نکته مهم درباره 7 آبان: روزی که تولد کوروش کبیر نیست
اگر جزء افرادی هستید که تصور می کنند 7 آبان ماه روز تولد کوروش کبیر می باشد, باید بگوئیم که اشتباه می کنید!

7 آبان روز تولد کوروش کبیر

در حاليكه برخی از ايرانيان، هفتم آبان ماه ۲۹ اکتبر را روز تولد كورش هخامنشی پادشاه بزرگ ايران باستان، قلمداد می كنند، اين روز، روز بزرگداشت صدور منشور حقوق بشر اوست.

روز ۲۹ اکتبر روز تولد کورش كبير نیست، روزی است که در تقویم های جهانی، کورش به بابل وارد می‌شود و منشور استثنایی خود را به عنوان یک فرمان صادر می‌کند.
اصل این منشور اکنون در موزه بریتانیای لندن، و کپی آن در تالار سخنرانی‌های سازمان ملل متحد، به عنوان اولین منشور جهانی در ارتباط با حقوق بشر قرار دارد.

گفتنی اينكه کورش بزرگ در زمانه ای که هیچ امپراتور و سزار و رهبر سیاسی وجود نداشت که در شناسنامه اش جز جنگ و خشونت و در نهایت اندکی رفاه و دادگری برای فقط بخشی از ملت خویش، یعنی «بزرگان و نجبا» وجود داشته باشد، هدیه کورش بزرگ نه تنها به مردم خویش که به مردمان سرزمین های دیگر، مجموعه ای بود از آزادی مذهب، آزادی محل کار و زندگی، فراهم سازی زمينه رفاه و شادمانی همه مردمان و مهم تر از همه حذف بیگاری و بردگی.

... کورش آشتی‌خواهانه به بابل اندر شد، سربازان بسیار او دوستانه در بابل گام برداشتند... و او نگذاشت کسی در تمامی سرزمین های سومر و اکد ترساننده شود... او مردمان ستمدیده را از درماندگی رهانید.. آوارگان را به خانه های خود بازگرداند... بردگان را از بیگاری نجات داد... و فرمان داد که هر کسی در انتخاب مذهب و محل سکونت خود آزاد باشد.. ...»

(برگرفته از اولین و معتبرترین نسخه ترجمه شده منشور کورش بزرگ از دانشمند زبانشناس و باستانشناس، دکتر عبدالمجید ارفعی)


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : aftabnews.ir