همه چیز درباره سرباز هخامنشی ربوده شده/ از تخت جمشید تا کانادا
سرباز هخامنشی 90 سال اخیر را دور دنیا گشته و حالا دوباره برمی گردد به جایی که 2500 سال پیش برایش در نظر گرفته شده بود

سفر ۹۰ ساله یک هخامنشی ۲۵۰۰ ساله به روایت تصویر

نقش برجسته سرباز هخامنشی پس از سفری حدود ۹۰ ساله به دور دنیا، روز پنجشنبه هفته گذشته به ایران بازگشت و قرار است که بزودی به محل اصلی خود در تخت جمشید برگردد و در صف سربازان گارد جاویدان حاضر شود. این نقش برجسته اما در ۹۰ سال گذشته سفری عجیب به دور دنیا داشته و سر از گالری‌ها و حراجی‌های مختلف در آورده است. آخرین تصویری که حضور این سرباز هخامنشی را در تخت جمشید ثبت کرده مربوط به سال ۱۹۳۳ است. این عکس‌ها که متعلق به موسسه شرق شناسی شیکاگوست، در سال ۱۹۳۰ فعالیت پژوهشگران این موسسه را در تخت جمشید نشان می‌دهد که این سرباز هخامنشی در ردیف سربازان دیده می‌شود.

بیشتر بدانید : بازگشت تکه‌ای از تخت جمشید به ایران + عکس

سرباز هخامنشی,نقش برجسنه هخامنشی,تخت جمشید,بازگشت تکه ایی از تخت جمشید
عکس موسسه شرق شناسی شیکاگو ۱۹۳۳


عکس دیگری که تاریخ ۱۹۳۳ را دارد نیز سرباز معروف هخامنشی را بر سر جای خود نشان می‌دهد. پس از این مشخص نیست که این سرباز هخامنشی به چه شکلی از تخت جمشید ربوده و از کشور خارج شده است.

سرباز هخامنشی,نقش برجسنه هخامنشی,تخت جمشید,بازگشت تکه ایی از تخت جمشید
عکس موسسه شرق شناسی شیکاگو ۱۹۳۰


بر سر اتفاقاتی که پس از خروج از ایران رخ داده، روایت‌های مختلفی وجود دارد اما به طور قطعی این اثر مدتی پس از خروج از ایران به موزه هنرهای زیبای مونترال اهدا شده است. اما این سرباز هخامنشی در موزه مونترال هم ماندگار نشد و سال ۲۰۱۱ فردی با یک کلاه بیس بال و کوله وارد این موزه شد و سرباز هخامنشی به سرقت رفت.

هر چند موزه مونترال مدتی این خبر را پنهان کرد اما خسارت آن را از شرکت بیمه دریافت کرد. سال ۲۰۱۴ به ناگهان این اثر در کتابخانه شخصی فرد در اتاق خوابش در منطقه ادمونتون توسط پلیس پیدا شد.

سرباز هخامنشی,نقش برجسنه هخامنشی,تخت جمشید,بازگشت تکه ایی از تخت جمشید
محل قرار گیری سرباز هخامنشی در کتابخانه


فردی که این اثر را خریده بود ادعا کرد که این سرباز هخامنشی را به قیمت ۱۴۰۰ دلار از همسایه ای خریده و ۳۰۰ دلار آن نیز پورسانت هنرمند فقیری بوده است. او که فکر می کرده این اثر اصل نیست قصد داشته آن را به کارشناسی نشان دهد اما به مدت دوسال آن را در قفسه کتابخانه خود میان اسباب بازی‌ها و گلدان‌ها قرار داده بود.

سرباز هخامنشی,نقش برجسنه هخامنشی,تخت جمشید,بازگشت تکه ایی از تخت جمشید
فردی که دو سال سرباز هخامنشی را در کتابخانه‌اش نگه داشت


با پیگیری نشدن وضعیت این سرباز هخامنشی توسط ایران، شرکت بیمه‌ای درصدد پس دادن این اثر به موزه مونترال بوده و اما به احتمال قوی این موزه به دلیل آگاهی از مشکلات حقوقی اثر از پذیرش مجدد آن سرباز می‌زند. این سرباز هخامنشی بعد از این به یک مجموعه دار هنری در آمریکا منتقل شد.

بیشتر بدانید : کشف سر یک سرباز هخامنشی در خانه یک جوان کانادایی! + تصاویر

آبان سال گذشته این شرکت درصدد برپایی نمایشگاه و حراج این اثر در نیویورک بود  و پوستری نیز با این سرباز هخامنشی طراحی شده بود. انتشار این پوستر فعالیت ایران را برای توقیف آن آغاز شد.

سرباز هخامنشی,نقش برجسنه هخامنشی,تخت جمشید,بازگشت تکه ایی از تخت جمشید
پوستر حراج


پس از یکسال پیگیری‌های حقوق، دادگاه عالی نیویورک امسال رای به بازگشت این اثر به کشور مبدا داد و این سرباز هخامنشی به مقامات ایرانی در نیویورک تحویل شد. این نقش برجسته سرباز هخامنشی سرانجام همراه با رییس جمهور هفته گذشته به ایران بازگشت و سفر ۹۰ ساله‌ عجیب‌اش به دور دنیا پایان یافت و قرار است بزودی در محلی که حدود ۲۵۰۰ سال نصب بوده، بازگردانده شود.

 

بیشتر بدانید : آیا سرباز هخامنشی را میتوانیم پیش از فروخته شدن از نیویورک پس بگیریم؟

بیشتر بدانید : لوح هخامنشی از دادگاه نیویورک تحویل گرفته شد

بیشتر بدانید : نقش برجسته سربازان هخامنشی در دست سربازان نیروی انتظامی!!



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : chamedanmag.ir