خانه ای با مخاطبان خاص! / از علی نصیریان تا گردشگران خارجی + تصاویر
 در این یادداشت، خانه موزه روستایی قلات که به همت رامین باقی راه اندازی و تبدیل به محلی دنج و پرطرفدار میان گردشگران داخلی و خارجی شده را معرفی کرده ایم.

 نوازندگی گردشگران خارجی در خانه موزه تاریخی قلات

در 36 کیلومتری شمال غرب شیراز، و پس از طی کردن مسیری خشک و کویری، به ناگاه روستای قلات، مانند نگینی سرسبز در دامنه کوه سرخ جلوه گری می کند. درختان سر به آسمان ساییده و رودخانه قره آغاج که از ارتفاعات کوه تاسک سرچشمه می گیرد و تا پایین دست را سیراب می کند، جلوه ای دو چندان به قلات بخشیده است. پس از عبور از ورودی روستا، به بافت قدیم قلات، معروف به سنگفرش می رسید. همان طور که از نامش پیداست، در این قسمت روستا که پذیرای گردشگران بسیاری است، بافت تاریخی و سنتی قلات خودنمایی می کند. خانه های قدیمی بسیاری در بافت قدیم قلات مخروبه شده اند و چیزی از آن همه شکوه سابق در آن ها نمانده است.

بیشتر بدانید : قلعه دختر در فیروزآباد فارس

کوچه باغ قلات، طبیعت قلات
کوچه باغ قلات

چنان که در کوچه باغ اسرارآمیز قلات که در کنار آن رودی کوچک لمیده قدم  بزنید، صدای موسیقی روحی تازه در جان شما می دمد و منظره ای عجیب پیش چشمانتان رخ می نماید. خانه ای با بافت و معماری سنتی، برجای مانده از سالیان دور میزبان مسافران و گردشگران این روستای ییلاقی و خوش آب و هوا است. خانه ای که البته با همت رامین باقی، جوان هنرمند قلاتی اکنون تبدیل به خانه موزه روستایی قلات شده است. خانه موزه قلات، در واقع پاتوق دنجی است برای هنر دوستانی که گذارشان به قلات می افتد یا بهتر بگویم، بسیاری از آن هابه خاطر این خانه موزه راهی قلات می شوند!

بیشتر بدانید : فردی که با خونسردی پایه ستون هخامنشی را دزدید و در خانه نگهداشت

بافت سنتی روستای قلات، بافت قدیم قلات
بافت سنتی روستای قلات

بعد از عبور از چند پله سنگی و بلند (که البته ویژگی شاخص روستا و همچنین خانه های سنتی قلات است) خود را میان انبوهی از سازها و اشیای کهن می یابید. بازدید کنندگان از این موزه که برای ورود نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه ای ندارند، مجازند تا از سازهای موجود در خانه استفاده کنند و زخمه ای بر دل تار یا ضربه ای بر پیکر دف فرود آورند. سرتاسر موزه با اشیایی ثبت شده در میراث فرهنگی استان فارس احاطه شده است. دوربین ها و رادیوهایی قدیمی، سکه ها و اسکناس ها، ابزار آلات گیوه دوزی که در واقع شغل تاریخی مردم قلات است، همه و همه در خانه موزه قلات به گونه ای در معرض دید قرار داده شده که مخاطب خود را جزئی از تاریخ کهن این روستای 2500 ساله تصور می کند.

بیشتر بدانید : با تمام مکان های دیدنی و تفریحی شیراز آشنا شوید

ورودی خانه موزه قلات، خانه موزه و گالری قلات
ورودی خانه موزه قلات

شاید حتی گوشه ای از خانه مادربزرگتان را تصور کنید که بخشی از خاطرات کودکی تان در آن رقم خورده است. حس و حالی که در خانه موزه قلات جریان دارد، چیزی است که کمتر در قالب واژگان می گنجد. فضای نیم تاریک و مسحور کننده موزه گویی مخاطب را طلسم می کند و او را به روزگاری باز می گرداند که ساکنین آن خانه قدیمی مشغول زیست در آن جا بوده اند! گویی خاطرات مبهمی از ساکنین پیشین خانه ای که در مقطعی از زمان متروک شده بود، پیش چشمانتان جولان می دهد و شما را باز می خواند. 4 اتاق تو در تو مجموعه اشیای موزه را که رامین باقی تمام آن ها را جمع آوری کرده دربر می گیرد.

رامین باغی در خانه موزه روستایی قلات، خانه موزه و گالری قلات
رامین باقی در خانه موزه روستایی قلات

حتی نحوه پذیرایی مالک موزه نیز متفاوت از دیگر مکان های مشابه است. رامین باقی به صاحبخانه ای گشاده رو می ماند که خانه اش را با عشقی وصف نشدنی به شما نشان می دهد و همواره می خواهد که آن جا را خانه خود بدانید. موزه قلات که البته صاحبش بیشتر آن را خانه می نامد، علاوه بر گردشگران ایرانی، شمار قابل توجهی از گردشگران خارجی و موزیسین های مطرح اروپایی را نیز به سوی خود جذب می کند. آن ها جای جای خانه جمع می شوند و مخاطبان را مهمان بداهه نوازیهای گوش نواز خود می کنند.

تصویر رامین باغی در خانه موزه قلات، رامین باغی در خانه موزه
تصویر رامین باقی در خانه موزه قلات

حضور علی نصیریان و مهدی فقیه در خانه موزه قلات، تصویر علی نصیریان در خانه موزه قلات
حضور علی نصیریان و مهدی فقیه در خانه موزه قلات

رامین باقی دانش آموخته رشته موسیقی و میزبان گردشگران در این خانه است. وی که به خوبی ساکسیفون و چند ساز دیگر را می نوازد، زمانی که گردشگران در حال استراحت هستند آن ها را مهمان نوازندگی خود می کند.
نکته قابل توجه در رونق خانه موزه قلات، همکاری اهالی روستا با صاحب موزه است. آن ها هرجا که شیئی قدیمی و عتیقه را ببینند، آن را به رامین معرفی می کنند و در واقع رابطه ای دوسویه میان وی که خود نیز زاده قلات است با اهالی روستا، شکل گرفته است. 
یکی از اتاق های خانه موزه به نقاشی های رامین باقی اختصاص دارد و بازدیدکنندگان می توانند علاوه بر دیدن اشیای تاریخی، از نقاشی ها نیز دیدن کنند.

گالری نقاشی رامین باغی در خانه موزه قلات، نقاشی های رامین باغی
گالری نقاشی رامین باقی در خانه موزه قلات

نقاشی های رامین باغی در خانه موزه قلات، گالری نقاشی رامین باغی
نقاشی های رامین باقی در خانه موزه قلات

خانه موزه روستایی قلات، تصویر خانه موزه قلات
خانه موزه روستایی قلات

رامین درباره برنامه های آینده اش برای توسعه موزه اذعان داشت:

در تلاش هستم مکان بزرگتری را برای ارائه اشیایی که طی این سال ها جمع آوری کرده ام، آماده کنم تا فضای کافی و مناسب برای میزبانی از مسافران داشته باشم.

حضور گردشگران خارجی در خانه موزه قلات، نوازندگی گردشگران خارجی در خانه موزه
حضور گردشگران خارجی در خانه موزه قلات

نوازندگی گردشگران خارجی در خانه موزه قلات، گردشگران خارجی در خانه موزه قلات
نوازندگی گردشگران خارجی در خانه موزه قلات

وی همچنین درباره تعاملات افرادی که به موزه می آیند گفت:

افرادی که به اینجا می آیند خودشان را مهمان نمی دانند و هرکاری از دستشان بربیاید برای این مکان انجام می دهند، به عنوان مثال خانه را تمیز می کنند و در کارهای کافه به من کمک می کنند.
رامین باقی حدود 10 سال است که که خانه موزه قلات را با همت و ذوق شخصی راه اندازی کرده و امیدوار است تا خانه موزه قلات روز به روز پر رونق تر از گذشته شود.


بیشتر بدانید : واکنش منفی علی نصیریان به حضور رابرت دنیرو در پروژه کوروش کبیر

بیشتر بدانید : پست مدیریتی جدید علی نصیریان

گزارش: فاطمه بوربور


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ