سرزمینی اروپایی در دل ایران + عکس
دریاچه ولشت در داخل کاسه ی بزرگی از زمین هایی با خاک های رانشی و فرسایشی شکل گرفته است و 150000 متر مربع وسعت و 20 متر عمق دارد. میزان حجم آب این دریاچه در حدود 3 میلیون متر مکعب است

جاذبه های گردشگری زیبای دریاچه ولشت

دریاچه ولشت دریاچه ای است در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق کلاردشت، این دریاچه کوهستانی در 25 کیلومتری جاده چالوس در نزدیکی شهر مرزن آباد واقع گردیده است. در قسمت جنوب غرب این ناحیه علم کوه قرار دارد. دریاچه ولشت یکی از دریاچه های آب شیرین ایران به شمار می رود. دریاچه ولشت 71اُمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در 15 مهر 1388 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
 
دریاچه ولشت در داخل کاسه ی بزرگی از زمین هایی با خاک های رانشی و فرسایشی شکل گرفته است و 150000 متر مربع وسعت و 20 متر عمق دارد. میزان حجم آب این دریاچه در حدود 3 میلیون متر مکعب است که از چشمه های جوشان میان دریاچه و نزولات جوی تامین می گردد. ولشت، آب سریز ندارد و تنها سطح آب آن بالا و پایین می رود. دریاچه ولشت یکی از 10 دریاچه آب شیرین کشور محسوب می شود که در این منطقه واقع شده و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم نموده است. گونه های گیاهی و جانوری کلاردشت نیز از دیگر ویژگی های آن هستند. دریاچه ولشت از جمله دریاچه های است که در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در یک گودال بزرگ محاط به تپه های کم ارتفاع کلمه، از دید پنهان است.

 

دریاچه ولشت چالوس,دریاچه ولشت,سفر به چالوس,طبیعت بکر,سفر به دریاچه ولشت
دریاچه ولشت چالوس

 آب دریاچه تنها با نزول باران و جوشیدن چشمه های زیرزمینی دریاچه که در وسط آن می جوشند و بالا می آیند تامین می شود. هوا مرطوب ولی خنک است. دریاچه ولشت با چشم اندازی زیبا و دلنشین، مکان مناسبی جهت گردشگری موقت یک روزه است. آب شیرین و زلال آن جایگاه خوبی برای اردک، ماهیان و برخی از پرندگان مهاجر است. دیدار از این محل بدان جهت موقت نام گرفته است که در حال حاضر هیچگونه سرپناهی برای مسافران در حول و حوش آن در نظر گرفته نشده است. ولی از سال 1384 که این منطقه، از طرف دولت منطقۀ توریستی اعلام شد ساخت و ساز امکانات حول دریاچه ولشت آغاز شده است. در کناره های دریاچه فقط چند درخت وجود دارد که آن هم برای بیتوته کردن چند مسافرانی بیش نیست، بنابراین بقیه مسافران با نشستن بر روی اندک فضای کنار دریاچه، چه در مقابل آفتاب سوزان و چه زیر باران رعدآسا به تماشای زیبایی حیرت انگیز دریاچه پرداخته و از آن لذت می برند.
 
به دلیل آب زلال و شیرین دریاچه و دارا بودن عمق بیش از 40 متر، و به علت تشابه نسبی اش با استخر بزرگ، موجب تحریک شناگران گشته و این تحریکات گاهی موجب وسوسه شنای غیر شناگران نیز می گردد. در کیلومتر 25 جاده کرج-چالوس، شهر مرزن آباد واقع گردیده است. در بخشهای شرقی و غربی مرزن آباد، دو منطقه ییلاقی به نامهای کجور و کلاردشت واقع شده اند که دارای چشم اندازهای طبیعی و فرهنگی دیدنی و جذابی هستند. کلاردشت در بخش غربی و 12 کیلومتری مرزن آباد در یک خط مستقیم واقع شده است.
 

دریاچه ولشت چالوس,دریاچه ولشت,سفر به چالوس,طبیعت بکر,سفر به دریاچه ولشت
طبیعت زیبای دریاچه ولشت

نام این منطقه در منابع تاریخی و جغرافیائی قدیم با نامهای کلار و کلارآباد آمده است. کلاردشت در دامنه های شمالی سلسله جبال البرز قرار دارد. در بخش جنوب غربی این منطقه کوه معروف و نسبتا مرتفع علم کوه واقع شده است. آب و هوای منطقه سرد کوهستانی می باشد. رودخانه ها و چشمه های زیادی در آن جاری هستند که مهمترین آنها رودخانه سرد آبرود است. این رودخانه از کوههای غرب کلاردشت سرچشمه می گیرد و پس از سیراب کردن بخشی از اراضی کلاردشت در منطقه غرب چالوس به دریای خزر می ریزد. از جاذبه های کلاردشت، در یاچه های کوچک و بزرگ آن است که بر جاذبه های طبیعی آن می افزاید که دریاچه ولشت یکی از جاذبه های این منطقه زیبا می باشد.

پوشش گیاهی و جانوری

از نظر پوشش گیاهی تنها چند درخت در اطراف دریاچه دیده می شود و بیشتر گیاهان بوته ای کوچک و تعداد زیادی گیاه نی بن که ریشه هایشان تا عمق 6 متری زمین نفوذ کرده اند، به چشم می خورند. موقعیت خاص منطقه باعث شده است تا این محل مامن امنی برای پرندگان مهاجر و آبزیان باشد. ماهی سفید، اردک ماهی، مار آبی، قورباغه و شاه کولی از جمله آبزیان این دریاچه هستند.

دیدنی ها و تفریحات دریاچه ولشت 

دریاچه ی ولشت توسط کوه هایی محاصره شده و تصویری متفاوت را به نمایش گذاشته است که تماشای آن آرامش کم نظیری را به شما ارائه می دهد. ثبت تصویر از این شاهکار طبیعی و ملی یکی از لذت های این سفر است. قدم زدن در کنار دریاچه و لذت بردن از فضای متفاوت آن را فراموش نکنید. اگر به اصول ماهیگیری آشنایی دارید وسایل ماهیگیری خود را بردارید و به سوی ولشت بروید. درختان کمی در کنار دریاچه وجود دارند و میزان سایه در فضای اطراف آن کم است اما می توانید در سایه ی همین درختان هم چند ساعتی را بگذرانید و لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید.
برخی از دوچرخه سواران در قالب گروه های دوچرخه سواری راهی این دریاچه می شوند و سفری متفاوت را تجربه می کنند.
 

دریاچه ولشت چالوس,دریاچه ولشت,سفر به چالوس,طبیعت بکر,سفر به دریاچه ولشت
سفر به دریاچه ولشت چالوس

شنا در این دریاچه می تواند تجربه ای لذت بخش و در عین حال تلخ باشد. اگر شناگر حرفه ای نیستید و یا فردی حرفه ای در کنار شما نیست به هیچ وجه تن به آب دریاچه نزنید. در این دریاچه امکانات قایق سواری نیز وجود دارد که می توانید به وسیله ی آنها به میان دریاچه بروید . برخی نیز با بردن قایق های بادی خود ، تفریحی متفاوت را در سفرشان رقم می زنند.
 

راه دسترسی به دریاچه ولشت

برای رسیدن به دریاچه ولشت ،در محور چالوس به تهران ، 23 کیلومتر بعد از پل کجور و 3 کیلومتر قبل از مرزن آباد یک راه آسفالته به سمت غرب وجود دارد که شما را از جاده اصلی جدا می کند. با ورود به جاده و پشت سرگذاشتن سر بالایی ها و پیچ ها و عبور از کنار جنگل های زیبای کاج به روستای کردی چال می رسید. از روستا یک راه خاکی وجود دارد که شما را به ولشت می رساند.

بهترین فصل سفر به دریاچه ولشت چالوس

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه ولشت بهار و تابستان است اما طبیعت در همه ی فصول جاذبه های خاص خودش را دارد.
بهار و تابستان:به دلیل سرسبزی منطقه بسیاری در این فصول راهی دریاچه می شوند اما شرجی بودن هوا ممکن است کمی آزاردهنده باشد.
پاییز و زمستان:با سرد شدن هوا، دما تا منفی 30 درجه نیز کاهش پیدا می کند و حتی دریاچه یخ می زند.

مشکلات دریاچه ولشت

قطع نیزارهای اطراف دریاچه ولشت توسط روستاییان برای مصارف ساختمانی و آتش سوزی های گسترده در این مناطق طی سال های گذشته آسیب های جبران ناپذیری را به طبیعت دریاچه ولشت وارد کرده و تخریب این نیزارها که به عنوان یک پناهگاه طبیعی برای تخم ریزی و باروری آبزیان دریاچه محسوب می شوند زنجیره حیات این دریاچه را به مخاطره افکنده است. دریاچه ولشت دارای اکسیژن و دمای متفاوتی با سایر نقاط کلاردشت است و ورود آلاینده های محیطی حیات انواع آبزیان چون ماهی سفید، اردک ماهی، شاه کولی و حتی جلبک ها و پلانگتون ها را در معرض تهدید قرار می دهد.

دریاچه ولشت چالوس,دریاچه ولشت,سفر به چالوس,طبیعت بکر,سفر به دریاچه ولشت
دریاچه ولشت چالوس سرزمینی اروپایی در دل ایران

 

چند نکته برای کسایی که قصد سفر به ولشت را دارند :


  • 1- کسانی که احیانا بدون وسیله نقلیه قصد سفر رو دارند باید بدانندکه پیاده روی زیادی دارند و فقط اگر آمادگی همچین پیاده روی رو دارند قصد این سفر بدون وسیله نقلیه کنند.
    2- دوستایی که با ماشین می خواهند بروند به گفته افراد محلی زمان بارندگی راه خاکی دریاچه گل و غیر قابل عبور میشود پس سعی کنید زمانی رو برای رفتن انتخاب کنید که هوا بارونی نباشد.
    3- حتما وسایل مورد نیازتان رو با خودتان ببرید چون هزینه خریددر انجا دو تا سه برابراست.
    4- اگه قصد سفر به انجا رو دارید سعی کنید حداقل یه شب انجا اقامت کنید. شب دریاچه واقعا زیبا و سحر انگیزاست.
    5- هوای دریاچه مخصوصا شبا خیلی خنکه حتما لباس گرم همراه داشته باشید.
    6- چون ولشت در منطقه کوهستانی واقع شده بهترین زمان سفر فصل تابستون. تو فصول سرد سال از رفتن به اونجا خودداری کنید.
    7- حتما چادری که همراه خودتون می برید ضد آب باشه چون هر لحظه امکان بارندگی وجود داره. (فکر خوابیدن بیرون چادر رو از سرتون بیرون کنید)
    8- دریاچه فاقد کپور(باعث تعجبه، کپور ماهی ای که تو هر آبی( جز آبای خروشان) میشه پیداش کرد) پس وسایلی که می برید باید مخصوص سفید ، کولی یا اردک باشه.
    9- خواهشا مواظب محیط دریاچه باشید و از آلوده کردنش جدا خودداری کنید.

 

بیشتر بدانید : مازندران بهشت گردشگران با جاذبه‌های ناشناخته

بیشتر بدانید : رشت؛ شهر معماری های چشم نواز با ساختار روستایی

بیشتر بدانید : 12 تكه بهشتی از ایران من!

بیشتر بدانید : یکی از زیباترین تفرجگاه‌های نزدیک پایتخت



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: namnak.com