گنج پنهان ایران در اتریش + تصاویر
فصلنامه سوسایتی اتریش, در آخرین شماره اش گزارشی مفصل از جاذبه های گردشگری ایران را به رشته تحریر در آورده است.

 گزارش فصلنامه سوسایتی از جاذبه های گردشگری

فصلنامه "سوسایتی" اتریش Society Magazine در شماره جدیدش که به تازگی منتشر شده، ٢٠ صفحه گزارش مصور را به گردشگری، معرفی فرهنگ و تمدن غنی ایرانی - اسلامی و همچنین آخرین وضعیت روابط دو کشور اختصاص داده است. در قسمت مقدمه این گزارش متنوع که با تصاویری از آثار باستانی و اسلامی ایران مزین شده است، گزارشی با عنوان «جهانگردی در مسیر ترقی» نوشته رحمانی موحد - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - منتشر شده است.

در این یادداشت ضمن معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف زیرمجموعه صنعت گردشگری تشریح و از حضور طرف‌های اتریشی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های مهم در این صنعت استقبال شده است.

معاون گردشگری در این یادداشت یادآور شده است:
«ایران از نظر امکانات و زیرساخت های گردشگری، دارای بیش از ۱۱۵۰ هتل در استانداردهای متفاوت، ۱۳۴۵ میهمانپذیر، ۶۶۲ هتل آپارتمان، بیش از ۴۳۸۰ دفتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، ۱۴ شرکت خدمات هوایی، ۱۰ شرکت حمل و نقل ریلی، ۳۰۰ بازارچه ثابت صنایع دستی و سوغات، ۴۱۱سفره خانه سنتی، ۲۱۵۰ رستوران و پذیرایی بین راهی و ۱۰۲ مجتمع خدماتی بین راهی از جمله مراکز ارایه خدمات به گردشگران است. در دوره چهار ساله دولت تدبیر و امید گام‌های مهمی در شناساندن جاذبه ها و توسعه گردشگری ایران برداشته شد. به طوری که ایران در زمره ۵۰ کشور نخست گردشگری جهان قرار گرفت.»

رحمانی موحد همچنین تاکید کرده است:
ایران یکی از امن‌ترین کشورهای جهان برای گردشگران خارجی است. در سال ۲۰۱۷ هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری با حضور ۳۵۰ نفر راهنمای گردشگری از ۵۰ کشور جهان در ایران برگزار شد. راهنمایان در مدت حضور خود در ایران به نقاط مختلف کشور در شمال و جنوب و مرکز سفر کردند. در این بازدیدها و سفرها، روحیه میهمان‌نوازی و حُسن معاشرت ایرانیان با میهمانان مورد توجه راهنمایان قرار گرفت. در دوره دولت یازدهم حدود ٢٠ میلیون گردشگر خارجی از ایران دیدن کرده‌اند و از این مسیر حدود ۳۵ میلیارد دلار درآمد ارزی عاید کشور شده است.

در دوره دولت یازدهم ایران در ورود گردشگران خارجی میانگین سالیانه ۱۰ درصد رشد داشته است. اقبال گردشگران خارجی به ایران همچنان روبه رشد است و ادامه دارد؛ به نحوی که بنا به گزارش‌ها، هتل‌های اصفهان و شیراز و ... برای 6 ماه آینده رزرو است. به علاوه، ایران اخیرا با انعقاد قرارداد خرید ۲۰۰ هواپیما و تحویل حدود ۱۰ دستگاه در سال ۲۰۱۷، اقدام به نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل هوایی و نیز بازسازی و نوسازی حمل و نقل ریلی اقدام کرده است که در توسعه صنعت گردشگری تاثیر داشته است.»

او همچنین اشاره‌ای به زیرساخت داشته و نوشته است:
«سال‌های ٩٢ تا ٩٦ و در راستای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز اهداف سند چشم‌انداز ۲۰۲۵، تعداد ۵۳ هتل جدید ساخته شده است. همچنین قراردادهایی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشورهای فرانسه و آلمان و اسپانیا و... برای ساخت هتل‌های مناسب با استانداردهای جهانی منعقد شده است. جمهوری اسلامی ایران در سند چشم‌انداز ۲۰۲۵ میلادی، ورود سالیانه ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را هدف‌گذاری کرده است. درآمد حاصل از این تعداد گردشگر سالانه بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار خواهد بود. ایران برای تسهیل امور و رفاه گردشگران خارجی گام‌های اساسی و زیربنایی مهمی برداشته است. از جمله حل مشکلات بانکی، صدور کارت‌های اعتباری، صدور ویزای توریستی ۳ ماهه به محض ورود به کشور، لغو روادید با برخی کشورهای بازار هدف و همسایه، همچنین در پی توافق برجام، و دیپلماسی تعامل‌گرای دولت تدبیر و امید، زمینه بازگشت ایرلاین‌های خارجی و فعالیت در صنعت گردشگری ایران فراهم شده است.»

در ادامه این گزارش، بر آخرین وضعیت روابط دو کشور در چارچوب مصاحبه با عبادالله مولایی، سفیر ایران در وین و دکتر «فریدریش اشتیفت»، سفیر جمهوری اتریش در تهران مروری شده است.

 گزارش سوسایتی از جاذبه های گردشگری ایران

 گزارش سوسایتی از جاذبه های گردشگری ایران 1

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش با اشاره به پیشینه طولانی و پیوندهای کهن روابط ایران و اتریش، مزایا و امتیازات متعدد جمهوری اسلامی ایران از جمله جایگاه تمدنی و فرهنگی درخشان، موقعیت ژئوپلتیکی برجسته، استقلال سیاسی، ثبات و امنیت پایدار، منابع متنوع طبیعی و گسترده، زیرساخت های صنعتی قابل توجه، دسترسی آسان به بازارهای منطقه نیروی انسانی جوان، تحصیل‌کرده و ماهر و تدوین برنامه‌های توسعه بلندمدت را به‌عنوان فرصت‌ها و امکانات کم‌نظیر جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت بالنده و نوظهور برشمرد و از برداشته شدن گام های بلند در جهت ارتقاء سطح روابط دو کشور در دوره جدید در ابعاد مختلف سخن گفت.

فردریش اشتیفت، سفیر وقت اتریش در تهران نیز با برشمردن پیشرفت های عظیم در روابط دو کشور در سطوح مختلف، دیدار رییس جمهور این کشور از ایران را به‌عنوان نقطه عطف روابط دوجانبه در سال‌های اخیر برشمرد و از گسترش روابط تجاری دو کشور بویژه بعد از توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها به‌عنوان مهمترین دستاورد دوره جدید یاد کرد. همچنین در این مجموعه گزارش‌هایی به قلم «ورنر فاسل آبند»، وزیر سابق دفاع و رییس انجمن دوستی ایران و اتریش، «اشتفان زوتی»، رییس موسسه همکاری‌های بین‌المللی علمی و تحقیقاتی آموزش عالی اتریش و کلاوس داوبک، عضو شورای منطقه ۱۳ وین درباره ابعاد مختلف روابط دو کشور به رشته تحریر در آمده است.

گزارش سوسایتی از جاذبه های گردشگری ایران

 گزارش سوسایتی از جاذبه های گردشگری ایران 2

در این شماره از مجله "سوسایتی"، گزارش‌های دیگری با عناوین «گنج های پنهان» و «سرزمین هزار رنگ» با مضامین فرهنگی، تاریخی و تمدنی همراه با مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات در رابطه با وضعیت اقتصادی، تجاری و موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی ایران همراه با تصاویر زیبا از میدان امام اصفهان، باغ ارم شیراز، میدان آزادی تهران، کویر لوت، تخت جمشید و.... منتشر شده است. مجله سوسایتی با ١٠٠ هزار شمارگان از پنجشنبه گذشته علاوه‌بر فروش در گیشه‌های روزنامه فروشی‌ سراسر اتریش و بخش‌هایی از جنوب آلمان بویژه ایالت بایرن، برای ارگان‌ها، نهادها، موسسات، دانشگاه‌ها و سازمان‌های متولی امور فرهنگی، علمی، هنری و جهانگردی اتریش و همچنین نمایندگی‌های سیاسی و دیپلماتیک مقیم وین ارسال می‌شود.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir