبه 23 در میان 126 کشور در دنیا شده است. این دسته بندی بر اساس عوامل متعددی انجام می پذیرد و فاکتورهای مانند طول خط مرزی، زیرساختهای نظامی، توانایی اقتصادی کشور و آمادگی نیروی هوایی دردفاع دریایی و هوایی اندازه گیری می شود. 

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رشادت ،دلاوری و پایمردی سربازانش در طی دوران دفاع مقدس و اهداء شهیدان ،جانبازان واسیران بسیاری در راه پاسداری از وطن و دین اسلام ،توانست خدمات ارزنده ای را به نیرو های جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : shenoto.com