زندگی در زیر بی‌نظیرترین چتر سنگی جهان + عکس
منطقه آزاد ماکو در شمال غرب ایران، به عنوان جوانترین منطقه آزاد کشور از نظر جغرافیایی بزرگترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد جهان بعد از منطقه شانگهای چین است

ماکو، شهر سنگی ایران

گاهی باید همین اطراف بنشینی و نظاره گر سال هایی باشی که بزرگان تاریخ در این شهر روزگار گذراندند. شهر ماکو بهشت زیبایی های تاریخی و تمدن اصیل ایرانی است؛ این شهر علاوه بر آن که از نظر ساختار فیزیکی و ژئوپلیتیکی شهر جالب توجهی است، دارای آثار متعدد باستانی و تاریخی نیز است.

 ماکو,شهر سنگی ماکو,آثار باستانی ماکو
نمایی از شهر سنگی ماکو

شهر ماکو یکی از قلاع محکم سرحدات ایران و عثمانی محسوب می‌شده، ‌چنان که در سنه 1045 هجری، سلطان "مراد چهارم عثمانی"، "قره مصطفی پاشا" یکی از سرداران معروف خود را برای خرابی قلعه نظامی این شهر مامور کرد که با مرگ سلطان "مراد چهارم" این دستور عملی نشد. در زمان صفویه نیز قلعه نظامی ماکو برای دولت ایران و قلعه کاتور در ایالات وان برای دولت عثمانی اهمیت خاصی داشت.

ماکو,شهر سنگی ماکو,آثار باستانی ماکو
ماکو شهر سنگی

این شهر در طول وسعت پیدا کرده زیرا در جنوب و شمال آن دو رشته کوه به نام "قیه" و "سبد" قرار دارد و شهر را چون حصاری در بر گرفته‌اند. دیواره‌های سنگی، خانه‌های کاه گلی، برجک‌هایی بر فراز سنگ‌ها و قلعه‌ها که دیگر فقط چوب و خشت و سنگی از آن باقی است می‌تواند شما را از نزدیک با زندگی قدیم ماکویی‌ها آشنا کند.

 ماکو,شهر سنگی ماکو,آثار باستانی ماکو
ماکو شهر تاریخی

این آثار تاریخی تنها هدفی واحدی را دنبال می‌کنند، که به ما بگویند چه آسان می‌گذرد عمر و فقط یادی و خاکی باقی می‌ماند پس با زندگی بساز تا پشیمان نشوی.

 ماکو,شهر سنگی ماکو,آثار باستانی ماکو
آثار تاریخی ماکو

برخی از دیوارها و اتاقهای خانه‌های قدیمی محوطه کوه "قیه" به علت در امان ماندن از بارش برف و باران در زیر چتر سنگی قیه کاملا سالم و دست نخورده باقی مانده است.

ماکو,شهر سنگی ماکو,آثار باستانی ماکو 
قلعه ماکو

با وجود منحصر بفرد بودن قلعه ماکو، محوطه آن و معماری بی نظیر آن در ارتفاع بالا و در زیر بی نظیر ترین چتر سنگی جهان، مطالعه دقیق و اطلاعات کاملی از زمان ساخت و مورد استفاده آن صورت نگرفته است که انتظار می رود با کاوش های باستان شناسی در این قلعه به این سوالات پاسخ داده شوند.

ماکو,شهر سنگی ماکو,آثار باستانی ماکو 
شهر ماکو

 شهر ماکو اولین شهری است که گردشگران اروپایی بعد از ورود به ایران وارد آن می‌شوند و در شمال آذربایجان غربی واقع است لذا لقب پیشانی نظام را به خود اختصاص داده پس این اهمیت را تقویت می‌کند که میزبانی این شهر از توریستها باید منحصر به فرد و به یادماندنی باشد و آن هم جز با تقویت جبهه میراث فرهنگی تحقق نخواهد یافت.

ماکو,شهر سنگی ماکو,آثار باستانی ماکو
شهر تاریخی ماکو

بیشتر بدانید : مناسب‌ترین گزینه برای سفرهای تابستانی

بیشتر بدانید : خانه‌های سنگی 700 ساله در ایران! (+عکس)

 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir