سفری که شما را به ستاره‌ها نزدیک می‌کند! + عکس
کویر ورزنه در جایی در ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد جای دارد و از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن‌آباد و از غرب به مسیر حسن‌آباد به ورزنه می‌رسد

کویر ورزنه، جایی برای تماشای تپه های شنی

ورزنه در استان اصفهان در مرکز ایران واقع است ورزنه در نزدیکی تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع شده و تنها شهر ایرانی است که زنان آن به‌طور سنتی چادر سفید بر سر می‌کنند. کویر ورزنه یکی از مناطق پرطرفدار در میان گردشگران است. این کویر در ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد جای دارد و از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود می‌رسد.

بیشتر بدانید : طبیعت زیبای کویر ورزنه (تصویری)

کویر ورزنه,سفر به کویر,کویر نوردی,رصد ستارگان در کویر,آفرود در کویر
کویر ورزنه اصفهان

وزش بادهای متفاوت این کویر را از دیگر کویرهای ایران متمایز کرده است. این بادها به تپه‌های ماسه‌ای، شکل‌های متفاوتی مثل تپه‌های ماسه‌ای طولی، هلالی و هرم های ماسه‌ای می‌دهد که بالتبع چشم‌اندازهایی را به وجود می‌آورد. بهترین زمان برای کویرنوردی در کویر ورزنه، بهار و پاییز است که هوای معتدل‌تری نسبت به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردش دارد.

کویر ورزنه,سفر به کویر,کویر نوردی,رصد ستارگان در کویر,آفرود در کویر
تپه‌های ماسه‌ای کویر ورزنه


این کویر پر از تپه‌های ماسه‌ای است که می‌توانید آفرود انجام دهید و هیجان سرعت را با خودروهای مخصوص تجربه کنید. همچنین می‌توانید غروب بی‌نظیر را در این کویر تماشا کنید. مطمئن باشید چنین غروبی را در هیچ جای دیگری نمی‌توان تماشا کرد و با دوربین‌های عکاسی برای همیشه ثبت کرد. یکی از به یادماندنی‌ترین ماجراجویی‌های این کویر وقتی است که به سمت قله سیاه کوه می‌روید و در آنجا تالاب و اطرافش را از نمایی بالا تماشا می‌کنید.

کویر ورزنه,سفر به کویر,کویر نوردی,رصد ستارگان در کویر,آفرود در کویر
آفرود در کویر ورزنه


اگر از شب کویری هراسی ندارید کمی صبر کنید تا پس از غروب خورشید آسمان رویایی و جادویی کویر را هم تجربه کنید. شب کویر رویایی بی‌نظیر است. رویایی پر از ستاره‌های درخشان … اینقدر به ستاره‌ها نزدیک هستید که می‌توانید دستتان را دراز و ستاره‌ها را لمس کنید. کویرهای ایران بهترین مکان‌ها برای رصد ستارگان است. حتما در برنامه‌ریزی‌های خود برای یک سفر کویری، شب کویر و ستاره چینی از آسمانیش را فراموش نکنید.

کویر ورزنه,سفر به کویر,کویر نوردی,رصد ستارگان در کویر,آفرود در کویر
رصد ستارگان
در کویر ورزنه

کویر ورزنه اسمش را از روستای ورزنه که در حاشیه جنوبی‌اش قرار دارد گرفته است. در سفر به کویر ورزنه می‌توانید از جاذبه‌های این روستای دیدنی هم تماشا کنید. یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه، پل تاریخی ورزنه است که آخرین پل تاریخی کشیده شده روی زاینده رود است. این پل که در لیست آثار ملی قرار دارد یکی از دیدنی‌ترین پل‌های تاریخی است.

کویر ورزنه,سفر به کویر,کویر نوردی,رصد ستارگان در کویر,آفرود در کویر
سفر به در کویر زیبای ورزنه

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که در این کویرگردی نباید آن را از دست بدهید قلعه قورتان است که در ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۹۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. قلعه روستای قورتان یا گورتان که در ۱۱۰ کیلومتری شرق اصفهان و ۴۵ کیلومتری شمال غربی تالاب گاوخونی در مسیر جاده اصفهان ورزنه واقع شده است. روستای قورتان مرکز دهستان گاوخونی از توابع بخش بن رود (ورزنه) است. از پیدایش قورتان تاریخ دقیق و درستی در دست نیست اما به گواهی نام‌ها و محل‌ها قدمت این روستا به سال‌های ۴۳۹- ۴۲۱ میلادی برمی‌گردد. با پیدا شدن بقایای ظروف سفالی در شرق روستا و درکنار زمین‌های کشاورزی حاشیه رودخانه زاینده رود و با تشخیص باستان شناسان، این تکه‌های سفالی به دوره هخامنشیان نسبت داده شده که دلالت بر این موضوع است که قدمت روستا چند هزار ساله است.
 


بیشتر بدانید : در فصل پاییز به کدام شهرهای ایران سفر کنیم؟ + عکس

بیشتر بدانید : فیلبند؛ رویایی ترین روستای ایران بر فراز ابرها + عکس

بیشتر بدانید : گزارش تصویری: طبیعت زیبا و بکر آذربایجان



 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: chamedanmag.ir