دو شی منحصر به فرد ایرانی در گنجینه موزه لوور در ایران + تصاویر
در نمایشگاه آثار موزه لوور در ایران دو اثر ایرانی به نام های درفش مدور بر دوش دو گاو نر و تبر منقوش به نام پادشاه عیلامی اونتاش ناپیریشا نیز به چشم می خورند.

دو شی منحصر به فرد ایرانی در گنجینه  لوور در ایران

موزه لوور ۵۶ اثر تاریخی خود را در موزه ملی ایران به نمایش گذاشت و درهای این نمایشگاه از عصر روز پانزدهم اسفند ماه به روی علاقمندان گشوده گردید. در این موزه آثاری از هنرمندان درجه یک جهان و تمدن های باستان اقصی نقاط دنیا به نمایش درآمده اند.

بیشتر بدانید : آثاری موزه ایران باستان که هلندی ها را مسحور خود ساخت + تصاویر

در این موزه، دو اثر از کشورمان به نمایش در آمده؛ یکی «درفش مدور بر دوش دو گاو نر» مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد است که در سال 1893 میلادی به تملک موزه لوور در آمد و یکی از نخستین اشیاء مفرغی لرستان است که وارد یک مجموعه عمومی شد. از این شیء در سال 1967 میلادی برای تهیه لوگوی رسمی بازار بورس تهران استفاده شده است.

درفش مدور بر دوش دو گاو نر

درفش مدور بر دوش دو گاو نر

دیگر اثر ایرانی این موزه، «تبر منقوش به نام پادشاه عیلامی (اونتاش ناپیریشا)» است که قدمت آن به حدود سال‌های 1300 تا 1340 پیش از میلاد باز می‌گردد و در محوطه چغازنبیل (در 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش) کشف شده است. متأسفانه بر اساس قوانین آن زمان، آثار باستانی کشف‌شده در جریان کاوش باستان‌شناسان فرانسوی در چغازنبیل، بین موزه لوور و ایران تقسیم شد.

تبر منقوش به نام پادشاه عیلامی اونتاش ناپیریشا

تبر منقوش به نام پادشاه عیلامی اونتاش ناپیریشا


عکس: میزان


نویسنده: پگاه ماسوری

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ